کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام یک زندانی در زندان گرگان

۲۷ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


افزایش اعتراضات و رادیکال شدن آنها نشان داده که سران حکومت در مهار اعتراضات شکست خورده و افزایش اعدام‌ها تنها به شدت اعتراضات افزوده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، سه‌شنبه ۲۷شهریورماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان گرگان اعدام شد. حکم اعدام این زندانی که علی‌مراد حسن‌زاده است روز دوشنبه ۲۶شهریورماه ۱۴۰۳، در محوطه زندان گرگان اجرایی شد. علی‌مراد حسن‌زاده ۳۳ساله، ۲سال پیش به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

خبر اعدام این زندانی در رسانه‌های داخلی یا سایت‌های مرتبط با قوه قضاییه منتشر نشده است

عدام یک زندانی در زندان بندرعباس

سحرگاه سه‌شنبه ۲۷شهریورماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان بندرعباس اعدام شد. به گزارش حال‌وش این زندانی حمید‌رضا حسن‌زهی‌ثانی نام داشت. وی در سال ۱۴۰۰ به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. حمیدرضا حسن‌زهی‌ثانی، ۶۰ساله، فرزند محمد، متاهل و پدر ۸فرزند بود. وی اهل و ساکن زاهدان بود. این زندانی آخرین ملاقات با خانواده را در روز دوشنبه ۲۶شهریورماه ۱۴۰۳، انجام داده بود.

اعدام ۳زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز

سحرگاه دوشنبه ۲۶مهرماه ۱۴۰۳، سه زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز اعـدام شدند. به گفته حال‌وش دو تن از زندانیان اعـدام شده بلوچ و یک تن اهل فیروز‌آباد فارس بود.  ۲زندانی بلوچ اعـدام شده عبدالجلیل احسانی و یحیی زرگری می‌باشند. سومین زندان اعــدام شده مهدی جهان‌پور نام داشت.

عبدالجلیل احسانی، ۳۳ساله، فرزند ولی‌محمد متاهل دارای ۳فرزند، اهل سرباز و ساکن ایرانشهر و یحیی زرگری، ۳۲ساله، فرزند اسحاق، اهل و ساکن ایرانشهر بود. آنها در ۲پرونده جداگانه در سال ۱۴۰۰، به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بودند.

مهدی جهان‌پور نیز در سال ۱۴۰۱، به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده است

اعدام ۲زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز

سحرگاه یک‌شنبه ۲۵شهریورماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز اعـدام شدند. به گفته حال‌وش این ۲زندانی ساسان بن‌(بزرگزاده) و سعید خواجه‌حیدری نام داشتند.

ساسان بن(بزرگزاده)۳۳ساله، فرزند جمعه مجرد، اهل سرباز و ساکن ایرانشهر بود. وی سال ۱۳۹۸، با اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و در دادگاه به اعـدام محکوم شده بود. به گفته منابع مطلع ماموران امنیتی هیچ موادی از وی کشف نکرده و قاضی بدون توجه به دفاعیات وی مبنی بر بی‌گناهی حکم به اعـدام داده بود

سعید خواجه‌حیدری نیز ۳۰ساله، فرزند شیخ‌علی مجرد، اهل و ساکن کهنوج کرمان بود. وی سال ۱۳۹۸، به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

اعـدام یک زندانی در زندان مرکزی بندرعباس

سی و چهارمین هفته کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» – بزرگداشت یاد اعدام‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱،‌ اعتصاب غذای زندانیان در ۲۱ زندان

اعدام یک زندانی در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه

یک زندانی در زندان کرمانشاه اعدام شد. این زندانی مصطفی فشی، ۳۵ساله و پدر یک فرزند و از اهالی روستای فش از توابع شهرستان کنگاور بود. وی پیشتر به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. حکم اعدام این زندانی سحرگاه سه‌شنبه ۲۰شهریورماه ۱۴۰۳، در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه به اجرا درآمد.

خبر اعدام این زندانی در رسانه‌های داخلی یا سایت‌های وابسته به قوه قضاییه منتشر نشده است.

اعدام یک زندانی در زندان قزوین

یک زندانی در زندان قزوین اعـدام شد. حکم اعـدام این زندانی که کیومرث علائی نام دارد بامداد روز چهارشنبه ۲۱شهریورماه ۱۴۰۳، اجرایی شد. کیومرث علایی ۴۰ساله و پدر یک فرزند بود که ۳سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

خبر اعـدام این زندانی تا کنون توسط رسانه‌های داخلی یا سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.

اعدام یک زندانی در زندان جیرفت

یک زندانی در زندان جیرفت اعـدام شد.این زندانی که منصور سالاری نام داشت، ۷سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. حکم اعـدام این زندانی سحرگاه سه‌شنبه ۲۰شهریورماه ۱۴۰۳، به مرحله اجرا درآمد.

خبر این اعـدام تا کنون توسط رسانه‌های داخلی یا سایت‌های وابسته به قوه قضاییه منتشر نشده است.

اعدام ۲زندانی در زندان‌های کهنوج و اصفهان



پنج‌شنبه ۲۲شهریور‌ماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان‌های کهنوج و اصفهان اعـدام شدند.  بامداد روز دوشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان کهنوج اعـدام شد. این زندانی عبدالکریم حبیبی نام داشت. وی از ۵سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. عبدالکریم حبیبی، متاهل و پدر ۲فرزند بود.

سحرگاه پنج‌شنبه ۲۲شهریورماه ۱۴۰۳ یک زندانی در زندان اصفهان اعـدام شد. این زندانی بهنام باقری نام داشت. وی ۵سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. بهنام باقری هنگام اجرای حکم اعـدام ۳۰سال سن داشت.

خبر اعـدام این ۲زندانی در رسانه‌های داخلی یا سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.

اعدام ۳زندانی در زندان‌های نوشهر و قزلحصار

سحرگاه چهارشنبه ۲۱شهریورماه ۱۴۰۳، سه زندانی در زندان‌های نوشهر و قزلحصار اعـدام شده‌اند. زندانی اعــدام شده در زندان نوشهر یک قهرمان اسبق کشتی فرنگی ایران بود. وی که مرتضی یوسفی نام داشت قهرمان اسبق کشتی فرنگی ایران و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در رشته تربیت بدنی بود. او پیشتر به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

اعــدام وی در حالی صورت گرفت که بسیاری از مردم و جامعه ورزشکاری در نامه‌هایی به رئیس قوه قضاییه خواستار لغو حکم اعـدام وی شدند. اما رئیس قوه قضاییه به این درخواست‌ها با بی‌اعتنایی پاسخ نداده بود.

مرتضی یوسفی ۴۱ساله و ساکن روستای سنگ تجن نوشهر بود.

سحرگاه چهارشنبه ۲۱شهریورماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان قزلحصار کرج اعـدام شدند. اسامی این زندانیان سجاد بندگی و عبدالرحمان تاجیک بود آنها پیشتر به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بودند. عبدالرحمان تاجیک تبعه افغانستان بود.

مغایرت حکم اعـدام با منشور جهانی حقوق بشر

منشور جهانی حقوق بشر به عنوان یک سند بین‌المللی مهم، حقوق اساسی و بنیادین تمامی انسان‌ها را بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده سیاسی یا هر نظر دیگر، اصل و نسب ملی یا اجتماعی، دارایی، تولد یا هر وضعیت دیگری، تضمین می‌کند.

ماده سوم این منشور صراحتاً بیان می‌کند: هر فرد حق حیات دارد. این حق مشمول هیچگونه محرومیتی نمی‌شود مگر به موجب حکم صادره از دادگاهی صالح در اثر ارتکاب جرمی که مطابق قانون، جرم محسوب شود.

حکم اعـدام به عنوان بالاترین مجازات، به طور مستقیم با این ماده از منشور جهانی حقوق بشر در تضاد است. چرا که:

حق حیات: حق حیات به عنوان یک حق بنیادین و غیر قابل سلب مطرح می‌شود. حکم اعـدام این حق را سلب می‌کند.

عدم برگشت‌پذیری: در صورت اجرای حکم اعـدام، امکان جبران اشتباه قضایی وجود ندارد.

شکنجه و رفتار غیرانسانی: برخی از روش‌های اجرای حکم اعـدام به عنوان شکنجه و رفتار غیرانسانی تلقی می‌شوند که این خود مغایر با مفاد منشور جهانی حقوق بشر است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک



اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ