کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندانی سیاسی یاور فتح‌اللهی، محکومیت به ۸۰ماه زندان

۸ تیر, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


اتهامات مطروحه علیه زندانی سیاسی یاور فتح‌اللهی عبارتند از: تخریب اموال عمومی، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور، تمرد از دستور ماموران، اقدام علیه امنیت ملی

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، جمعه ۸تیرماه ۱۴۰۳، زندانی سیاسی یاور فتح‌اللهی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، نزدیک به ۳سال است که در زندان اوین زندانی است. زندانی سیاسی یاور فتح‌اللهی در ۳۰شهریور ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری توسط ماموران اطلاعات سپاه دستگیر شد. وی ابتدا به بازداشتگاه (یک الف) اطلاعات سپاه برده و پس از پایان بازجویی‌ها به زندان تهران بزرگ منتقل شد. بازپرسی از این زندانی سیاسی در تاریخ هفتم آبان‌ماه ۱۴۰۱ درشعبه سوم دادسرای اوین برگزار شد. وی در تاریخ سوم بهمن‌ماه ۱۴۰۲، در شعبه ۲۸دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی عموزاد محاکمه شد.

اتهامات مطروحه علیه زندانی سیاسی یاور فتح‌اللهی عبارتند از: تخریب اموال عمومی، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور، تمرد از دستور ماموران، اقدام علیه امنیت ملی

در نهایت وی به ۱۷ سال زندان محکوم شد. حکم زندانی سیاسی یاور فتح‌اللهی در پی تسلیم به رای به ۶سال و ۸ماه کاهش یافت.

زندانی سیاسی یاور فتح‌اللهی متولد ۵فروردین‌ماه ۱۳۷۳ و ساکن تهران می‌باشد.

محاکمه ۸متهم سیاسی در دادگاه انقلاب تهران

تحریم سیرک انتخابات توسط خانواده جان‌باختگان و مادران دادخواه

بازداشت‌های گسترده توسط ماموران امنیتی در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ اصلی ترین روش سران حکومت برای مهار آن، بـازداشت‌های گسترده معترضین بود. بنا به اطلاعات موثق آمار بـازداشت‌شدگان دستکم ۳۰ هزار نفر برآورد می‌شود. این بـازداشت‌های گسترده همه اقشار جامعه از جوانان، دانشجویان، اساتید دانشگاه‌ها، وکلا، پزشکان، خبرنگاران، ورزشکاران و روزنامه نگاران را دربرگرفته بود.

پیش از این در فروردین‌ماه ۱۴۰۲، سازمان عفو بین الملل در گزارش سالانه خود به خیزش و اعتراضات سراسری مردم ایران اشاره کرده بود. در این گزارش به استفاده گسترده از ابزار سرکوب برعلیه جوان و مردم معترض، شامل شلیک، بـازداشت‌های خودسرانه، محاکمه‌های ناعادلانه و شکنجه‌های جسمی و روحی توسط دیکتاتوری حاکم بر ایران پرداخته بود.

سازمان عفو بین الملل در شروع گزارش سالانه خود در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۲ نوشته بود: «ایران با یک خیزش مردمی بی‌سابقه علیه نظام جمهوری اسلامی تکان خورد. در این اعتراضات، نیروهای امنیتی به‌طور غیرقانونی گلوله‌های واقعی و گلوله‌های جنگی را برای سرکوب اعتراضات شلیک کردند و صدها مرد، زن و کودک را کشتند و هزاران نفر را مجروح کردند. هم‌چنین، هزاران نفر به‌طور خودسرانه بـازداشت و یا به‌طور ناعادلانه محاکمه شدند.»

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ