کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندانی سیاسی محمد نجفی شازند، ۱۷سال زندان به جرم افشای قتل عمد حکومتی

۱ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


محمد نجفی به سبب اظهارات صریحش در مورد حقیقت مرگ وحید حیدری، در سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ حداقل ۷بار مورد تعقیب و بازداشت قرار گرفت

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، یک‌شنبه اول مهرماه ۱۴۰۳،‌ وضعیت جسمی زندانی سیاسی محمد نجفی شازند به دلیل ممانعت مقامات زندان اوین از اعزام وی به بیمارستان روزانه بدتر می‌شود. وی در حال حاضر به دلیل بیماری قلبی، فشار خون و دیابت نیاز به رسیدگی‌های مناسب پزشکی دارد اما مقامات زندان اوین وی را از رسیدگی‌های پزشکی محروم کرده‌اند. وی در حال حاضر به دلیل کارشکنی مقامات زندان و قوه قضاییه از رفتن به مرخصی حتی برای درمان نیز محروم است

به گفته نزدیکان زندانی سیاسی محمد نجفی، وی از ۴۰ روز پیش تا کنون به دستور مقامات زندان اوین از اعزام به بیمارستان و رسیدگی مناسب پزشکی محروم است. پیش از این پزشک معالج علت التهاب مچ پای وی را تشدید دیابت یا بیماری‌های عروقی تشخیص داده بود اما به دستور مقامات زندان اوین رسیدگی متناسب با بیماری وی انجام نشده است. مقامات زندان با ممنوعیت رسیدگی پزشکی لازم، قصد تشدید فشار و شکنجه روحی و فیزیکی وی به صورت غیرمستقیم را دارند.


در باره زندانی سیاسی محمد نجفی

محمد نجفی، فعال حقوق بشر و وکیل پایه‌یک دادگستری متولد ۲ فروردین ۱۳۵۴به دلیل دفاع از حقوق بشر از سال ۱۳۹۵ تاکنون بارها بازداشت و به زندان محکوم شده است. او بهار سال ۱۴۰۲ بدون اطلاع قبلی از زندان اراک به زندان اوین منتقل شد. آقای نجفی هم اکنون با حکم ۱۷ سال و ۳ماه حبس تعزیری در زندان اوین محبوس است.

قوه قضائیه آقای محمد نجفی را در مجموع به ۲۲سال و ۱۰ماه حبس، ۷۴ضربه شلاق و پرداخت ۴میلیون تومان جریمه محکوم کرد. بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مدت زمان اجرایی حبس نجفی، بسته به تفسیر دادگاه، بین ۱۰ تا ۱۶سال و ۱۰ماه است.

مقامات حکومتی آقای نجفی را در ارتباط با پرونده «وحید حیدری» از جانباختگان ۹۶ چندین بار تحت آزار و اذیت و زندان قرار داده‌اند.

آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳ و ضرورت یک دگرگونی اساسی

زندانی سیاسی رضا عرب پور، ۶۸۰ روز بازداشت و بلاتکلیفی در زندان شیبان اهواز


در باره وحید حیدری

وحید حیدری در اثنای اعتراضات سراسری دی ماه ۱۳۹۶ بازداشت و شش روز بعد روز شنبه ۱۶ دی ماه جنازه اش به خاک سپرده شد.

وحید حیدری پیش از مرگ، در بازداشتگاه کلانتری۱۲ رضوی اراک در بازداشت بود. به گفته خانواده‌اش او دستفروش بود و در همان میدانی بازداشت شده بود که دستفروشی می‌کرد.

مقامات حکومتی به خانواده حیدری گفتند که فرزندشان در زندان خودکشی کرده است. مقامات مدعی شدند که حیدری به مواد مخدر معتاد بود و دستگیری وی به شرکت در اعتراضات ربطی نداشته است.

اما آقای نجفی در حساب فیسبوک خود در گزارشی دروغ بودن روایت مأمورین اطلاعاتی و انتظامی از دستگیری و مرگ حیدری را برملا کرد. بر اساس گزارش آقای نجفی، وحید حیدری در اثنای اعتراضات سراسری ۹۶ در اراک دستگیر شد و پیکر بی جانش با آثار لطمات جسمی در بازداشتگاه پلیس به خانواده اش تحویل شد.

محمد نجفی با استناد به انکار شدید از جانب دوستان وحید حیدری نسبت به ادعاهای مربوط به مواد مخدر، اعلام کرد که او نه معتاد به مواد مخدر و نه فروشنده این مواد بوده است، نتیجه‌گیری کرد که مرگ حیدری بر اثر خودکشی نبوده است.

محمد نجفی این موضوع را رسانه‌ای کرد و بدنبال آن بود که مأمورین امنیتی، این وکیل پایه یک را در تاریخ ۲۵دی ۹۶ در شازند اراک دستگیر کردند. نجفی پس از دستگیری به بازداشتگاه اطلاعات اراک و سپس به زندان اراک منتقل گردید.

او علت بازداشت خود را پیگیری مرگ وحید حیدری عنوان کرد و تاکید نمود که تا نتیجه نهایی به این موضوع ادامه خواهد داد.


بازداشت و تهدید جانی محمد نجفی

محمد نجفی به سبب اظهارات صریحش در مورد حقیقت مرگ وحید حیدری، در سالهای ۱۳۹۷تا۱۳۹۹ حداقل ۷بار مورد تعقیب و بازداشت قرار گرفت.

نجفی فعالیت خود را در زندان متوقف نکرد. در مرداد ۹۸ او با ارسال یک فایل صوتی، ضمن انتقاد از عملکرد خامنه‌ای، خواستار برکناری او شد. یک ماه بعد، او در انتقاد از مشروعیت حقوقی خامنه ای و توسل او به روش‌های سرکوبگرانه برای ساکت کردن مخالفان، نامه‌ای خطاب به خامنه ای نوشت. وی در نامه خود به خامنه‌ای نوشت:

«آقای خامنه‌ای! نسلِ ما پاسوزِ شماست! روزگارمان به سیاهی عمامه‌تان است. عبایتان را از سرزمین‌هایِ همسایه جمع کنید. سرمایه ما را خرج ایدوئولوژی شیعی خود نکنید. داخل به اندازه کافی اختلاس و رانت و فساد هست.»

نجفی در آذر ۹۸ جایزه سال شورای جوامع کانون وکلای اروپا را دریافت کرد.

آخرین گزارش از وضعیت آقای نجفی در زندان اوین حاکی است که او به دیابت مبتلاست و مدتی است که پایش ورم کرده و با تهدید جدی مواجه است، اما از دسترسی به دارو و درمان موثر در بیرون زندان محروم است. خانواده او میگویند محکومیت قطعی آقای نجفی ۱۴سال زندان است. اما مأمورین امنیتی و قضایی برای تجمیع احکام ایشان از یک سو از خود سلب مسئولیت نموده و آن را به اراک احاله می‌دهند و از سوی دیگر مقامات در اراک هم می‌گویند چون آقای محمد نجفی در اوین زندانی است امکان تجمیع ندارند. نیری قاضی ناظر زندان اوین هم میگوید: تا تجمیع انجام نشود مرخصی نمی‌دهیم.

این وکیل انساندوست و شریف در کارشکنی مقامات قضائیه محروم از رسیدگی درمانی و بلاتکلیفی بسر می‌برد.


 بشرنقض قوانین جهانی حقوق بشر با زندانی کردن بیماران

زندانی کردن بیماران، به ویژه آن‌هایی که به بیماری‌های سخت مبتلا هستند، نقض آشکار اصول بنیادین منشور جهانی حقوق بشر است. این عمل نه تنها خلاف اصول انسانی و اخلاقی است، بلکه با بسیاری از مواد این منشور نیز مغایرت دارد.

برخی از مهم‌ترین موادی که با این عمل نقض می‌شوند، عبارتند از:

حق حیات (ماده ۳): این ماده به صراحت بیان می‌کند که هر فرد حق زندگی دارد. زندانی کردن بیمار به ویژه در شرایطی که دسترسی به مراقبت‌های پزشکی مناسب وجود نداشته باشد، این حق بنیادین را نقض می‌کند.

منع شکنجه و رفتار غیرانسانی (ماده ۵): این ماده هرگونه شکنجه یا رفتار یا مجازات بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز را ممنوع می‌کند. زندانی کردن بیمار در شرایط نامناسب و بدون دسترسی به مراقبت‌های پزشکی، می‌تواند نوعی شکنجه یا رفتار غیرانسانی محسوب شود.

اصل برابری (ماده ۷): این ماده بیان می‌کند که همه افراد برابر قانونند و حق دارند بدون تبعیض از حمایت برابر قانون برخوردار شوند. زندانی کردن بیمار به دلیل بیماری او، نوعی تبعیض محسوب می‌شود.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک


اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ