کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندانی سیاسی علیرضا مرداسی، ۴۱۰روز بازداشت و بلاتکلیفی

۲۹ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


زندانی سیاسی علیرضا مرداسی، مبتلا به بیماری‌های تنفسی و آلرژی شدید است اما مقامات زندان شیبان اهواز از زمان بازداشت تا کنون از رسیدگی‌های پزشکی به وی ممانعت به عمل آورده‌اند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، پنج‌شنبه ۲۹شهریورماه ۱۴۰۳، بیش از ۴۱۰ روز از بازداشت و بلاتکلیفی معلم زندانی علیرضا مرداسی می‌گذرد. وی در تاریخ ۱۲مرداد ۱۴۰۲، توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شد. او پس از پایان بازجویی‌ها به بند ۵ زندان شیبان اهواز منتقل شده است. زندانی سیاسی علیرضا مرداسی بیش از ۴۱۰ روز است که در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان شیبان اهواز بسر می‌برد.

زندانی سیاسی علیرضا مرداسی، مبتلا به بیماری‌های تنفسی و آلرژی شدید است اما مقامات زندان شیبان اهواز از زمان بازداشت تا کنون از رسیدگی‌های پزشکی در خارج از زندان به وی ممانعت به عمل آورده‌اند. این اقدام در راستای تشدید فشار بر وی می‌باشد.

از اتهامات مطروحه علیه وی اطلاع دقیقی در دست نیست ولی گفته می‌شود در یکی از شعب بازپرسی دادسرای اهواز اتهامات افساد فی‌الارض با عضویت در گروه باغی مجاهدین خلق به وی ابلاغ شده است.

معلم و زندانی سیاسی علیرضا مرداسی متولد ۱۳۵۲ ساکن کوی ابوذر اهواز است. تحصیلات وی لیسانس بوده و ۲۵سال است که در مدارس ابتدایی مشغول به کار می‌باشد. وی به دلیل برخوردهای انسانی‌اش با دانش‌آموزان و همکارانش در بین مردم مشهور بوده و دانش‌آموزانش از وی همواره به خوبی و با عنوان معلم دلسوز و دوست‌داشتنی یاد می‌کنند.

صدور حکم اعدام ۲زندانی سیاسی توسط دادگاه انقلاب

زندانی سیاسی سیامک امینی، محرومیت از رسیدگی پزشکی به دلیل نپوشیدن لباس زندان

شرایط غیرانسانی در زندان شیبان اهواز

زندان شیـبان اهواز از مخوف‌ترین زندان‌های نظام محسوب می‌شود. پیش از این کانون حقوق بشر ایران، بر اساس گزارش‌های رسیده از زندان شیـبان اهواز افشا کرده بود که مقامات این زندان مرگ خاموش زندانیان سیاسی را تدارک می‌بینند. بنا بر اطلاعات موثقی که فعالان حقوق‌بشر از بزرگترین زندان استان خوزستان به دست آورده‌اند؛ بیش از ۷۰زندانی سیاسی تنها در بند ۵ زندان شیـبان اهواز به سر می برند. همه این زندانیان سال‌های طولانی را در بازداشت و زندان بوده و در اثر شرایط بد زندان و شکنجه‌هایی که بر آنها اعمال شده دچار بیماری‌های متعدد شده‌اند.

مقامات زندان با مخالفت غیرقانونی با اعزام زندانیان برای درمان به مراکز پزشکی بیرون از زندان شیـبان عملا مرگ خاموش آنها را تدارک می‌بینند.

مخالفت غیرقانونی با درمان زندانیان سیاسی زندان شیـبان از سوی مقامات زندان و نهادهای امنیتی در حالی است که این زندان فاقد کمترین امکانات و تجهیزات رسیدگی پزشکی است.

بازداشت و بلاتکلیفی زندانی سیاسی علیرضا مرداسی، نقض آشکار حقوق اساسی فرد

بازداشت و بلاتکلیفی زندانیان، یکی از جدی‌ترین نقض‌های حقوق بشر محسوب می‌شود. این عمل، نه تنها آزادی فردی را سلب می‌کند، بلکه می‌تواند به سلامت جسمی و روانی فرد نیز آسیب جدی وارد کند.

ماده‌های مرتبط در منشور جهانی حقوق بشر عبارتند از:

ماده ۵: هیچ‌کس نباید تحت شکنجه یا مجازات یا رفتار یا کیفر بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز قرار گیرد.

ماده ۹: هیچ‌کس نباید خودسرانه دستگیر، بازداشت یا تبعید شود.

ماده ۱۰: هر فرد حق دارد که در تمام موارد دادرسی عادلانه و علنی در مورد هر اتهامی که علیه او مطرح می‌شود، توسط یک دادگاه مستقل و بی‌طرف که به موجب قانون تأسیس شده است، به طور کامل مورد رسیدگی قرار گیرد.

به استناد به قوانین بالا،‌ بازداشت و بلاتکلیفی زندانیان به معنای نقض آشکار حقوق اساسی فردی است که در منشور جهانی حقوق بشر به رسمیت شناخته شده است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک



اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ