کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندانی سیاسی حمیدرضا غریبی، محکومیت به بیش از ۴۹ ماه زندان توسط دادگاه تجدیدنظر

۱ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی به ریاست محسن عدالت زندانی سیاسی حمیدرضا غریبی را به اتهام توهین به خامنه‌ای به ۱۵ماه و یک روز و بابت فعالیت تبلیغی علیه حکومت به ۷ماه و ۱۶روز و به اتهام توهین به مقدسات به ۲۷ماه و یک روز زندان محکوم کرده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، یک‌شنبه اول مهرماه ۱۴۰۳، زندانی سیاسی حمیدرضا غریبی در دادگاه تجدیدنظر به ۴۹ ماه و ۱۸روز حبس محکوم شده است. پیش از این وی به ۱۳ماه و ۱۷ روز حبس محکوم شده بود. این زندانی سیاسی حمیدرضا غریبی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان ساوه به اتهام توهین به خامنه‌ای به ۶ماه و یک روز حبس تعلیقی محکوم شده بود که با اعتراض دادستانی استان مرکزی به ۷ماه و ۱۶روز حبس تعزیری تبدیل شد.

زندانی سیاسی حمیدرضا غریبی در مردادماه ۱۴۰۳، بابت اتهام توهین به مقدسات به ۲سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم نیز قابل اجرا بود.

صدور حکم ۴۹ ماه و ۱۸روز زندان توسط دادگاه تجدیدنظر

در حال حاضر دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی به ریاست محسن عدالت زندانی سیاسی حمیدرضا غریبی را به اتهام توهین به خامنه‌ای به ۱۵ماه و یک روز و بابت فعالیت تبلیغی علیه حکومت به ۷ماه و ۱۶روز و به اتهام توهین به مقدسات به ۲۷ماه و یک روز زندان محکوم کرده است.

زندانی سیاسی حمیدرضا غریبی روز دوشنبه ۲تیرماه ۱۴۰۳، جهت تحمل دوران محکومیت به زندان مرکزی ساوه منتقل شده است. وی بر خلاف قانون تفکیک مجرمین به بند زندانیان با جرایم خطرناک منتقل شده است. این حکم در حالی صادر شد که حمید‌رضا غریبی، در محاکمه اتهامات خود از حق دسترسی به وکیل انتخابی نیز محروم بوده است.

زندانی سیاسی حمیدرضا غریبی ۳۴ساله، اهل و ساکن شهرستان ساوه می باشد.

بزرگترین حادثه مرگبار معدن در طبس! مرگ تلخ ۵۲معدنچی

زندانی سیاسی عقیدتی کرد، لقمان علیزاده، وخامت وضعیت جسمی به دلیل ممنوعیت رسیدگی پزشکی به دستور مقامات زندان


نقض قوانین حقوق بشری با زندانی کردن افراد به دلیل ابراز عقیده

مجازات زندان برای افرادی که عقاید خود را بیان کرده‌اند، نقض چندین اصل بنیادین حقوق بشر است. به‌ویژه، این موارد با مواد زیر از اسناد حقوق بشری بین‌المللی مغایرت دارند:

ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر (۱۹۴۸): این ماده حق آزادی بیان را به رسمیت می‌شناسد. طبق آن، هر فردی حق دارد بدون دخالت، عقاید خود را بیان کند و از طریق هر وسیله‌ای، اطلاعات و ایده‌ها را جستجو، دریافت و منتشر کند. مجازات افراد به دلیل بیان عقایدشان نقض آشکار این ماده است.

ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR): این میثاق که ایران نیز آن را تصویب کرده است، حق آزادی بیان و عقیده را تضمین می‌کند. به‌موجب این ماده، هیچ‌کس نباید به دلیل داشتن یا بیان عقایدش مجازات شود، مگر در مواردی که استثنائات قانونی برای حفظ امنیت ملی، نظم عمومی، یا حقوق دیگران وجود دارد.

ماده ۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی: این ماده حق افراد به امنیت شخصی و آزادی را به رسمیت می‌شناسد. بازداشت افراد به دلیل عقایدشان نقض مستقیم این حق است.

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی: این مواد به آزادی دین، مذهب، و تغییر آن اشاره دارند. افرادی که به دلیل عقاید دینی یا مذهبی خود مجازات می‌شوند، قربانی نقض این مواد هستند.

مجازات زندان برای بیان عقاید نقض این اصول بین‌المللی و بنیادی حقوق بشر است و منجر به سرکوب آزادی‌های اساسی و مشروع شهروندان می‌شود.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک


اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ