کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام در ملا عام ۲زندانی در شهر خمین

۹ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


سران حکومت در شهریورماه دستکم ۶۶زندانی را اعدام کرده‌اند. اعدام این زندانیان در حالی است که آنها اولین قربانیان غارت اموال عمومی توسط سران حکومت می‌باشند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران سحرگاه دوشنبه ۹شهریورماه ۱۴۰۳، دو زندانی در شهر خمین در ملا عام اعدام شدند. خبرگزاری میزان هویت این دو زندانی را مشخص نکرده اما اتهام آنها را محاربه و افساد فی‌الارض اعلام کرده است. به گفته این خبرگزاری این افراد در سال ۱۳۹۹ در تعقیب و گریز با ماموران انتظامی یک مامور را به قتل رسانده‌اند.

پیش از این در تاریخ دوشنبه ۵شهریور ماه ۱۴۰۳ یک زندانی در شهر شاهرود در ملاعام اعدام شدند. فرد اعدام شده ۲۰ ساله بوده و توسط یک گروه اجیر شده بود تا یک وکیل را به قتل برساند تا از افشای ابعاد گسترده پرونده فساد مالی، پولشویی و اخلال در نظام اقتصادی جلوگیری کند. طبق رای صادره از دادگاه، عامل اصلی این جنایت به ۲۵سال زندان محکوم شده است اما جوان ۲۰ ساله به اتهام قتل اعدام شد.


اعدام ۲زندانی در زندان عادل آباد شیراز

دو زندانی در زندان شیراز اعدام شده‌‌اند. این دو زندانی امین شهابی و حسین مقامی نام دارند. این اعدام‌ها در ادامه اعدام‌های مخفیانه در زندان عاد‌ل‌آباد شیراز است که طی کمتر از ۱۰ روز ۱۳زندانی به صورت مخفیانه اعدام شده بودند.

روز دوشنبه ۲مهرماه ۱۴۰۳، امین شهابی در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد. وی پیش از این به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. امین شهابی اهل ایلام بود.

سحرگاه یک‌شنبه ۲۵شهریور ۱۴۰۳، یک زندانی به نام حسین مقامی در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد. این زندانی پیش از این به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. حسین مقامی اهل اهواز بود.

اعدام یک زندانی در زندان گرگان

یک زندانی در زندان گرگان اعدام شد. حکم اعدام این زندانی که یاسین درویشی نام دارد در بامداد چهارشنبه ۲۸شهریورماه ۱۴۰۱، اجرایی شد. وی پیش از این زمانی که ۱۹ ساله بود به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شد. یاسین درویشی مجرد و اهل گرگان بود.


اعدام مخفیانه ۱۳زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز

در بازه زمانی ۲۵شهریور تا ۴مهرماه دستکم ۱۳زندانی به صورت مخفیانه در زندان عادل‌آباد شیراز اعـدام شده‌اند.

در روز دوشنبه ۲۶شهریورماه ۱۴۰۳، پنج زندانی مرد از جمله ۲تبعه افغانستان اعـدام شده‌اند. اسامی این زندانیان عبارتند از: امیر نادرزاده، سجاد فدایی ، عبدالله عبدالصمد که به اتهام قتل اعـدام شده و بهزاد باقری و یک تبعه افغانستان با نام کوچک مبشر که به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده، می‌باشند.

در روز چهارشنبه ۲۸شهریورماه ۱۴۰۳، حکم اعـدام ۴زندانی در زندان عادل‌آباد اعـدام شدند. اسامی این افراد عبارتند از: سپر نورانی، طاهر آرزومند و کامران حیدری که به اتهام مرتبط با مواد مخدر اعـدام شدند و شاهین اسلامی که به اتهام قتل اعـدام شده است.

دوشنبه ۲مهرماه ۱۴۰۳، سه زندانی به اسامی حسن نجاتی، محمدرضا نجاتی و فردین احمدی به اتهام قتل اعـدام شدند. کانون حقوق بشر ایران، در تاریخ ۴مهرماه خبر اعـدام فردین احمدی را منتشر کرده بود.

در روز چهارشنبه ۴مهرماه ۱۴۰۳، نیز حکم اعدام ۲زندانی به مرحله اجرا درآمد. اسامی این زندانیان، رسول شنبدی به اتهام مرتبط با مواد مخدر و ایوب (اکبر) سعدی‌خانی بودند.

پیوستن زندان مرکزی اراک به کارزار سه شنبه های نه به اعدام

زندانی سیاسی زینب جلالیان، ۴سال ممنوعیت ملاقات با خانواده


اعدام یک زندانی در زندان کرمان

یک زندانی در زندان کرمان اعـدام شد. سحرگاه پنج‌شنبه ۵مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی به نام میلاد اخلاص‌پور در زندان مرکزی کرمان اعـدام شدو

این زندانی پیشتر به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

خبر اعـدام این زندانی تا کنون در رسانه‌های داخلی یا سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.

اعدام ۵زندانی در زندان‌های اصفهان و رشت

پنج زندانی در زندان‌های رشت و اصفهان اعـدام شدند. بامداد پنج‌شنبه ۵مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان دستگرد اصفهان اعـدام شد. این زندانی که محمود عطایی نام داشت، ۵سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

اعـدام ۴زندانی در زندان لاکان رشت

بامداد چهارشنبه ۲۱شهریور ماه ۱۴۰۳، سه زندانی در زندان لاکان رشت اعـدام شدند. ۲تن از زندانیان به نام‌های مصطفی امانی و نصرالله پیراسته، به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بودند. زندانی سوم آرمان عطایی نام داشت که به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

همچنین بامداد روز دوشنبه ۲مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی به نام رامین پورصفر، که۳سال پیش به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت شده بود اعـدام شد.

خبر اعـدام این ۵زندانی در رسانه‌های داخلی یا سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.

اعدام ۲زندانی در زندان قزلحصار کرج

۲زندانی در زندان قزلحصار کرج اعـدام شدند. حکم اعـدام این ۲زندانی که هویت آنها مشخص نشده است سحرگاه چهارشنبه ۴مهرماه ۱۴۰۳، به مرحله اجرا درآمد.  اتهام این زندانیان قتل در ۲پرونده مجزا بوده است. در همین روز ۳زندانی دیگر هم به پای چوبه دار برده شد که با اخذ مهلت به بند بازگشتند.


اعدام ۳زندانی در زندان‌های بروجرد، زاهدان و کرمانشاه

سه زندانی در زندان‌های بروجرد، زاهدان و کرمانشاه اعـدام شدند. به گفته حال‌وش، بامداد پنج‌شنبه ۵مهرماه ۱۴۰۳ یک زندانی در زندان زاهدان اعـدام شد. این زندانی، امان‌الله نهتانی، ۴۱ساله، متاهل و پدر ۵فرزند بود. وی اهل و ساکن شهرستان زابل بود. وی در سال ۹۸ به اتهام مرتبط با موادمخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

اعـدام یک زندانی در زندان کرمانشاه

بامداد چهارشنبه ۴مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه اعـدام شد. این زندانی جهانبخش محمودی نام داشت. وی پیش‌تر به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. جهانبخش محمودی اهل بیستون از توابع استان کرمانشاه بود.


مغایرت حکم اعـدام با منشور جهانی حقوق بشر

منشور جهانی حقوق بشر به عنوان یک سند بین‌المللی مهم، حقوق اساسی و بنیادین تمامی انسان‌ها را بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده سیاسی یا هر نظر دیگر، اصل و نسب ملی یا اجتماعی، دارایی، تولد یا هر وضعیت دیگری، تضمین می‌کند.

ماده سوم این منشور صراحتاً بیان می‌کند: هر فرد حق حیات دارد. این حق مشمول هیچگونه محرومیتی نمی‌شود مگر به موجب حکم صادره از دادگاهی صالح در اثر ارتکاب جرمی که مطابق قانون، جرم محسوب شود.

حکم اعـدام به عنوان بالاترین مجازات، به طور مستقیم با این ماده از منشور جهانی حقوق بشر در تضاد است. چرا که:

حق حیات: حق حیات به عنوان یک حق بنیادین و غیر قابل سلب مطرح می‌شود. حکم اعـدام این حق را سلب می‌کند.

عدم برگشت‌پذیری: در صورت اجرای حکم اعـدام، امکان جبران اشتباه قضایی وجود ندارد.

شکنجه و رفتار غیرانسانی: برخی از روش‌های اجرای حکم اعـدام به عنوان شکنجه و رفتار غیرانسانی تلقی می‌شوند که این خود مغایر با مفاد منشور جهانی حقوق بشر است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک




اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ