کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

سپهر جعفری نعیمی صدور غیابی حکم ۲۴ماه زندان توسط دادگاه انقلاب

۳ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


شعبه اول دادگاه انقلاب یزد، به ریاست قاضی اکبر فالح‌زاده ابرقویی، به صورت غیابی، حکم ۲۴ماه زندان ‌سپهر جعفری نعیمی را صادر کرده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، سه‌شنبه ۳مهرماه ۱۴۰۳، سپهر جعفری نعیمی شهروند بهایی ساکن یزد توسط شعبه اول دادگاه انقلاب یزد به ۲۴ماه زندان محکوم شده است. اتهامات وارده به سپهر جعفری نعیمی فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به خامنه‌ای و خمینی می‌باشد.

شعبه اول دادگاه انقلاب یزد، به ریاست قاضی اکبر فالح‌زاده ابرقویی، به صورت غیابی، حکم ۲۴ماه زندان ‌سپهر جعفری نعیمی را صادر کرده است. وی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۸ماه زندان و بابت اتهام توهین به خامنه‌ای و خمینی به ۱۶ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

به گفته نزدیکانش اتهام اصلی او انتشار مطالبی در خصوص جان‌باختن مهسا امینی و دیانت بهاییت در پیج اینستاگرامش بوده است.

سپهر جعفری نعیمی در اسفندماه ۱۴۰۱، به دادسرای تهران احضار و بازداشت شد. وی پس از پایان دوران بازجویی با قید وثیقه آزاد شد. بار دیگر در آذرماه ۱۴۰۲ نیز دادسرای یزد وی را احضار و پس از اتمام بازجویی‌ها به قید وثیقه آزاد کرد.

سپهر جعفری نعیمی، فرزند احمد، متولد ۱۵شهریور ۱۳۷۹ و ساکن یزد است. وی پیش از این چندین بار سابقه بازداشت توسط نیروهای امنیتی را داشته است.

بازداشت امیرحسین حق جویان پسردایی و دادخواه رضا رسایی توسط اطلاعات سپاه

محکومیت محبوبه رمضانی و رحیمه یوسف‌زاده ، مادران دادخواه آبان، هر یک به ۱.۵ سال زندان


نقض اشکار قوانین بین‌المللی حقوق بشر با دستگیری افراد به اتهام داشتن عقیده متفاوت

دستگیری افراد به اتهام بهایی بودن، نقض آشکار قوانین بین‌المللی حقوق بشر است. این بازداشت‌ها با اصول زیر مغایرت دارند:

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر: این ماده بر “آزادی اندیشه، وجدان و مذهب” تأکید دارد. هر فردی حق دارد مذهب خود را آزادانه انتخاب کرده و به‌طور خصوصی یا عمومی به پرستش، آموزش، عمل و اجرای مناسک مذهبی بپردازد.

ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر: این ماده تضمین می‌کند که تمام افراد، بدون هیچ‌گونه تبعیض به دلیل نژاد، مذهب، ملیت یا اعتقادات، از حقوق و آزادی‌های مقرر در این اعلامیه برخوردار هستند. بازداشت بهائیان بر اساس اعتقادات مذهبی‌شان، نقض این حق است.

میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR)، ماده ۱۸: در این ماده نیز به حق آزادی فکر، وجدان و مذهب اشاره شده و تأکید شده که هیچ فردی نباید به دلیل باورها یا مذهبش تحت فشار یا بازداشت قرار گیرد.

اصل عدم تبعیض: طبق قوانین بین‌المللی، هرگونه تبعیض بر اساس مذهب، از جمله در دسترسی به حقوق سیاسی و اجتماعی، ناقض اصول برابری و حقوق بشر است.

بنابراین، دستگیری و آزار بهائیان به دلیل اعتقاداتشان، مغایر با این اصول حقوق بشری است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک


اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ