کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندانی سیاسی مطلب احمدیان، وخامت حال و ممنوعیت درمان در خارج از زندان

۲۵ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


مقامات زندان اوین و قوه قضاییه، بدون توجه به تایید پزشکی قانونی جهت توقف حکم، زندانی سیاسی مطلب احمدیان را در زندان نگه داشته‌اند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، یک‌شنبه ۲۵شهریورماه ۱۴۰۳،‌ وضعیت جسمی زندانی سیاسی مطلب احمدیان به شدت وخیم است. وی پس از عمل جراحی از ناحیه روده بدون گذراندن دوران نقاهت از بیمارستان به زندان اوین منتقل شده است. به دلیل رسیدگی نشدن به وضعیت وی، زخم‌های او عفونت کرده و باعث تورم شکم و آب آوردن ریه شده است. وی همچنین به درد از ناحیه قفسه سینه و تبش قلب هم مبتلا شده است. زندانی سیاسی مطلب احمدیان در حال حاضر از رفلکس شدید معده،‌پارگی پرده دیافراگم، تپش قلب و عفونت بیضه در رنج است.

مقامات زندان اوین و قوه قضاییه، بدون توجه به تایید پزشکی قانونی جهت توقف حکم، زندانی سیاسی مطلب احمدیان را در زندان نگه داشته‌اند. این درحالی است که از ۳ماه پیش تامین وثیقه ۵میلیاردی برای پیگیری روند درمان انجام شده است. صالحی دادستان تهران بیش از ۳ماه است که با کارشکنی‌های مختلف مانع روند پیگیری درمان زندانی سیاسی مطلب احمدیان در خارج از زندان شده است.

اعدام ۲زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز

اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، زنگ پایان حکومت سرکوب

زندانی سیاسی مطلب احمدیان از بیماری‌های متعددی از جمله سرطان معده، اورکیتیس و آسیب‌های نخاعی رنج می‌برد. وی پیش از این نیز با وجود وخامت حالش، با بهانه‌تراشی مسئولان زندان از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده بود. این بار نیز بدون انجام عمل‌های ضروری با دستور مقامات زندان به زندان باز گردانده شد. این درحالی است که بیماری‌های متعدد جان این زندانی را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

انجام عمل جراحی در بیمارستان

اواخر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، وضعیت جسمی زندانی سیاسی مطلب احمدیان رو به وخامت گذاشت و پزشکان مجبور به انجام عمل جراحی بر روی وی شده‌اند. طبق گزارشی که از درون زندان اوین ارسال شده است، زندانی سیاسی مطلب احمدیان، به دلیل وخامت حالش به بیمارستان تهران‌پارس منتقل و مورد عمل جراحی روده قرار گرفته بود.

زندانی سیاسی مطلب احمدیان بیش از ۱۴ سال است که در زندان و بدون یک روز مرخصی در بازداشت می‌باشد. وی در زندان به دلیل شکنجه و شرایط بد زندان به سرطان معده مبتلا شده است. اما مقامات زندان رسیدگی به وی را متوقف کرده‌ بودند.

پیش از این زندانی سیاسی مطلب احمدیان روز یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲، جهت انجام چند عمل جراحی از زندان اوین به بیمارستان اعزام شد. وی روز ۲۵ اسفند بدون انجام حتی یک عمل جراحی به زندان بازگردانده شد.

ابتلا به بیماری‌های مختلف به دلیل شکنجه و شرایط بد زندان

زندانی سیاسی مطلب احمدیان از بیماری‌های متعددی از جمله سرطان معده، اورکیتیس و آسیب‌های نخاعی رنج می‌برد. وی پیش از این نیز با وجود وخامت حالش، با بهانه‌تراشی مسئولان زندان از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده بود. این بار نیز بدون انجام عمل‌های ضروری با دستور مقامات زندان به زندان باز گردانده شد. این درحالی است که بیماری‌های متعدد جان این زندانی را در معرض تهدید جدی قرار داده است. علاوه بر بیماری‌های یادشده، وی به دلیل شکنجه‌ در دوران بازجویی و شرایط سخت زندان به بیماری‌های دیسک کمر شدید، پارگی فتق و دیافراگم ،پیچ خوردگی معده، زخم اثنی عشر و معده مبتلا شده است.


در باره زندانی سیاسی مطلب احمدیان

زندانی سیاسی مطلب احمدیان، ۳۹ساله و اهل بانه است. وی در سال ۱۳۸۹ دستگیر شد. مطلب احمدیان، در پرونده اول خود پس از حدود ۲۳۰ روز تحمل سلول انفرادی، به اتهام محاربه از طریق عضویت در گروه‌های مخالف حکومت، به ۳۲ سال حبس در تبعید در زندان میناب محکوم شد. او هم اکنون مدت ۱۲ سال است که در زندان به سر می‌برد. او به دلیل شکنجه های دوران بازجویی و دوره زندان نیمه فلج شده و به بیماری‌های مختلفی مبتلا شده است.



نقض قوانین جهانی حقوق بشر با زندانی کردن بیماران

زندانی کردن بیماران، به ویژه آن‌هایی که به بیماری‌های سخت مبتلا هستند، نقض آشکار اصول بنیادین منشور جهانی حقوق بشر است. این عمل نه تنها خلاف اصول انسانی و اخلاقی است، بلکه با بسیاری از مواد این منشور نیز مغایرت دارد.

برخی از مهم‌ترین موادی که با این عمل نقض می‌شوند، عبارتند از:

حق حیات (ماده ۳): این ماده به صراحت بیان می‌کند که هر فرد حق زندگی دارد. زندانی کردن بیمار به ویژه در شرایطی که دسترسی به مراقبت‌های پزشکی مناسب وجود نداشته باشد، این حق بنیادین را نقض می‌کند.

منع شکنجه و رفتار غیرانسانی (ماده ۵): این ماده هرگونه شکنجه یا رفتار یا مجازات بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز را ممنوع می‌کند. زندانی کردن بیمار در شرایط نامناسب و بدون دسترسی به مراقبت‌های پزشکی، می‌تواند نوعی شکنجه یا رفتار غیرانسانی محسوب شود.

اصل برابری (ماده ۷): این ماده بیان می‌کند که همه افراد برابر قانونند و حق دارند بدون تبعیض از حمایت برابر قانون برخوردار شوند. زندانی کردن بیمار به دلیل بیماری او، نوعی تبعیض محسوب می‌شود.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک


اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ