کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندانی سیاسی مختار آلبوشوکه، تشدید بیماری به دلیل محرومیت از رسیدگی پزشکی

۱۸ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


زندانی سیاسی مختار آلبوشوکه مدت‌ها است که به بیماری واریکوسل مبتلا است اما مقامات زندان شیبان اهواز وی را از رسیدگی‌های پزشکی محروم کرده‌اند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، یک‌شنبه ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۳، زندانی سیاسی مختار آلبوشوکه به دستور مقامات زندان مرکزی اهواز از دسترسی به خدمات درمانی محروم می‌باشد. وی چهاردهمین سال زندان خود را در زندان شیبان اهواز سپری می‌کند. زندانی سیاسی مختار آلبوشوکه مدت‌ها است که به بیماری واریکوسل مبتلا است اما مقامات زندان شیبان اهواز وی را از رسیدگی‌های پزشکی محروم کرده‌اند.

وی همچنین، به بیماری فتق روده مبتلا است. بدلیل عدم رسیدگی‌های پزشکی، این بیماری مشکلات زیادی برای وی ایجاد کرده و استفاده از کمربند نیز نتوانسته مشکل و درد وی را کمتر کند.

به گفته پزشکان تنها راه درمان وی عمل جراحی است. مقامات زندان به منظور شکنجه و اعمال فشار به این زندانی سیاسی، هزینه عمل وی را تقبل نکرده و از ادامه ریل درمان وی ممانعت به عمل می‌آورند.

در باره زندانی سیاسی مختار آلبوشوکه

زندانی سیاسی مختار آلبوشوکه، متولد ۱۳۶۵ از استان خوزستان است. وی در تاریخ ۱۲ اسفندماه ۱۳۸۹ توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. ماموران امنیتی در بازداشتگاه اداره کل اطلاعات استان خوزستان وی را تحت شکنجه‌های شدید قرار داده به نحوی که در زمان بازجویی، وی از ناحیه فک و دندان به شدت مجروح شد.

تهدید جان زندانی سیاسی ابراهیم خلیل صدیقی همدانی ، ممنوعیت انتقال به بیمارستان جهت انجام عمل جراحی

زندان شیبان اهواز، زندانی سیاسی علی سیاحی‌، وضعیت وخیم جسمی، محرومیت از درمان فوری

شکنجه‌های فیزیکی و روانی زندانی سیاسی مختار آلبوشوکه

وی در دوران بازجویی، از حق دسترسی به وکیل انتخابی محروم بود. همچنین وی ماه‌ها پس از بازداشت از حق ملاقات با خانواده و تماس با‌ آنها محروم بود.

مقامات زندان به منظور شکنجه روانی خانواده وی، اعلام کردند که وی فوت کرده است. اما پس از پیگیری‌های مستمر خانواده وی، در اواخر شهریور ۱۳۹۰ او به بند ۳ زندان کارون اهواز منتقل شد.

در تاریخ ۱۷ تیرماه ۱۳۹۱، زندانی سیاسی مختار آلبوشوکه، در شعبه ۲ دادگاه انقلاب اهواز، به ریاست محمدباقر موسوی، بابت اتهام، محاربه و افساد فی الارض، تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی به اعدام محکوم شد.

در تاریخ ۲۰دی‌ماه ۱۳۹۱، حکم اعدام وی بار دیگر در دیوان عالی کشور تایید شد. این حکم در سال ۱۳۹۸ به حبس ابد تبدیل شد.

نقض قوانین جهانی حقوق بشر با زندانی کردن بیماران

زندانی کردن بیماران، به ویژه آن‌هایی که به بیماری‌های سخت مبتلا هستند، نقض آشکار اصول بنیادین منشور جهانی حقوق بشر است. این عمل نه تنها خلاف اصول انسانی و اخلاقی است، بلکه با بسیاری از مواد این منشور نیز مغایرت دارد.

برخی از مهم‌ترین موادی که با این عمل نقض می‌شوند، عبارتند از:

حق حیات (ماده ۳): این ماده به صراحت بیان می‌کند که هر فرد حق زندگی دارد. زندانی کردن بیمار به ویژه در شرایطی که دسترسی به مراقبت‌های پزشکی مناسب وجود نداشته باشد، این حق بنیادین را نقض می‌کند.

منع شکنجه و رفتار غیرانسانی (ماده ۵): این ماده هرگونه شکنجه یا رفتار یا مجازات بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز را ممنوع می‌کند. زندانی کردن بیمار در شرایط نامناسب و بدون دسترسی به مراقبت‌های پزشکی، می‌تواند نوعی شکنجه یا رفتار غیرانسانی محسوب شود.

اصل برابری (ماده ۷): این ماده بیان می‌کند که همه افراد برابر قانونند و حق دارند بدون تبعیض از حمایت برابر قانون برخوردار شوند. زندانی کردن بیمار به دلیل بیماری او، نوعی تبعیض محسوب می‌شود.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ