کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

پیام زندانی سیاسی بهروز احسانی از زندان اوین در رابطه با صدور حکم اعدام برای وی

۳۰ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


زندانی سیاسی محکوم به اعدام بهروز احسانی در پیامی از زندان اوین به مناسبت صدور حکم اعدام وی اعلام کرد که بر سر جانش چانه نخواهد زد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، جمعه ۳۰شهریورماه ۱۴۰۳، زندانی سیاسی محکوم به اعدام بهروز احسانی در پیامی از زندان اوین به مناسبت صدور حکم اعدام وی اعلام کرد که بر سر جانش چانه نخواهد زد. وی در این پیام ضمن تاکید برپایداری بر اصول خود اعلام کرد، ما سی‌و‌چهارمین هفته اعتصاب غذای سه‌شنبه‌های نه به اعدام را همراه با ۲۱زندان دیگر در سراسر کشور پشت سر گذاشته‌ایم. و تا روزی که سرها بالای دار می‌رود به اعتصاب سه‌شنبه‌ها ادامه خواهیم داد.

متن کامل این پیام در زیر آمده است:

مردم شریف و قهرمان ایران

اینجانب بهروز احسانی که در بند ۴ زندان اوین محبوس می‌باشم در آبانماه ۱۴۰۱ توسط وزارت اطلاعات دستگیر و به انفرادی ۲۴۰(زیر نظر ۲۰۹) منتقل و آنگاه پس از ۳ماه و نیم به بند ۴ اوین منتقل شدم. بالاخره بعد از ۲۲ماه بلاتکلیفی اکنون بدون مستندات برایم حکم اعدام صادر کرده‌اند. از این نظام اعدامی جز این برنمی‌آید. من همان‌طور که در دوره بازجویی گفته بودم به‌قول شهید خسرو گلسرخی بر سر جانم آن هم در سن ۷۰سالگی با کسی چانه نمی‌زنم و اصلاً نگران ۱۰درصد باقی‌مانده عمرم نیستم آماده‌ام تا جان ناچیزم فدیه راه رهایی مردم ایران باشد.

حکم ما در دومین سالگرد قیام ۴۰۱ به ما اعلام شد. بر روان پاک بیش از ۷۰۰شهید آن قیام بزرگ درود می‌فرستم و سر تعظیم فرود می‌آورم. این رژیم خون‌ریز از سرکوب و اعدام تغذیه می‌کند. گذشته از زندانیان سیاسی روزانه از زندانیان عادی نیز سرهایی بر دار می‌رود که منشاء جرایم و اتهامات آنها همین رژیم است و قربانیان بی‌دفاع همین نظام و همین شرایط اند. ما سی‌و‌چهارمین هفته اعتصاب غذای سه‌شنبه‌های نه به اعدام را همراه با ۲۱زندان دیگر در سراسر کشور پشت سر گذاشته‌ایم. و تا روزی که سرها بالای دار می‌رود به اعتصاب سه‌شنبه‌ها ادامه خواهیم داد.

از هم میهنان عزیز، مجامع بین‌المللی و نهادهای حقوق‌بشری می‌خواهم که علیه اعدام در ایران همین امروز اقدام کنند چرا که فردا دیر است. در سه‌شنبه‌های نه به اعدام با ما همراهی کنید. مردمی که آزادی و جمهوری دموکراتیک را می‌خواهند حقشان اعدام نیست. سکوت جامعه جهانی باعث جری شدن این رژیم در اجرای اعدام است. مماشات با این رژیم را بس کنید.

با درود به تمام شهیدان راه آزادی و با درود به شرف ایران و ایرانی

بهروز احسانی – اوین ۱۴۰۳.۶.۲۸

اعدام ۳زندانی در زندان‌های کرج و یزد

زندانی سیاسی حمزه درویش، اعتصاب غذا در اعتراض به محرومیت از مرخصی


صدور حکم اعدام برای ۲زندانی سیاسی در زندان اوین

حکم اعدام ۲زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین توسط دادگاه انقلاب صادر شد. این ۲زندانی سیاسی، بهروز احسانی و مهدی حسنی نام دارند. شعبه ۲۶دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری صدور حکم اعدام این دو زندانی سیاسی را به وکیل آنها اطلاع داده است. اتهام این ۲زندانی سیاسی، بغی، محاربه و افساد فی‌الارض عضویت در مجاهدین، جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی عنوان شده است.

زندانی سیاسی مهدی حسنی ۴۸ ساله در تاریخ ۲۰شهریور ۱۴۰۱، در زنجان دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. وی مدت‌ها تحت شکنجه‌های فیزیکی و روحی قرار داشت. زندانی سیاسی مهدی حسنی هم‌ اکنون در بند ۸ زندان اوین زندانی است.

زندانی سیاسی بهروز احسانی اسلاملو در روز ۱۵ آذرماه ۱۴۰۱، در منزل خودش بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین، منتقل شد.

در ماه‌های ابتدایی بازداشت وی تنها یک بار تماس کوتاهی با خانواده داشته و گفته بود که بازداشت و در بند۲۰۹ اوین است.

بهروز احسانی اسلاملو، ۶۷ ساله، دیپلمه و دارای شغل آزاد است.

او متاهل و دارای ۲فرزند است. وی سرپرست خانواده و یک مادر پیر است.

محکومیت صدور حکم اعدام بهروز احسانی و مهدی حسنی توسط زندانیان سیاسی در زندان اوین

زندانیان سیاسی در زندان اوین با انتشار بیانیه‌ای صدور حکم اعدام برای ۲زندانی سیاسی را محکوم کرده و اعلام کردند:

صدور چنین احکامی همزمان با سالگرد قیام ۱۴۰۱ حاکی از وحشت رژیم آخوندی است. غافل از این‌که دوران ارعاب به سر آمده و «احکام بغی و اعدام، شعله زند در قیام».

ما زندانیان سیاسی بندهای ۴ و ۸ و زنان زندان اوین، ضمن محکوم کردن هر گونه حکم اعدام، از هموطنان خود می‌خواهیم که فریاد خود را علیه این‌گونه احکام جنایتکارانه بلند کرده و از جان بستگان و هموطنان خود دفاع کنند.

هم‌چنین برای نجات جان دو هم‌بندی خود از اجرای حکم ظالمانه اعدام از مجامع بین‌المللی مدافع حقوق‌بشر استمداد می‌طلبیم تا حداکثر تلاش خود را به‌عمل آورند.

مغایرت صدور حکم اعدام برای زندانیان سیاسی با قوانین حقوق بشری

صدور حکم اعدام برای زندانیان سیاسی بهروز احسانی و مهدی حسنی در ایران با چندین قوانین و اصول حقوق بشری بین‌المللی مغایرت دارد. این مغایرت‌ها شامل موارد زیر است:

ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR): این ماده تأکید می‌کند که هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد. صدور حکم اعدام برای معترضان سیاسی که اغلب بدون محاکمه عادلانه انجام می‌شود، نقض آشکار حق زندگی است.

ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر: این ماده تأکید دارد که هیچ‌کس نباید مورد شکنجه یا رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز قرار گیرد. بسیاری از معترضان سیاسی تحت شکنجه برای اعتراف قرار می‌گیرند که خود نقض این ماده است.

میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR)، ماده ۶: این ماده حق زندگی را محافظت می‌کند و محدودیت‌های شدیدی بر استفاده از مجازات اعدام قرار می‌دهد. استفاده از اعدام در موارد غیر از “جدی‌ترین جنایات” که اغلب به جرایم خشونت‌آمیز محدود می‌شود، طبق این میثاق غیرقانونی است. محکوم کردن معترضان سیاسی به اعدام به عنوان “تهدید امنیت ملی” مغایر با این ماده است.

ماده ۱۴ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی: این ماده تضمین محاکمه عادلانه است. بسیاری از محکومیت‌های اعدام در ایران بدون دسترسی به وکیل مناسب، محاکمات عادلانه یا شواهد قابل قبول صادر می‌شود، که نقض این ماده است.

پروتکل اختیاری دوم به میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی: این پروتکل، کشورهای عضو را متعهد می‌کند که مجازات اعدام را لغو کنند. ایران عضو این پروتکل نیست، اما فشار بین‌المللی برای لغو مجازات اعدام همچنان ادامه دارد.

این اصول نشان می‌دهد که صدور حکم اعدام برای معترضان سیاسی، علاوه بر نقض حقوق بنیادین بشری، در تعارض با اصول اساسی قوانین بین‌المللی حقوق بشر است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک


اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ