کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

انتقال زندانی سیاسی محمد حسنی به سلول انفرادی در زندان مرکزی کرج

۱۹ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


زندانی سیاسی محمد حسنی به علت اعتراض نسبت به آلودگی آب آشامیدنی و مسمومیت هزاران تن از زندانیان در این زندان، به صورت تنبیهی به انفرادی منتقل شده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، دوشنبه ۱۹شهریور‌ماه ۱۴۰۳،‌ به دستور مقامات زندان مرکزی کرج، زندانی سیاسی محمد حسنی که به آلودگی آب آشامیدنی این زندان اعتراض کرده بود به سلول انفرادی منتقل شد.

بنا بر خبرهای دریافتی، به دستور رئیس زندان مرکزی کرج روز یکشنبه ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۳ زندانی سیاسی محمد حسنی به سلول انفرادی منتقل شد. زندانی سیاسی محمد حسنی به علت اعتراض نسبت به آلودگی آب آشامیدنی و مسمومیت هزاران تن از زندانیان در این زندان، بصورت تنبیهی به انفرادی منتقل شده است.

زندانی سیاسی محمد حسنی ۲۷ ساله، ساکن کرج و اهل سنقر است. او که دانشجوی کارشناسی ارشد است، در دی ماه سال ۹۸ بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفت. وی طی زمان بازداشت و بازجویی به شدت مورد شکنجه قرار گرفته است.

محکومیت زندانی سیاسی محمد حسنی به دستور وزارت اطلاعات افزایش یافت. او از سال ۱۳۹۸ تا کنون بدون یک روز مرخصی در زندان مرکزی کرج در بازداشت به سر می‌برد.

اتهام زندانی سیاسی محمد حسنی،«هواداری از مجاهدین»، «تبلیغ علیه نظام» و «تخریب اموال عمومی» عنوان شده است. وی در دادگاهی به ریاست قاضی آصف‌الحسینی به ۱۲سال زندان محکوم شد که ۶ سال آن قابل اجراست. پیش از این به وی حکم ۶سال زندان ابلاغ شده بود.

اما با گذشت ۳سال از صدور حکم به دلیل فشار وزارت اطلاعات از تجمیع احکام ممانعت به عمل آمده و وی باید ۱۲ سال زندان را تحمل کند. وزارت اطلاعات همچنین در صدد پرونده‌سازی برای زندانی سیاسی محمد حسنی است که به محکومیت وی ۸ سال زندان اضافه کند.

زندان ایرانشهر، اعتراض خانواده زندانیان به اخاذی مقامات زندان برای ملاقات

زندانی سیاسی سالار صدیقی همدانی، اعتصاب غذا در اعتراض به اعزام نشدن پدرش به بیمارستان

حمله گارد زندان به زندانی سیاسی محمد حسینی

پیش از این در روز یکشنبه ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۱، ماموران گارد زندان مرکزی کرج، با حمله به بند۷ ، زندانی سیاسی محمد حسنی را مصدوم کرده و ضمن ضرب و شتم سر وی را چندین بار به دیوار کوبیدند.

ماموران گارد، در آستانه سال نو و یک روز قبل از نوروز ۱۴۰۲، به بند ۷ که بند زندانیان سیاسی است یورش بردند، آنها سفره هفت سین عید را تخریب نموده و کتاب‌های زندانی سیاسی محمد حسنی را پاره کردند. آنها سپس اقدام به ضرب و شتم او کردند.اخاذی از زندانیان محروم برای تعمیرات زندان مرکزی کرج

این حمله به دستور، فرمانده نیروهای گارد زندان مرکزی کرج (ندامتگاه کرج) فردی به نام مهرانی انجام شد. مهرانی از جمله کسانی است که در شکنجه و آزار زندانیان دست داشته و بارها آنان را به بهانه‌های مختلف مورد ضرب و شتم قرار داده است.

زندانی سیاسی محمد حسنی ۲۷ ساله، ساکن کرج و اهل سنقر است. او که دانشجوی کارشناسی ارشد است، در دی ماه سال ۹۸ بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفت. وی طی زمان بازداشت و بازجویی به شدت مورد شکنجه قرار گرفته است.

مسمومیت زندانیان به دلیل آلودگی آب آشامیدنی در زندان مرکزی کرج

لازم به یادآوری است که روز جمعه ۱۶ شهریورماه، کلیه زندانیان زندان مرکزی کرج بدلیل آلودگی آب آشامیدنی در این زندان، دچار مسمومیت شدند و رئیس این زندان هیچگونه اقدام پیشگیرانه ای برای امر نکرد و زندانیان مسموم از حداقل رسیدگیهای پزشکی و دارویی هم محروم بوده‌اند.

زندانیان با توجه به از دست رفتن شدید آب بدنشان نیاز به جایگزینی آن با آب سالم دارند اما زندانیان در زندان مرکزی کرج، آبی برای نوشیدن ندارند. فروشگاه زندان هم آب آشامیدنی برای فروش ندارد و این مشکل زندانیان را مضاعف کرده است. تشنگی از یک سو و مسمومیت شدید از سوی دیگر باعث افزایش فشار‌های جسمی و روانی به زندانیان شده است. این بی‌توجهی به سلامت زندانیان ممکن است به یک فاجعه انسانی منجر شود.

آلودگی آب در این زندان سابقه دارد و سال گذشته نیز الودگی آب این زندان به شیوع یک بیماری پوستی در بین زندانیان منجر شد که هنوز هم تعدادی از زندانیان از آثار باقیمانده از آن، رنج می‌برند.

نقض قوانین حقوق بشر در قطع آب و امکانات زندگی در زندان مرکزی کرج

قطع آب بروی زندانیان نقض حقوق بشر محسوب می‌شود و مغایر با چندین استاندارد بین‌المللی و قوانین حقوق بشری است.

ماده 25 اعلامیه جهانی حقوق بشر:

این ماده بیان می‌کند که هر فردی حق دارد از استانداردی از زندگی برخوردار باشد که سلامت و رفاه او و خانواده‌اش را از جمله غذا، لباس، مسکن، مراقبت‌های پزشکی و خدمات اجتماعی لازم را تضمین کند. آب به عنوان یکی از نیازهای اولیه انسان در این دسته قرار می‌گیرد، و قطع آب از زندانیان، مستقیماً این حق اساسی را نقض می‌کند.

ماده 10 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR):

این ماده تصریح می‌کند که با تمامی افرادی که از آزادی‌شان محروم شده‌اند باید با احترام به کرامت ذاتی انسانیت برخورد شود. محروم کردن زندانیان از دسترسی به آب آشامیدنی و بهداشتی، نوعی رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز است که کرامت ذاتی انسانیت را نقض می‌کند.

قوانین حداقل استاندارد برای رفتار با زندانیان سازمان ملل (قوانین نلسون ماندلا):

بر اساس این قوانین، زندانیان باید به نیازهای اولیه خود دسترسی داشته باشند، از جمله دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی. ماده 22 این قوانین تأکید دارد که باید به زندانیان غذای سالم و آب کافی ارائه شود تا سلامت و بهداشت آنان حفظ شود. قطع آب زندانیان، نقض مستقیم این استانداردهای حداقلی است.

کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز:

رفتارهایی که باعث محرومیت زندانیان از آب و دیگر نیازهای اولیه شود می‌تواند نوعی شکنجه روحی و جسمی تلقی شود. این امر مغایر با اصول این کنوانسیون است که هرگونه شکنجه و رفتار بی‌رحمانه را منع می‌کند.

حق برخورداری از سلامت:

سازمان جهانی بهداشت (WHO) آب سالم و بهداشتی را به عنوان یکی از پیش‌نیازهای اساسی برای حفظ سلامت عمومی در نظر می‌گیرد. قطع آب زندانیان می‌تواند به شیوع بیماری‌های عفونی و دیگر مشکلات بهداشتی منجر شود و حق آنان برای برخورداری از سلامت را نقض کند.

حق برخورداری از بهداشت:

بر اساس قوانین بین‌المللی، زندانیان حق دارند از محیطی بهداشتی و امکانات بهداشتی مناسب برخوردار باشند. قطع آب به معنای نقض این حق است و می‌تواند منجر به شرایط غیرانسانی در زندان‌ها شود.

این موارد نشان‌دهنده اهمیت حیاتی دسترسی به آب برای زندانیان و الزام دولت‌ها به رعایت حقوق اولیه و انسانی آنان است. قطع آب، نه تنها مغایر با اصول اخلاقی و انسانی است، بلکه نقض مستقیم چندین قانون بین‌المللی حقوق بشری به شمار می‌رود.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ