کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

. پرونده آتش سوزی زندان اوین، صدور احکام از پیش تعیین شده زندان و شلاق برای متهمان

۳۱ خرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر

چهار زندانی سیاسی از متهمان پرونده آتش سوزی زندان اوین در یک رای از پیش تعیین شده در مجموع به ۳۳ سال زندان و شلاق محکوم شدند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، پنج‌شنبه ۳۱خرداد ۱۴۰۳، زندانیان سیاسی متهم در پرونده آتش سوزی زندان اوین لقمان امین پور، میثم دهبان زاده و مجید روشن نژاد به ۸ سال زندان و شلاق محکوم شدند. همچنین رضا سلمان زاده نیز به ۷ سال و شلاق زندان محکوم شد. این احکام از پیش تعیین شده، به دستور وزارت اطلاعات صادر و به وکلای زندانیان ابلاغ شد.

روز چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳، احکام متهمان پرونده آتش سوزی اوین توسط قاضی جبار جوادی رمی از شعبه ۱۱۴۸ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی بعثت تهران صادر و به وکلای زندانیان ابلاغ شد.

به گفته منبع مطلع، با توجه به سرعت صدور حکم برای ۴۰ متهم، واضح است که این احکام از پیش آماده بوده و توسط وزارت اطلاعات ابلاغ و توسط قاضی صادر شده است.

بر اساس رأی صادره زندانی سیاسی لقمان امین پور به «اتهام تخریب اموال عمومی» به ۶ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق، به اتهام «اخلال در نظم زندان» به ۱۶ ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق و به اتهام «تمرد از دستور مامورین» به ۱۶ ماه، در مجموع به ۸ سال و ۸ ماه محکوم شد.

این زندانی سیاسی هم اکنون در زندان قزلحصار در حال گذرانیدن محکومیت خود می‌باشد. او پیش از این به اتهام «اجتماع و تبانی» به ۵ سال زندان و به اتهام «عضویت در مجاهدین خلق» به ۵ سال زندان دیگر محکوم شده است.

پرونده آتش سوزی زندان اوین لغو جلسه دوم دادگاه رسیدگی به اتهامات ۴۰ نفر از متهمین

دفاعیات زندانی سیاسی‌ لقمان امین پور در رابطه با پرونده آتش‌سوزی ‌زندان ‌اوین

زندانی سیاسی میثم دهبان زاده به «اتهام تخریب اموال عمومی» به ۶ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق، به اتهام «اخلال در نظم زندان» به ۱۶ ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق و به اتهام «تمرد از دستور مامورین» به ۱۶ ماه، در مجموع به ۸ سال و ۸ ماه زندان محکوم شد.

زندانی سیاسی رضا سلمان زاده به «اتهام تخریب اموال عمومی» به ۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق، به اتهام «اخلال در نظم زندان» به یک سال زندان و به اتهام «تمرد از دستور مامورین» به یک سال، در مجموع به ۷ سال زندان محکوم شد.


مجید روشن نژاد زندانی سیاسی آزاد شده به «اتهام تخریب اموال عمومی» به ۶ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق، به اتهام «اخلال در نظم زندان» به ۱۶ ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق و به اتهام «تمرد از دستور مامورین» به ۱۶ ماه، در مجموع به ۸ سال و ۸ ماه زندان محکوم شد.

لازم به ذکر است که روز سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳، دادگاه چهل نفره متهمان آتش سوزی زندان اوین، با حضور خانواده های زندانیان جانباخته در جریان آتش سوزی و متهمان پرونده برگزار شد. به وکلای زندانیان اجازه حضور در جلسه دادگاه داده نشد.

نماینده دادستان قصد داشت زندانیان را در جریان آتش سوزی مقصر جلوه بدهد. اما خانواده های زندانیان کشته شده به این امر به شدت اعتراض کرده و جلسه دادگاه را برهم زدند.

درباره شورش و آتش سوزی زندان اوین در جریان قیام سراسری ۱۴۰۱

لازم به ذکر است که در جریان قیام سراسری ۱۴۰۱، در شامگاه ۲۳ مهر ماه، زندانیان سیاسی از طرف نیروهای گارد و یگان ویژه با گلوله های جنگی و ساچمه مورد حمله قرار گرفته و تعدادی از زندانیان کشته شدند. باقیمانده زندانیان توسط نیروهای یگان ویژه و گارد زندان تا صبح با بدن های مجروح به شدت و تا سرحد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

آتش سوزی زندان اوین از ساعت ۲۱ روز ۲۳ مهر ۱۴۰۱ در بند۷ این زندان آغاز شد. همزمان با آتش‌سوزی زندان اوین، گارد زندان نیز اقدام به تیراندازی کرده و آژیر زندان به صدا درآمد. آتش به سرعت گسترش یافته و جان زندانیان در خطر جدی قرار گرفت. بدنبال این آتش سوزی صداهای مهیب انفجار منطقه را لرزاند طوری که گفته می‌شد شیشه ساختمان‌های مجاور شکسته است.

با ادامه‌دار شدن آتش‌سوزی، زندانیان سیاسی بند ۸ نیز تلاش کردند برای کمک به بند ۷ وارد آنجا شوند. عده زیادی از مردم تهران نیز با شنیدن خبر آتش سوزی و شورش در زندان برای حمایت از زندانیان به سمت زندان اوین حرکت کردند. به طوری که منجر به ترافیک شدیدی شد

تعدادی از زندانیان سیاسی در تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۴۰۱، یک روز پس از آتش‌سوزی مهیب در این زندان، با بدن های مجروح و خون چکان به زندان گوهردشت منتقل شدند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

https://www.youtube.com/shorts/qaaoJ1f6WOI?feature=share



اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ