کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

آخرین وضعیت زندانی سیاسی فرهاد طه زاده در زندان مرکزی ارومیه

۱۸ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


فرهاد طه زاده همراه با برادرش فرزاد در جریان قیام سراسری ۱۴۰۱ در شهر اشنویه بازداشت و به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، یک‌شنبه ۱۸شهریورماه ۱۴۰۳، زندانی سیاسی فرهاد طه‌زاده به ۵سال زندان محکوم شده و هم اکنون در زندان مرکزی ارومیه زندانی است.

فرهاد طه زاده از بازداشت شدگان قیام سراسری ۱۴۰۱، هم اکنون در زندان مرکزی ارومیه محبوس است. او به ۵ سال زندان محکوم شده است.

فرهاد طه زاده همراه با برادرش فرزاد در جریان قیام سراسری ۱۴۰۱ در شهر اشنویه بازداشت و به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند.

فرزاد و فرهاد طه زاده، همراه با هیمن شاهی، فریاد حمه شور، ستار معروف مولا و رضا اسلام دوست در یک پرونده مشترک به «محاربه و افساد فی الارض از طریق آتش زدن اموال عمومی، خرید و فروش و نگهداری سلاح و مهمات جنگی، اخلال در نظم عمومی و برهم زدن امنیت کشور» متهم شدند.

وزارت اطلاعات بازداشت شدگان اعتراضات اشنویه از جمله هیمن شاهی، فرزاد و فرهاد طه زاده را تحت فشار قرار داد که اعتراف اجباری کرده و در مقابل دوربین مصاحبه و درخواست بخشش و ندامت کنند. ماموران اطلاعات به بازداشت شدگان گفتند: «اگر مصاحبه کنید، برایتان تخفیف مجازات می گیریم.»

بازداشت شدگان از این امر سرباز زده و قبول نکردند که در این بازی ها شرکت کنند.

فشار بر بازداشت شدگان اعتراضات اشنویه در زندان ارومیه، برای اعتراف اجباری در مقابل دوربین

راست: فرزاد و فرهاد طه زاده چپ: هیمن شاهی

محکومیت فرهاد طه زاده و سایر دستگیر شدگان به زندان

سرانجام فرهاد طه زاده توسط دادگاه انقلاب ارومیه به ۵ سال زندان محکوم شد. برادر وی فرزاد طه زاده که هم اکنون با وثیقه به صورت موقت آزاده شده نیز به ۵ سال زندان محکوم شده است.

فریاد حمه شور در خرداد ۱۴۰۲، به ۱۲ سال زندان محکوم شد که ۵ سال آن اجرایی است.

از احکام صادر شده بر علیه رضا اسلام دوست و شهرام معروف مولا اطلاعی در دست نیست.

هیمن شاهی ۲۳ ساله، متاهل و دارای یک فرزند سه ماهه است. او چندی پیش پدرش را از دست داده و سرپرست خانواده است. او بار سنگین خانواده را پس از مرگ پدر به عهده گرفت. در تابستان با کارگری و در پاییز با شاگردی نانوایی مخارج خانواده را تامین می کرد.

زندانی سیاسی فرشاد اعتمادی فر، وخامت وضعیت جسمی پس از ۱۴ماه بلاتکلیفی در زندان شیبان اهواز

فریاد مظلومیتی زنی خودسرپرست که به آسمان می‌رود






نقض قوانین حقوق بشر توسط سران حکومت با زندانی کردن فرهاد طه‌زاده و سایر زندانیان

زندانی کردن معترضان به وضعیت موجود در ایران مانند زندانی سیاسی فرهاد طه‌زاده و…، نقض چندین ماده از قوانین حقوق بشر بین‌المللی است. این قوانین بین‌المللی در اسناد مختلفی، از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، به صراحت بیان شده‌اند. برخی از موارد نقض قوانین حقوق بشر در رابطه با این موضوع به شرح زیر است:

حق آزادی بیان و عقیده:

طبق ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده 19 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، هر فردی حق دارد عقاید خود را به‌طور آزادانه بیان کند، و این حق شامل آزادی جست‌وجو، دریافت و انتشار اطلاعات و ایده‌ها، بدون مداخله از سوی مقامات دولتی است. بازداشت معترضان به دلیل ابراز عقیده، نقض آشکار این حق است.

حق آزادی تجمع مسالمت‌آمیز:

ماده 20 اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده 21 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی بر حق مردم برای تجمع مسالمت‌آمیز تأکید دارند. بازداشت و سرکوب معترضان مسالمت‌آمیز، نقض این حق محسوب می‌شود.

ممنوعیت شکنجه و رفتارهای غیرانسانی:

ماده 5 اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده 7 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی شکنجه و رفتارهای غیرانسانی و تحقیرآمیز را ممنوع کرده است. گزارش‌های زیادی از شکنجه و بدرفتاری با معترضان بازداشت‌شده در ایران وجود دارد که نقض این ماده را نشان می‌دهد.

حق دادرسی عادلانه:

طبق ماده 10 اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده 14 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، هر فردی حق دارد که پرونده‌اش در دادگاهی عادلانه، علنی و توسط یک دادگاه مستقل و بی‌طرف بررسی شود. در بسیاری از موارد، معترضان در ایران بدون دسترسی به وکیل و محاکمه عادلانه بازداشت و محکوم می‌شوند، که این امر نقض این حق است.

حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی:

ماده 3 اعلامیه جهانی حقوق بشر تصریح می‌کند که هر فردی حق دارد از زندگی، آزادی و امنیت شخصی برخوردار باشد. بازداشت‌های خودسرانه و بدون دلیل قانونی از سوی مقامات، نقض این حق اساسی است.

در مجموع، سرکوب و زندانی کردن معترضان در ایران نقض صریح چندین ماده از اسناد بین‌المللی حقوق بشری محسوب می‌شود و این اقدامات از سوی نهادهای حقوق بشری بین‌المللی به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ