کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

بازداشت امیرحسین حق جویان پسردایی و دادخواه رضا رسایی توسط اطلاعات سپاه

۳ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


امیرحسین حق جویان روز دوشنبه ۲مهرماه ۱۴۰۳، در حال کار در نهالستان خود در کمربندی شهر صحنه بود که ماموران اطلاعات سپاه وی را بازداشت کردند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، سه‌شنبه ۳مهرماه ۱۴۰۳، امیرحسین حق جویان پسر دایی رضا رسایی توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شد. به گفته شاهدان صحنه روز دوشنبه ۲مهرماه ۱۴۰۳، بیست تن از نیروهای اطلاعات سپاه با یورش به نهالستان کار امیرحسین حق جویان، وی را با خشونت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

امیرحسین حق جویان روز دوشنبه ۲مهرماه ۱۴۰۳، در حال کار در نهالستان خود در کمربندی شهر صحنه بود که ماموران اطلاعات سپاه وی را با خشونت بازداشت کردند. وی پس از اعدام جان‌باخته راه آزادی رضا رسایی در باره وی فعالیت و اطلاع‌رسانی می‌کرد.

در باره جان‌باخته راه آزادی رضا رسایی پسر دایی امیرحسین حق جویان

بامداد سه‌شنبه ۱۶مردادماه ۱۴۰۳، زندانی سیاسی رضا رسایی در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه اعدام شد. پیش‌ از این نیز حکم قطعی اعدام زندانی سیاسی رضا رسایی توسط شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه، به اجرای احکام دادگستری فرستاده شده بود. اعدام زندانی سیاسی رضا رسایی با فشار وزارت اطلاعات انجام شد.

خانواده مقتول بارها تاکید کرده‌اند که به دنبال قصاص نیستند و برای آنها مشخص نیست که قاتل زندانی سیاسی رضا رسایی باشد. آنها گفته‌اند که رضایت ما برای تخفیف حکم تاثیری ندارد و بایستی با مقامات اطلاعات سپاه صحبت کنید.

در روزهای منتهی به اول بهمن ۱۴۰۲، دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی زندانی سیاسی رضا رسایی را رد کرده بود. دیوان عالی کشور این دادرسی را فاقد شرایط قانونی اعلام کرده بود.

پیش از این شعبه دوم دادگاه کیفری یک کرمانشاه، زندانی سیاسی رضا رسایی را از بابت اتهام مباشرت در قتل عمد به اعدام محکوم کرده بود. این حکم در تاریخ ۱۵مهرماه ۱۴۰۲، به وکلای مدافع وی ابلاغ شده بود. روز یک‌شنبه ۱۰دی‌ماه ۱۴۰۲، این حکم توسط شعبه هفدهم دیوان عالی کشور به شعبه اجرای احکام دادگاه کیفری کرمانشاه ارجاع داده شده بود.

محکومیت محبوبه رمضانی و رحیمه یوسف‌زاده ، مادران دادخواه آبان، هر یک به ۱.۵ سال زندان

احضار و بازداشت صیاد درویشی برادر جان‌باخته راه آزادی فرجاد درویشی


شکنجه وحشیانه زندانی سیاسی رضا رسایی به منظور اخذ اعتراف اجباری

رضا رسایی شهروند کرد، ۳۴ ساله، یارسان و اهل شهرستان صحنه در استان کرمانشاه است. او در روز جمعه ۳ آذر ماه ۱۴۰۱، در شهرستان کرج به اتهام قتل نادر بیرامی رئیس سازمان اطلاعات سپاه شهرستان صحنه بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه منتقل شد.

پس از پایان بازجویی، او را به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل کردند. اما پس از مدتی او را به مدت ۲۱ روز، به همراه تعدادی دیگر از بازداشت شدگان مراسم سالگرد سید خلیل عالی‌نژاد از زندان دیزل آباد کرمانشاه به بازداشتگاه اداره آگاهی این شهر منتقل کرده و تحت فشار و بازجویی قرار دادند.

زندانی سیاسی رضا رسایی در جریان برگزاری جلسات دادگاه، بارها اتهامات مطرح شده را رد کرد و اعلام کرد که در بازداشتگاه اداره آگاهی صحنه شکنجه و تهدید به تجاوز شده و تحت این شرایط مجبور به اعترافات اجباری علیه خود شده است.

استناد قاضی صادر کننده حکم بدوی به “اعترافات اجباری اخذ شده از آقای رسایی در دوران بازجویی”، سهم چشمگیری در محکومیت متهم به مجازات اعدام را در پی داشت.


مغایرت، بازداشت امیرحسین حق جویان با قوانین حقوق بشری

بازداشت خانواده و دادخواهان جان‌باختگان اعتراضات ۱۴۰۱ نقض چندین ماده از قوانین حقوق بشر بین‌المللی است:

حق آزادی بیان و عقیده (ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی): هر فرد حق دارد نظر و عقیده خود را آزادانه بیان کند. بازداشت کسانی که عقاید و اعتراضات خود را بیان می‌کنند، مغایر با این حق است.

حق آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز (ماده ۲۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۲۱ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی): افراد حق دارند به طور مسالمت‌آمیز تجمع کنند. دستگیری افرادی که در اعتراضات شرکت کرده‌اند، نقض این حق است.

حق برخورداری از محاکمه عادلانه (ماده ۱۰ و ۱۱ اعلامیه جهانی حقوق بشر): بازداشت این افراد بدون اتهام یا بدون رعایت اصول حقوقی منصفانه، نقض حق محاکمه عادلانه است.

حق حفظ کرامت انسانی و ممنوعیت شکنجه و برخوردهای غیرانسانی (ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۷ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی): برخورد خشن یا غیرانسانی با بازداشت‌شدگان نقض این حق است.

حق حمایت از خانواده (ماده ۱۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر): آزار و اذیت و دستگیری اعضای خانواده جان‌باختگان اعتراضات، به عنوان تلافی‌جویی علیه فعالیت‌های آن‌ها، ناقض این حق است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک


اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ