کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندان قزلحصار، توهین و تحقیر زندانیان بیمار با ممانعت از انجام آزمایشات پزشکی

۲۱ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


در بیشتر اوقات زندانبانان در زندان قزلحصار کرج با برخوردهای توهین‌آمیز و کارشکنی در روند درمان زندانیان سیاسی مانع انجام آزمایشات آنها می‌شوند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، چهار‌شنبه ۲۱شهریور ماه ۱۴۰۳، افسر نگهبان واحد یک زندان قزلحصار با برخورد توهین آمیز و لمپنی مانع انجام آزمایشات پزشکی زندانیان سیاسی در این بند شد. بنا به گزارش‌های رسیده، روز دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳، علی کلاشی افسر نگهبان واحد یک زندان قزلحصار با برخوردی لمپنی و توهین آمیز مانع انجام آزمایشات پزشکی چند تن از زندانیان سیاسی زندان قزلحصار کرج شده است.

لازم بذکر است زندانیان سیاسی در زندان قزلحصار در واحد ۴ زندانی می‌باشند اما آزمایشگاه زندان در واحد یک می‌باشد. به دلیل بودن آزمایشگاه زندان در واحد یک برای انجام آزمایشات پزشکی و پیگیری وضعیت بیماری‌هایشان مجبور به تردد به این واحد زندان قزلحصار می‌باشند. در بیشتر اوقات زندانبانان با برخوردهای توهین‌آمیز و کارشکنی در روند درمان زندانیان سیاسی مانع انجام آزمایشات آنها می‌شوند.

زندان مرکزی کرج، استمرارآلودگی آب آشامیدنی و مسمومیت شدید زندانیان

افزایش آمار زندانیان اعدام شده در زندان میاندوآب به ۲زندانی

وضعیت فاجعه‌بار بهداری در زندان قزلحصار کرج

وضعیت بهداری در زندان قزلحصار کرج فاجعه بار است و مقامات بهداری و زندان هیچ‌گونه رسیدگی به بیماری زندانیان نمی‌کنند.

روز دوم دی ماه ۱۴۰۲، یک زندانی بیمار در زندان قزلحصار کرج که برای مداوا به بهداری زندان مراجعه کرده و برای او آمپول تجویز کردند. اما پس از تزریق آمپول جان سپرد.

این زندانی صفر رحیمی، نام داشت و به اتهام مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود. مقامات بهداری علت مرگ وی را مصرف مواد مخدر عنوان کرده بودند این در حالی بود که وی هیچ‌گاه مواد مخدر مصرف نکرده بود.

زندان‌ها ایران، اتاق انتظار مرگ

سازمان عفو بین الملل در فروردین ماه ۱۴۰۲، در گزارش خود با عنوان در اتاق انتظار مرگ: مرگ‌ های در پی محرومیت از مراقبت‌ های پزشکی در زندان‌ های ایران، اعلام کرد که پرونده ۹۶ زندانی را در اختیار دارد که طی ۱۲ سال گذشته در اثر ممانعت عمدی از دسترسی به مراقبت های پزشکی جان خود را از دست داده‌اند.

نقض قوانین حقوق بشر در ممانعت از رسیدگی پزشکی

ممانعت از رسیدگی پزشکی به زندانیان مغایر با چندین قانون و اصول حقوق بشر است:

ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر: این ماده تصریح می‌کند که “هیچ‌کس نباید تحت شکنجه یا رفتار یا مجازات ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز قرار گیرد.” عدم دسترسی به مراقبت‌های پزشکی در زندان، می‌تواند به عنوان نوعی رفتار غیرانسانی یا تحقیرآمیز تلقی شود.

ماده ۷ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR): این ماده بر ممنوعیت شکنجه و رفتارهای غیرانسانی و تحقیرآمیز تأکید دارد. عدم ارائه خدمات پزشکی مناسب به زندانیان می‌تواند به عنوان نوعی رفتار غیرانسانی تلقی شود و نقض این ماده است.

قواعد نلسون ماندلا (قواعد حداقل استاندارد برای رفتار با زندانیان): این قواعد که توسط سازمان ملل متحد تصویب شده، تاکید می‌کند که زندانیان باید به مراقبت‌های بهداشتی مناسب دسترسی داشته باشند. به ویژه، در ماده 22 از این قواعد آمده که “زندانیان باید دسترسی به خدمات پزشکی داشته باشند و زندانیان بیمار باید بدون تأخیر درمان شوند.”

ماده ۱۲ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (ICESCR): این ماده حق هر فرد برای برخورداری از بالاترین سطح ممکن از سلامت جسمی و روحی را تضمین می‌کند. زندانیان نیز از این حق برخوردارند و ممانعت از دسترسی به درمان پزشکی، نقض این حق است.

بنابراین، عدم ارائه خدمات پزشکی به زندانیان، نقض آشکار قوانین بین‌المللی حقوق بشر است و این رفتار در تعارض با چندین ماده از قوانین حقوق بشری قرار دارد.

افشای جنایات سران حکومت در زندان یک وظیفه ملی

سران حکومت سال‌ها است، تلاش می‌کنند به زندانیان این گونه القا کنند که هیچ حسابرسی در قبال جنایات‌شان نخواهند داشت. دراین سال‌ها مشخص شده، افشای جنایات انجام شده در زندان‌ها در داخل و خارج از کشور و واکنش‌هایی که در پی دارد، سران حکومت را وحشت‌زده کرده و ادامه این جنایات سخت‌تر خواهد شد. پس وظیفه هر یک از شهروندان افشای هر گونه اطلاعات و جنایات این حکومت در زندان‌ها می‌باشد. کانون حقوق بشر ایران افشای جنایات این حکومت در قبال زندانیان را وظیفه خود دانسته و از همه مردم درخواست کمک و همکاری داریم.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک


اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ