کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

بازداشت مژده فلاحی نوکیش مسیحی توسط ماموران امنیتی

۳۱ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر



مژده فلاحی هنگامی که جهت ارائه مدارک آزادی یکی از دوستانش به دادسرا مراجعه کرده بود توسط ماموران امنیتی بازداشت شد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، شنبه ۳۱شهریورماه ۱۴۰۳، مژده فلاحی نوکیش مسیحی روز دوشنبه ۱۹شهریورماه ۱۴۰۳، بازداشت و به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ منتقل شده است. این بازداشتگاه تحت نظر وزارت اطلاعات قرار دارد و در نزدیکی زندان عادل‌ آباد می‌باشد. مژده فلاحی هنگامی که جهت ارائه مدارک آزادی یکی از دوستانش به دادسرا مراجعه کرده بود توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. اتهامات وارده به وی فعالیت غیرقانونی در حوزه مسیحیت اعلام شده است. این در حالی است که وی فعالیتی در این رابطه نداشته و پیش از بازداشت به شغل آرایشگری اشتغال داشته است.

خانواده مژده فلاحی بارها مورد تهدید و سرکوب نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند. خواهران وی، مریم و مرجان فلاحی به همراه همسران خود در تیرماه ۱۳۹۸ در بوشهر بازداشت و در مجموع به پرداخت ۱۴میلیون تومان جریمه محکوم شده بودند.

مریم فلاحی پیش از بازداشت پرستار بود اما پس از آن به صورت دائم از کار در نهادهای دولتی محروم شد. هم‌چنین وی و همسرش از حضانت دخترخوانده‌شان نیز محروم شده‌‌اند.

اعدام ۲زندانی در زندان مرکزی تبریز

زندانی سیاسی کرد، حاتم اوزدمیر، تایید حکم اعدام توسط دیوان عالی


نقض حقوق بشر با سرکوب و دستگیری نوکیشان مسیحی

سرکوب و دستگیری نوکیشان مسیحی مانند مژده فلاحی با چندین قانون بین‌المللی حقوق بشری در تعارض است.

از جمله می‌توان از قوانین:

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR): این ماده به صراحت بیان می‌کند که هر فرد حق آزادی دین و تغییر دین را دارد. سرکوب نوکیشان مسیحی که به دلیل انتخاب یا تغییر دین خود دستگیر می‌شوند، نقض آشکار این حق اساسی است.

ماده 18 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR): این ماده نیز بر حق آزادی دین تأکید دارد و به هر شخص این حق را می‌دهد که دین یا عقیده خود را انتخاب یا تغییر دهد. همچنین تصریح می‌کند که هیچ‌کس نباید به دلیل دین یا عقاید خود مورد فشار قرار گیرد.

ممنوعیت تبعیض (ماده 2 اعلامیه جهانی حقوق بشر): براساس این ماده، هیچ‌کس نباید به دلیل دین، عقیده، نژاد، یا هر عامل دیگری مورد تبعیض قرار گیرد. دستگیری نوکیشان مسیحی به دلیل باورهای دینی‌شان، شکلی از تبعیض مذهبی است.

آزادی تجمع و بیان (ماده 19 و 20 اعلامیه جهانی حقوق بشر): این مواد از حقوق افراد برای اظهار عقاید مذهبی و تشکیل اجتماعات دینی حمایت می‌کند. محدود کردن نوکیشان در اجتماعات دینی خود، نقض این حقوق است.

دستگیری و سرکوب نوکیشان مسیحی در ایران به‌طور مستقیم با این قوانین بین‌المللی حقوق بشر مغایرت دارد و نقض آشکار حقوق بنیادین آنها به شمار می‌رود.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک


اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ