کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندانی سیاسی محمد داوری، افشای وضعیت غیرانسانی بند ارشاد زندان وکیل‌آباد شیراز

 ۶ تیر, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


زندانی سیاسی محمد داوری که به همراه ۲زندانی سیاسی دیگر سیروس مولودی و سجاد زارع به بند تنبیهی ارشاد تحت نظارت حفاظت اطلاعات زندان وکیل‌آ‌باد فرستاده شده بود گوشه‌ای از وضعیت اسف‌بار و غیرانسانی این زندان را افشا کرده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، چهارشنبه ۶تیر ۱۴۰۳، زندانی سیاسی محمد داوری که از زندان عادل‌آباد شیراز به بند ارشاد تحت نظارت حفاظت اطلاعات این زندان منتقل شده بود گوشه‌ای از وضعیت اسفبار این بند را افشا کرده است. زندانی سیاسی محمد داوری به همراه ۲ زندانی سیاسی دیگر به نام‌های سیروس مولودی و سجاد زارع پس از اعتراض آنها به نحوه برخورد مسئول فروشگاه زندان با زندانیان به صورت تنبیهی به این بند فرستاده شده بودند.

آخرین وضعیت از ۳زندانی سیاسی در سلول تنبیهی اتاق ارشاد در زندان عادل‌آباد شیراز

تهدید به اجرای حکم قطع عضو چهار زندانی

وضعیت غیرانسانی و اسفبار بند ارشاد زندان وکیل‌آباد شیراز

«بند ارشاد متشکل از ۴سلول است. ورودی بند در راهروی مرکزی زندان هیچ‌گونه تابلو و اعلانی ندارد تا کسی از بازدیدکنندگان از وجود آن آگاه باشد.

به گفته زندانیان، مسئولان حفاظت‌اطلاعات، درب آن را با بنری بزرگ از انظار پنهان می‌کنند و یا آن را قبل از حضور بازدیدکنندگانی که از دیگر مراکز و ارگان‌ها می‌آیند، خالی می‌کنند.

این بند دارای چهار سلول است؛ سلول‌هایی تاریک که فاقد تهویه و سیستم سرمایشی و گرمایشی است. زندانیان در این سلول‌ها باید روی موکت و یا پلاستیک زباله بخوابند.

در زمستان وضعیت به گونه‌ای است که محبوسان این موکت را به روی خود می‌کشند موکتی که آنقدر کثیف است که اگر چند دقیقه بر روی آن قدم بزنید کف پاهای‌تان سیاه و کدر می‌شود.

ازدحام زندانیان در فضایی بسیار کوچک، نبود حمام و هیچگونه وسایل بهداشتی و عدم رسیدگی پزشکی و عدم دسترسی به ارتباط با خانواده و حتی مسئولان زندان این فضا را تبدیل به شکنجه‌گاه مخوفی کرده است.

بسیاری از زندانیان تحت فشار روحی و روانی دست به خودکشی و خودزنی می‌زنند تا کسی صدای آن‌ها را بشنود.

شیوع بیماری پوستی و وجود حشره‌های موذی در فضایی که حتی جارویی برای نظافت سلول وجود ندارد و انبوه زباله‌ها فضای ناچیز این سلول را تنگ‌تر کرده است.

تجاوز، تهدید به قتل و سواستفاده کارمندان زندان از این فضا چیزی جز رعب و وحشت را برای زندانی تداعی نمی‌کند.

سرویس بهداشتی که با دیواره کوتاهی از اتاق جدا شده فاقد دمپایی است که استفاده از سرویس را دشوار کرده است. بوی تعفن و موش‌های بزرگ که شبانه از چاه فاضلاب بیرون می‌آیند و ترس گزیدن انگشت‌ها خواب را بر زندانیان حرام می‌کند. حتی برای صرف غذا چیزی به نام قاشق و سفره وجود ندارد. و بایستی دست‌های کثیف باید آن غذا را نوش جان کرد.

آب گرم تنها نوشیدنی در دسترس برای زندانیان است و آن‌ها باید با دست از سرویس آب بخورند.

زندانیان مبتلا به هپاتیت و ایدز از دیگر زندانیان تفکیک نشده‌اند و هیچ انسانی نمی‌تواند خود را مصون از آن‌ها بدارد، همچنین فضای مخوفی را برای تنبیه زندانیان در نظر گرفته‌اند.»

درباره زندانی سیاسی سجاد زارع

زندانی سیاسی سجاد زارع از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، می‌باشد. وی در روز ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۱، دستگیر شد. اتهام وی اجتماع و تبانی و ارتباط با رسانه های خارجی عنوان شده است. وی در دادگاهی به ریاست قاضی ساداتی به ۷سال و ۶ماه حبس از بابت اتهام اجتماع و تبانی و ۳سال حبس و ۲سال تبعید به استان یزد از بابت اتهام توهین به خامنه‌ای محکوم شده بود.

پیش از این سجاد زارع در مهرماه ۱۴۰۱، با پایان دوران محکومیت ۲ساله خود از زندان آزاد شده بود. وی در بازداشت قبلی خود در زندان عادل‌آباد شیراز، بر اثر شکنجه، دچار آسیب شنوایی یکی از گوش‌هایش شده بود.

در باره زندانی سیاسی محمد داوری

زندانی سیاسی محمد داوری متولد ۱۳۷۳ در استان کهگیلویه و بویراحمد است. وی دارای مدرک کارشناسی عمران از دانشگاه آزاد یاسوج و دانشجوی مقطع کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه گلستان شیراز می‌باشد.

محمد داوری اواخر آبان‌ماه ۱۴۰۲ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به ریاست سید محمود ساداتی محاکمه شد و حکم وی که شامل زندان، تبعید و محرومیت‌های اجتماعی بود صادر گردید.

محمد داوری، به ۳ سال زندان، منع خروج از کشور با ابطال گذرنامه، منع فعالیت در فضای مجازی و اقامت اجباری(تبعید) به شهرستان بردسیر کرمان بابت اتهام توهین به خامنه‌ای محکوم شده است. همین دادگاه وی را به ۱.۵ سال زندان تعزیری بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به نفع گروه‌‌های معاند در فضای مجازی محکوم کرده است.

جلسه دادرسی به اتهامات محمد داوری در تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۲ به صورت غیابی در مراجع قضایی برگزار شده بود. وی در تاریخ ۲۶اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، خود را به زندان عادل‌آباد شیراز جهت گذراندن دوران محکومیت معرفی نمود.

در باره زندانی سیاسی سیروس مولودی

زندانی سیاسی سیروس مولودی اهل شهرستان مهاباد است که در تاریخ ۱۰ادریبهشت‌ماه ۱۴۰۰ توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت شد. وی توسط دادگاه انقلاب به ۵سال حبس و ۲سال تبعید محکوم شد. اتهام وی اقدام مسلحانه علیه امنیت ملی عنوان می‌باشد.



کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ