کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

محکومیت محبوبه رمضانی و رحیمه یوسف‌زاده ، مادران دادخواه آبان، هر یک به ۱.۵ سال زندان

۲ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی زنان زندانی


محبوبه رمضانی مادر پژمان قلی‌پور تا کنون چندین بار توسط نیروهای امنیتی به اتهام دادخواهی قتل فرزندش دستگیر شده بود

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، دوشنبه ۲مهرماه ۱۴۰۳، دو تن از مادران دادخواه هر یک به ۱.۵سال زندان محکوم شدند. محبوبه رمضانی و رحیمه یوسف زاده توسط دادگاه هریک به ۱.۵سال زندان محکوم شده‌اند.

شعبه دوم دادگاه انقلاب شهریار، محبوبه رمضانی مادر جان‌باخته راه آزادی پژمان قلی‌پور و رحیمه یوسف‌زاده مادر نوید بهبودی را به اتهام تبلیغ علیه نظام، به ۶ماه زندان، به اتهام عضویت در گروه مادران کشته‌شدگان آبان ۹۸ به ۶ماه زندان و به اتهام توهین به خامنه‌ای به ۶ماه و یک روز زندان محکوم کرده است.








نوید بهبودی









نوید بهبودی و پژمان قلی‌پور از کشته شدگان اعتراضات آبان ۹۸ هستند.

نوید بهبودی در شهریور ۱۳۷۵ در تهران به دنیا آمده بود. وی دوران تحصیل خود را در مدرسه تیزهوشان گذرانده بود. وی هنگام قتل توسط نیروهای امنیتی دانشجوی رشته مهندسی مکانیک بود. وی روز ۲۶آبان ۹۸ درمنطقه قلعه حسن‌خان توسط شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به قتل رسید. محبوبه رمضانی مادر پژمان قلی‌پور تا کنون چندین بار توسط نیروهای امنیتی به اتهام دادخواهی قتل فرزندش دستگیر شده بود.

پژمان قلی‌پور متولد ۷شهریور ‍۱۳۸۰بود. وی به تازگی تحصیلات دبیرستانی خود را به پایان رسانده بود. پژمان قلی‌پور با شلیک۵گلوله توسط نیروهای امنیتی به قتل رسیده بود.

احضار و بازداشت صیاد درویشی برادر جان‌باخته راه آزادی فرجاد درویشی

زندانی سیاسی حمیدرضا غریبی، محکومیت به بیش از ۴۹ ماه زندان توسط دادگاه تجدیدنظر


در باره اعتراضات آبان ۹۸

این اعتراضات که با ، در ۹۰۰ نقطه در قریب به ۲۰۰ شهر ایران، تظاهرات و درگیری شکل گرفت. دستکم ۱۵۰۰ تن از مردم و جوانان در شهرهای مختلف ایران، هدف شلیک های مأمورین خامنه‌ای قرار گرفته و جان باختند. علاوه بر این ۱۲ هزار تن بازداشت و ۴ هزار تن مجروح گردیدند.

مردم و جوانان به پمپ بنزین‌ها، مراکز غارت و چپاول شامل بانک‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز سرکوب، حوزه‌های علمیه و فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها هجوم برده و آنها را تخریب کرده و به آتش کشیدند.

حضور زنان و جوانان در قیام سراسری آبان ۹۸ بسیار پررنگ و جدی بود. زنان در تظاهرات بیشتر شهرها حضور فعالی داشتند و در بسیاری از درگیریها با مأمورین، در صف اول قرار داشتند.

شدت اعتراضات مردمی در قیام سراسری آبان بقدری بزرگ و گسترده بود که خامنه ای کمترین تعلل را در سرکوب جایز نشمرد و در کمتر از ۴۸ ساعت بیش از ۱۵۰۰ نفر را در خیابانهای تهران، شیراز، کرج، بهبهان، کرمانشاه و نیزارهای ماهشهر به خاک و خون کشید و بیرحمانه با گلوله و تیربار و تانک پاسخ اعتراضات مردم را داد.


مغایرت دستگیری مادران دادخواه محبوبه رمضانی و رحیمه یوسف زاده، با قوانین جهانی حقوق بشری

دستگیری مادرانی مانند محبوبه رمضانی و رحیمه یوسف زاده که فرزندانشان در اعتراضات توسط نیروهای دولتی کشته شده‌اند، نقض چندین اصل مهم حقوق بشری محسوب می‌شود:

حق آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز:

ـ طبق ماده ۱۹ از اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، هر فردی حق دارد عقاید خود را آزادانه بیان کند. دستگیری مادرانی که درباره کشتار فرزندانشان اعتراض می‌کنند، نقض این حق است.

ـ همچنین ماده ۲۰ از اعلامیه جهانی حقوق بشر به حق تجمع مسالمت‌آمیز اشاره دارد. این مادران اغلب به‌صورت مسالمت‌آمیز دست به اعتراض می‌زنند، و بازداشت آن‌ها نقض این حق است.

حق دسترسی به عدالت:

ـ ماده ۸ از اعلامیه جهانی حقوق بشر بیان می‌کند که هر فردی باید دسترسی به عدالت و حمایت قانونی در برابر نقض حقوقش داشته باشد. بازداشت مادرانی که به دنبال پاسخگویی در قبال قتل فرزندانشان هستند، مانع از دسترسی آن‌ها به عدالت و شکایت از مقامات می‌شود.

حق حفاظت در برابر بازداشت‌های خودسرانه:

ـ ماده ۹ از اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی از حق افراد در برابر بازداشت‌های خودسرانه حمایت می‌کنند. بازداشت این مادران اغلب بدون حکم قضایی و به صورت خودسرانه انجام می‌شود، که نقض این حق به شمار می‌رود.

حق خانواده و زندگی خصوصی:

ـ ماده ۱۲ از اعلامیه جهانی حقوق بشر حاکی است که نباید به حریم شخصی و خانوادگی افراد به‌صورت غیرقانونی تعرض شود. بازداشت مادرانی که فرزندانشان کشته شده‌اند، حمله به حق زندگی خانوادگی و شخصی آنها محسوب می‌شود.

بازداشت این افراد به‌عنوان ابزاری برای سرکوب و جلوگیری از پیگیری حقوق قربانیان نقض شدید این اصول اساسی حقوق بشر است. 

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک


اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ