کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندانی سیاسی هومن صیدالی،۲۱ماه بازداشت و بلاتکلیفی در زندان شیبان اهواز

۲۹ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


مقامات قضایی با گذاشتن وثیقه فوق سنگین ۵۰ میلیارد تومانی عملا آزادی مشروط هومن صیدالی را غیرممکن کرده‌اند. خانواده صیدالی توانایی مالی پرداخت چنین وثیقه‌ای را ندارند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، پنج‌شنبه ۲۹شهریورماه ۱۴۰۳، بیست و یک ماه از بازداشت و بلاتکلیفی زندانی سیاسی هومن صیدالی در زندان شیبان اهواز می‌گذرد. وی از ساکنان روستای پرسیلا در قلعه‌تل ایذه بود که در جریان یورش نیروهای امنیتی به این روستا بازداشت شد.

مقامات قضایی با گذاشتن وثیقه فوق سنگین ۵۰ میلیارد تومانی عملا آزادی مشروط وی را غیرممکن کرده‌اند. خانواده صیدالی توانایی مالی پرداخت چنین وثیقه‌ای را ندارند. این موضوع منجر به تداوم بازداشت زندانی سیاسی هومن صیدالی شده است.

حمله ماموران امنیتی به روستای پرسیلا به منظور پنهان کردن جنایات خود

ماموران امنیتی به منظور سرکوب جوانان معترض ایذه‌ای در روز ۲۹‌آذر‌ماه ۱۴۰۱ به روستای پرسیلا در قلعه‌تل ایذه یورش بردند. در این یورش، ۲جوان معترض به نام‌های حسن سعیدی و محمود احمدی، توسط نیروهای امنیتی به قتل رسیده و مجاهد کورکوری نیز مجروح، بازداشت و به زندان شیبان اهواز منتقل شد. اتهام هومن صیدالی، پناه دادن به این جوانان بوده است.

هومن صیدالی، همان روز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از بازجویی و شکنجه در بازداشت‌گاه‌های نهادهای امنیتی به زندان شیبان اهواز زندانی است.

اعدام یک زندانی در زندان یزد

زندانی سیاسی علیرضا مرداسی، ۴۱۰روز بازداشت و بلاتکلیفی


بیش از ۱۹ ماه بلاتکلیفی و بازداشت در زندان شیبان اهواز

با گذشت نزدیک به ۱۹ماه از اتهامات مطروحه، زمان دادگاه و بازپرسی زندانی سیاسی هومن صیدالی تا کنون مشخص نشده است.

روستای پرسیلا در ۲۲کیلومتری شهر ایذه قرار دارد و جوانان معترض در اعتراضات ایذه پس از تعقیب توسط نیروهای امنیتی در این روستا مخفی شده بودند. نیروهای امنیتی با حمله به این روستا و استفاده از پهپاد و سلاح‌ نیمه سنگین، حسن سعیدی و محمود احمدی را به قتل رسانده و جمعی از جوانان و اهالی روستا را بازداشت کردند.

سران حکومت با سناریوسازی، تلاش کردند که کشتن مردم ایذه را که با شلیک مأمورین خامنه‌ای جانباخته بودند، از جمله قتل کودک ۱۰ساله کیان پیرفلک در ایذه، را به گردن این جوانان معترض بیندازد.

تکذیب سناریو ساختگی توسط خانواده کیان پیرفلک

لازم به ذکر است، پدر و مادر کیان در شهرستان ایذه، بارها این سناریو را ساختگی خوانده و آن را تکذیب نمودند. آنها اعلام کردند، مجاهد کورکور قاتل فرزند ما نیست و هیچ شکایتی از او نداریم. پیش از این میثم پیرفلک پدر کیان، کودک ۹ ساله کشته شده در ایذه، در یک کلیپ ویدئویی منتشر شده در صفحه اینستاگرام خود گفته بود: «هیچ شکایتی از مجاهد کورکور و دیگر بچه‌های ایذه نکرده و نخواهم کرد. من و همسرم با چشم‌های خود دیدیم که نیروهای امنیتی به فرماندهی سردار عیدی علیپور به ما شلیک کردند و من را زخمی و پسرم را به قتل رساندند.»

بازداشت و بلاتکلیفی نقض آشکار حقوق اساسی فرد

بازداشت و بلاتکلیفی زندانیان، یکی از جدی‌ترین نقض‌های حقوق بشر محسوب می‌شود. این عمل، نه تنها آزادی فردی را سلب می‌کند، بلکه می‌تواند به سلامت جسمی و روانی فرد نیز آسیب جدی وارد کند.

ماده‌های مرتبط در منشور جهانی حقوق بشر عبارتند از:

ماده ۵: هیچ‌کس نباید تحت شکنجه یا مجازات یا رفتار یا کیفر بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز قرار گیرد.

ماده ۹: هیچ‌کس نباید خودسرانه دستگیر، بازداشت یا تبعید شود.

ماده ۱۰: هر فرد حق دارد که در تمام موارد دادرسی عادلانه و علنی در مورد هر اتهامی که علیه او مطرح می‌شود، توسط یک دادگاه مستقل و بی‌طرف که به موجب قانون تأسیس شده است، به طور کامل مورد رسیدگی قرار گیرد.

به استناد به قوانین بالا،‌ بازداشت و بلاتکلیفی زندانیان به معنای نقض آشکار حقوق اساسی فردی است که در منشور جهانی حقوق بشر به رسمیت شناخته شده است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک


اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ