کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندانی سیاسی جواد محمدی فر، خودکشی در اعتراض به محرومیت از رسیدگی پزشکی

۴ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


زندانی سیاسی جواد محمدی فر به بیماری شدید معده مبتلا است و پزشکان احتمال داده‌اند که وی مبتلا به سرطان معده باشد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، چهارشنبه ۴مهرماه ۱۴۰۳، زندانی سیاسی جواد محمدی‌ فر در زندان ارومیه اقدام به خودکشی اعتراضی کرد. زندانی سیاسی جواد محمدی فر، روز دوشنبه ۲مهرماه ۱۴۰۳، در اعتراض به محرومیت از رسیدگی پزشکی از سوی مقامات زندان ارومیه اقدام به خودکشی از طریق حلق‌آویز کرد.

با هوشیاری سایر هم‌بندی‌های وی و رسیدگی به موقع خوشبختانه این اقدام ناموفق بود. مقامات زندان ارومیه پس از مواجه با این اقدام به جای رسیدگی پزشکی و انتقال به بیمارستان، وی را به تیمارستان روانی رازی منتقل کردند. این زندانی ساعاتی بعد مجددا به زندان بازگردانیده شد.

مقامات زندان اجازه ملاقات خانواده زندانی سیاسی جواد محمدی فر با وی را ندادند و تنها برادرش مدت کوتاهی توانست با وی ملاقات داشته باشد.

زندانی سیاسی امان جلالی‌نژاد، بازداشت و بلاتکلیفی ۶ماهه

اعدام ۲زندانی در زندان مرکزی قزوین، اعدام یک کودک مجرم در شیراز


محرومیت از رسیدگی پزشکی به دستور مقامات زندان ارومیه

زندانی سیاسی جواد محمدی فر به بیماری شدید معده مبتلا است و پزشکان احتمال داده‌اند که وی مبتلا به سرطان معده باشد. با وجود خونریزی و درد شدید در ناحیه معده وی به دستور مقامات زندان ارومیه از رسیدگی پزشکی محروم است.

زندانی سیاسی جواد محمدی فر در تیرماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از پایان دوران بازجویی به زندان ارومیه منتقل شد. وی پس از مدتی با قید وثیقه آزاد شد. دادگاه انقلاب ارومیه وی را در تیرماه ۱۴۰۲ به اتهامات امنیتی به ۴سال زندان محکوم کرد. دادگاه تجدید نظر در بهمن‌ماه  ۱۴۰۲ حکم ۴سال زندان وی را تایید کرد. زندانی سیاسی جواد محمدی فر در فروردین ۱۴۰۳، به منظور اجرای حکم به زندان ارومیه منتقل شده است.


نقض قوانین حقوق بشری با محرومیت زندانیان از رسیدگی پزشکی

محرومیت زندانیان از رسیدگی پزشکی نقض چندین اصل مهم در قوانین حقوق بشری بین‌المللی است. این عمل با موارد زیر مغایرت دارد:

ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر: که به صراحت بیان می‌کند هیچ‌کس نباید تحت شکنجه یا رفتار یا مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز قرار گیرد. عدم ارائه مراقبت‌های پزشکی می‌تواند نوعی رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز تلقی شود.

ماده ۱۰ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی: این ماده تأکید می‌کند که با تمامی افرادی که از آزادی‌شان محروم شده‌اند، باید به صورت انسانی و با احترام به کرامت ذاتی آنها رفتار شود. محرومیت از مراقبت پزشکی، مغایر با این ماده است.

قوانین استاندارد حداقل رفتار با زندانیان (قوانین نلسون ماندلا): این قوانین که توسط سازمان ملل متحد تدوین شده‌اند، به صراحت بیان می‌کنند که زندانیان باید به خدمات درمانی مناسب دسترسی داشته باشند و شرایط بهداشتی و درمانی زندان‌ها باید استانداردهای لازم را داشته باشد.

محرومیت از خدمات پزشکی به عنوان شکلی از شکنجه یا رفتار غیرانسانی در بسیاری از اسناد حقوق بشری محکوم شده و نقض کرامت انسانی افراد به شمار می‌رود.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک



اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ