کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندانی سیاسی محمد جواد وفایی ثانی، صدور حکم اعدام برای سومین مرتبه

۳۰ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


روز چهارشنبه ۲۸شهریورماه ۱۴۰۳، برای سومین بار حکم اعدام زندانی سیاسی محمد جواد وفایی ثانی توسط دادگاه انقلاب صادر و به وی ابلاغ شده است. این حکم توسط ۲قاضی به نام‌های یزدان‌خواهر و سعدی‌ماکان صادر شده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، جمعه ۳۰شهریورماه ۱۴۰۳، حکم اعدام زندانی سیاسی محمد جواد وفایی ثانی برای سومین بار توسط دادگاه انقلاب مشهد صادر و به وی ابلاغ شد.

زندانی سیاسی سید محمدجواد ثانی متولد ۱۳۷۵، قهرمان بوکس آموزشگاه‌های مشهد است. او در اسفند ۹۸، در پی اعتراضات آبان ۹۸ توسط سپاه پاسداران دستگیر و به مدت ۶۵ روز تحت شکنجه جسمی و روحی محبوس بود.

روز یکشنبه ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۰، دکتر بابک پاک نیا وکیل دادگستری در صفحه رسمی خود از صدور حکم اعدام برای زندانی سیاسی سید محمد جواد وفایی ثانی خبر داد. او به اتهام «افساد فی الارض» از طریق «تحریق و تخریب عمدی اماکن خاص از جمله ساختمان تعزیرات حکومتی» توسط قاضی منصوری در شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به اعدام محکوم شد. وی متهم به هواداری از مجاهدین خلق می‌باشد.

در آذرماه ‍۱۴۰۱، حکم اعدام او توسط شعبه نهم دیوان عالی کشور نقض و برای رسیدگی مجدد به شعبه هم‌عرض ارسال شد.

روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۲، قاضی ناظر بر زندان در مراجعه به بند، به زندانی سیاسی محمد جواد وفایی ثانی ابلاغ کرد که حکم اعدام او قطعی شده است. روز دوشنبه دوم مردادماه ۱۴۰۲، شعبه دوم دادگاه انقلاب مشهد مجددا زندانی سیاسی محمد جواد وفایی ثانی را به اعدام محکوم کرد. پرونده این زندانی سیاسی توسط دیوان عالی به شعبه هم‌عرض ارجاع شد.

روز چهارشنبه ۲۸شهریورماه ۱۴۰۳، برای سومین بار حکم اعدام زندانی سیاسی محمد جواد وفایی ثانی توسط دادگاه انقلاب صادر و به وی ابلاغ شده است. این حکم توسط ۲قاضی به نام‌های یزدان‌خواهر و سعدی‌ماکان صادر شده است.

آیدین محمدی، آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات

زندانی سیاسی هومن صیدالی،۲۱ماه بازداشت و بلاتکلیفی در زندان شیبان اهواز


صدور حکم اعدام برای ۲زندانی سیاسی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران

پیش از این حکم اعدام ۲زندانی سیاسی توسط دادگاه انقلاب صادر شد. این ۲زندانی سیاسی، بهروز احسانی و مهدی حسنی نام دارند. شعبه ۲۶دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری صدور حکم اعدام این دو زندانی سیاسی را به وکیل آنها اطلاع داده است. اتهام این ۲زندانی سیاسی، بغی، محاربه و افساد فی‌الارض عضویت در مجاهدین، جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی عنوان شده است.

زندانی سیاسی مهدی حسنی ۴۸ ساله در تاریخ ۲۰شهریور ۱۴۰۱، در زنجان دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. وی مدت‌ها تحت شکنجه‌های فیزیکی و روحی قرار داشت. زندانی سیاسی مهدی حسنی هم‌ اکنون در بند ۸ زندان اوین زندانی است.

زندانی سیاسی بهروز احسانی اسلاملو در روز ۱۵ آذرماه ۱۴۰۱، در منزل خودش بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین، منتقل شد.

در ماه‌های ابتدایی بازداشت وی تنها یک بار تماس کوتاهی با خانواده داشته و گفته بود که بازداشت و در بند۲۰۹ اوین است.

بهروز احسانی اسلاملو، ۶۷ ساله، دیپلمه و دارای شغل آزاد است.

او متاهل و دارای ۲فرزند است. وی سرپرست خانواده و یک مادر پیر است.

مغایرت صدور حکم اعدام برای زندانیان سیاسی با قوانین حقوق بشری

صدور حکم اعدام برای زندانیان سیاسی مانند محمد جواد وفایی در ایران با چندین قوانین و اصول حقوق بشری بین‌المللی مغایرت دارد. این مغایرت‌ها شامل موارد زیر است:

ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR): این ماده تأکید می‌کند که هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد. صدور حکم اعدام برای معترضان سیاسی که اغلب بدون محاکمه عادلانه انجام می‌شود، نقض آشکار حق زندگی است.

ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر: این ماده تأکید دارد که هیچ‌کس نباید مورد شکنجه یا رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز قرار گیرد. بسیاری از معترضان سیاسی تحت شکنجه برای اعتراف قرار می‌گیرند که خود نقض این ماده است.

میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR)

 ماده ۶: این ماده حق زندگی را محافظت می‌کند و محدودیت‌های شدیدی بر استفاده از مجازات اعدام قرار می‌دهد. استفاده از اعدام در موارد غیر از “جدی‌ترین جنایات” که اغلب به جرایم خشونت‌آمیز محدود می‌شود، طبق این میثاق غیرقانونی است. محکوم کردن معترضان سیاسی به اعدام به عنوان “تهدید امنیت ملی” مغایر با این ماده است.

ماده ۱۴: این ماده تضمین محاکمه عادلانه است. بسیاری از محکومیت‌های اعدام در ایران بدون دسترسی به وکیل مناسب، محاکمات عادلانه یا شواهد قابل قبول صادر می‌شود، که نقض این ماده است.

پروتکل اختیاری دوم به میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی:

این پروتکل، کشورهای عضو را متعهد می‌کند که مجازات اعدام را لغو کنند. ایران عضو این پروتکل نیست، اما فشار بین‌المللی برای لغو مجازات اعدام همچنان ادامه دارد.

این اصول نشان می‌دهد که صدور حکم اعدام برای معترضان سیاسی، علاوه بر نقض حقوق بنیادین بشری، در تعارض با اصول اساسی قوانین بین‌المللی حقوق بشر است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک



اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ