کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندانی سیاسی محمد نجفی، ممنوعیت رسیدگی پزشکی به دستور مقامات زندان اوین

۲۶ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


نزدیکان زندانی سیاسی محمد نجفی، وی از ۴۰ روز پیش تا کنون به دستور مقامات زندان اوین از اعزام به بیمارستان و رسیدگی مناسب پزشکی محروم است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، دوشنبه ۲۶شهریور‌ماه ۱۴۰۳، وضعیت جسمی زندانی سیاسی محمد نجفی به دلیل ممانعت مقامات زندان اوین از اعزام وی به بیمارستان نامساعد می‌باشد. وی در حال حاضر به دلیل بیماری قلبی، فشار خون و دیابت نیاز به رسیدگی‌های مناسب پزشکی دارد اما مقامات زندان اوین وی را از رسیدگی‌های پزشکی محروم کرده‌اند.

به گفته نزدیکان زندانی سیاسی محمد نجفی، وی از ۴۰ روز پیش تا کنون به دستور مقامات زندان اوین از اعزام به بیمارستان و رسیدگی مناسب پزشکی محروم است. پیش از این پزشک معالج علت التهاب مچ پای وی را تشدید دیابت یا بیماری‌های عروقی تشخیص داده بود اما به دستور مقامات زندان اوین رسیدگی متناسب با بیماری وی انجام نشده است. مقامات زندان با ممنوعیت رسیدگی پزشکی لازم، قصد تشدید فشار و شکنجه روحی و فیزیکی وی به صورت غیرمستقیم را دارند.

زندانی سیاسی مطلب احمدیان، وخامت حال و ممنوعیت درمان در خارج از زندان

پیام ۲نخبه زندانی سیاسی علی یونسی و امیرحسین مرادی به مناسبت سالگرد اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و آغاز سال تحصیلی

در باره زندانی سیاسی محمد نجفی

زندانی سیاسی محمد نجفی پس از اعتراضات سراسری سال ۹۶ مردم ایران، در شهر اراک اقدام به افشاگری درباره قتل یک جوان معترض به نام وحید حیدری کرد. وی پس از این افشاگری توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. تاکنون پرونده‌های متعددی علیه این وکیل دادگستری تشکیل شده است. وی هم اکنون در اندرزگاه ۴ زندان اوین است.

زندانی سیاسی محمد نجفی در چند پرونده جداگانه با ۱۴اتهام مواجه است که بر اساس رای دادگاه به ۲۱سال حبس محکوم شده اما تا کنون تجمیع احکام برای محکومیت‌های وی صورت نگرفته است.

زندانی سیاسی محمد نجفی، از بیماری‌ها متعددی از جمله بیماری قلبی، فشار خون بالا و دیابت رنج می‌برد. وی به دلیل شرایط سخت زندان دچار دیسک کمر شده و بنا به تجویز پزشکان بایستی عمل شود. اما مقامات زندان به منظور شکنجه‌ وی محل او را به صورت مستمر تغییر می‌دهند. جابجایی وسایل که بایستی توسط خود وی انجام شود باعث تشدید دیسک کمر وی شده است. استمرار این وضعیت باعث وخیم‌تر شدن وضعیت جسمی آقا نجفی شده است.


بازداشت زندانی سیاسی محمد نجفی پس از اعتراضات سراسری ۹۶

زندانی سیاسی محمد نجفی پس از اعتراضات سراسری سال ۹۶ مردم ایران، در شهر اراک اقدام به افشاگری درباره قتل یک جوان معترض به نام وحید حیدری کرد. وی پس از این افشاگری توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

محمد نجفی ابتدا در زندان مرکزی اراک زندانی بود اما در سال ۱۳۹۷ به اوین منتقل شد. پس از آن ماموران زندان بارها محل این زندانی را تغییر داده‌اند. این زندانی سیاسی بارها در پرونده‌های مختلف به زندان محکوم شده است. وی در تاریخ ٢٠ فروردین ١٤٠٢ اعلام کرد در یک پرونده تازه به ۳سال حبس و جزای نقدی محکوم شده است.

وکیل دادگستری محمد نجفی پیش از این در شهریورماه ۱۴۰۱، توسط عوامل زندان مورد تهدید قرار گرفته بود که به قتل خواهد رسید.

زندانی سیاسی و وکیل دادگستری محمد نجفی پیش‌تر وکالت تعدادی از فعالان سیاسی و مدنی را بر عهده داشت. وی از سال ١٣٩٧ بعد از افشای مرگ یکی از معترضان در اراک به نام وحيد وحيدی دستگیر و زندانی شد.،

وحید حیدری از معترضان تظاهرات سراسری دی‌ ماه ۹۶ در اراک بود که پس از بازداشت، در بازداشتگاه کلانتری ۱۲ اراک زیر شکنجه جان خود را از دست داد. مسئولان قضایی اعلام کرده بودند، وی بر اثر خودکشی فوت کرده است. اما بر اساس افشاگری‌های محمد نجفی، مشخص شد، وی در بازداشتگاه اراک به قتل رسیده است.

نقض قوانین جهانی حقوق بشر با زندانی کردن بیماران

زندانی کردن بیماران، به ویژه آن‌هایی که به بیماری‌های سخت مبتلا هستند، نقض آشکار اصول بنیادین منشور جهانی حقوق بشر است. این عمل نه تنها خلاف اصول انسانی و اخلاقی است، بلکه با بسیاری از مواد این منشور نیز مغایرت دارد.

برخی از مهم‌ترین موادی که با این عمل نقض می‌شوند، عبارتند از:

حق حیات (ماده ۳): این ماده به صراحت بیان می‌کند که هر فرد حق زندگی دارد. زندانی کردن بیمار به ویژه در شرایطی که دسترسی به مراقبت‌های پزشکی مناسب وجود نداشته باشد، این حق بنیادین را نقض می‌کند.

منع شکنجه و رفتار غیرانسانی (ماده ۵): این ماده هرگونه شکنجه یا رفتار یا مجازات بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز را ممنوع می‌کند. زندانی کردن بیمار در شرایط نامناسب و بدون دسترسی به مراقبت‌های پزشکی، می‌تواند نوعی شکنجه یا رفتار غیرانسانی محسوب شود.

اصل برابری (ماده ۷): این ماده بیان می‌کند که همه افراد برابر قانونند و حق دارند بدون تبعیض از حمایت برابر قانون برخوردار شوند. زندانی کردن بیمار به دلیل بیماری او، نوعی تبعیض محسوب می‌شود.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک


اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ