کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

محاکمه مجدد ۱۵تن از زنان بهایی در دادگاه انقلاب اصفهان

۵ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی زنان زندانی


پرونده این زنان بهایی در اواخر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، توسط شبعه اول دادگاه انقلاب اصفهان محاکمه و هر یک به ۵سال حبس، پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی، ۵سال محرومیت از خدمات اجتماعی و ۲سال منع خروج از کشور محکوم شده بودند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، پنج‌شنبه ۵مهرماه ۱۴۰۳، پانزده زن بهایی مجددا توسط دادگاه انقلاب اصفهان محاکمه خواهند شد. روز چهارشنبه ۴مهرماه ۱۴۰۳، محاکمه این پانزده زن بهایی به اتهام فعالیت آموزشی و تبلیغی مغایر با شرع اسلام در شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان برگزار شد.

محاکمه این زنان بهایی در اواخر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، توسط شبعه اول دادگاه انقلاب اصفهان برگزار و هر یک به ۵سال حبس، پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی، ۵سال محرومیت از خدمات اجتماعی و ۲سال منع خروج از کشور محکوم شده بودند.

پرونده پس از صدور رای در اواخر شهریورماه ۱۴۰۳، به دادگاه تجدیدنظر ارسال شد.این دادگاه ایراداتی به پرونده وارد و برای رفع، آنرا به شعبه اول دادگاه انقلاب بازگردانده بود. محاکمه مجدد این زنان بهایی در ادامه رفع ابهام در پرونده می‌باشد.

اسامی این زنان بهایی عبارتند از:

مژگان پورشفیع اردستانی، سارا شکیب، سمیرا شکیب، نسرین خادمی قهقرخی، فرخنده رضوان‌پی، رویا آزادخوش، آزیتا رضوانی خواه، ، مژده بهامین، بشری مطهر، فیروزه راستی نژاد ، نوشین همت، شورانگیز بهامین، ساناز راسته، مریم خورسندی، شعله آشوری.

زندانی بلوچ عبیدالله حملی، بازداشت و بلاتکلیفی ۳۵۰ روزه

اعدام ۲زندانی در زندان‌های شیراز و جیرفت

دستگیری افراد به اتهام بهایی بودن، نقض حقوق بشر

دستگیری افراد به اتهام بهایی بودن، نقض آشکار قوانین بین‌المللی حقوق بشر است. این بازداشت‌ها با اصول زیر مغایرت دارند:

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر: این ماده بر “آزادی اندیشه، وجدان و مذهب” تأکید دارد. هر فردی حق دارد مذهب خود را آزادانه انتخاب کرده و به‌طور خصوصی یا عمومی به پرستش، آموزش، عمل و اجرای مناسک مذهبی بپردازد.

ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر: این ماده تضمین می‌کند که تمام افراد، بدون هیچ‌گونه تبعیض به دلیل نژاد، مذهب، ملیت یا اعتقادات، از حقوق و آزادی‌های مقرر در این اعلامیه برخوردار هستند. بازداشت بهائیان بر اساس اعتقادات مذهبی‌شان، نقض این حق است.

میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR)، ماده ۱۸: در این ماده نیز به حق آزادی فکر، وجدان و مذهب اشاره شده و تأکید شده که هیچ فردی نباید به دلیل باورها یا مذهبش تحت فشار یا بازداشت قرار گیرد.

اصل عدم تبعیض: طبق قوانین بین‌المللی، هرگونه تبعیض بر اساس مذهب، از جمله در دسترسی به حقوق سیاسی و اجتماعی، ناقض اصول برابری و حقوق بشر است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک


اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ