کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندانی سیاسی اهل سنت نسیمه اسلام‌زهی، بازداشت و بلاتکلیفی یک ‌ساله در زندان به همراه یک نوزاد۴ماهه

۱۷ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی زنان زندانی


زندانی سیاسی اهل سنت نسیمه اسلام‌زهی، به همراه نوزادش به مدت نزدیک به ۴۰ روز در اتاقی با پنجره قفل شده و بدون تهویه هوا و نورخورشید محبوس بود

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، شنبه ۱۷شهریورماه ۱۴۰۳، یک‌ سال از بازداشت و بلاتکلیفی زندانی سیاسی اهل سنت نسیمه اسلام‌زهی در زندان اوین می‌گذرد. وی تاکنون از داشتن حق ملاقات حضوری و تماس تلفنی محروم بوده است. خانم نسیمه اسلام‌زهی نزدیک به ۴ماه پیش فرزندش را در زندان اوین به دنیا آورده است. پیش از این به وی گفته شده بود که دیگر فرزند دخترش به نام عایشه را به یک خانواده سپرده‌اند اما پس از مدتی مشخص شد که این کودک به بهزیستی سپرده شده است. تلاش‌های خانواده وی برای تحویل‌گیری نوه‌شان تا کنون نتیجه‌ای نداشته است.

بازداشت و ۳ماه زندان انفرادی در بند ۲۰۹ اوین

زندانی سیاسی اهل سنت نسیمه اسلام‌زهی در اوایل اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، فرزند دومش را در زندان به دنیا آورد. این مادر به همراه نوزادش به مدت نزدیک به ۴۰ روز در اتاقی با پنجره قفل شده و بدون تهویه هوا و نورخورشید محبوس بود. وی پس از ۴۰ روز به بند زنان برگردانده شد.

زندانی سیاسی اهل سنت نسیمه اسلام‌زهی در شهریورماه ۱۴۰۳ به همراه همسرش عبدالرحمان (ارسلان) کردی در ورودی نصرت‌آباد زاهدان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. در دادسرای انقلاب استان سیستان و بلوچستان به وی و همسرش ظن عضویت در گروه‌های ستیزه‌جو تفهیم اتهام شده است.

زندانی سیاسی ابوالحسن منتظر، وخامت وضعیت جسمی پس از پارگی بخیه‌های داخلی قلب

اعدام یک زندانی در زندان نیشابور

محروم بودن از حق وکیل انتخابی در دوران بازجویی و بازپرسی

آنها پس از تفهیم اتهام به زندان اوین منتقل شده‌اند اما پس از آن جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این افراد برگزار نشده است. وی در دوران بازجویی و بازپرسی از حق داشتن وکیل انتخابی محروم بوده است.

زندانی سیاسی اهل سنت نسیمه اسلام‌زهی به مدت ۳ماه در سلول‌های انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین بوده است. وی در تاریخ ۱۴اسفند۱۴۰۲، به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.

زندانی سیاسی نسیمه اسلام‌زهی در حال حاضر از همسر و دختر ۲ساله‌اش اطلاعی ندارد و در این مدت هیچ‌گونه ملاقات حضوری و یا تماس تلفنی با آنها نداشته‌اند.

زندانی سیاسی اهل سنت نسیمه اسلام‌زهی ۴۰ ساله و اهل بخشان سراوان در استان سیستان و بلوچستان است. همسر وی عبدالرحمان (ارسلان) کردی اهل استان کردستان می باشد. وی هم‌ اکنون در یکی از سلول‌های بند ۲۰۹ بازداشتگاه وزارت اطلاعات زندانی می‌باشد.

بازداشت و بلاتکیفی نسیمه اسلام‌زهی با نوزاد۴ماهه نقض قوانین حقوق بشری

نگهداری نسیمه اسلام‌زهی با نوزاد ۴ ماهه در وضعیت بلاتکلیفی با چندین اصول و قوانین حقوق بشر مغایرت دارد:

ماده 3 اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR): این ماده حق هر فرد به زندگی، آزادی و امنیت شخصی را تضمین می‌کند. نگهداری مادر و نوزاد در شرایط نامناسب زندان می‌تواند امنیت و رفاه آنها را تهدید کند.

ماده 9 اعلامیه جهانی حقوق بشر: این ماده تأکید دارد که هیچ‌کس نباید به‌طور خودسرانه دستگیر، بازداشت یا تبعید شود. در صورتی که نسیمه اسلام‌زهی به صورت بلاتکلیف و بدون حکم مشخص در بازداشت نگهداری شده، که نقض این قانون است.

کنوانسیون حقوق کودک (CRC): این کنوانسیون به حقوق کودک برای رشد در محیطی امن و سلامت تأکید دارد. نگهداری یک نوزاد در زندان می‌تواند حق او به بهداشت، آموزش و پرورش، و رفاه عمومی را نقض کند.

قوانین نلسون ماندلا: این قوانین که به عنوان حداقل استانداردهای رفتار با زندانیان شناخته می‌شوند، تأکید دارند که مادران با فرزندان کوچک باید از شرایط خاص و حمایتی برخوردار باشند.

این موارد نشان می‌دهد که نگهداری مادر و نوزاد در وضعیت نامناسب و بدون رسیدگی صحیح، نقض آشکار حقوق بشری آنها است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ