کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

پرونده آتش سوزی زندان اوین لغو جلسه دوم دادگاه رسیدگی به اتهامات ۴۰ نفر از متهمین

۳۰ خرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر

خانواده جانباختگان این سانحه رسما در دادگاه اعلام نمودند که از متهمین هیچ شکایتی نداشته و قاتل فرزندان آنها مسئولین زندان اوین و نهادهای امنیتی هستند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، چهارشنبه ۳۰خرداد ۱۴۰۳، در شرایطی که طبق ابلاغیه قبلی قرار بود روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد ۱۴۰۳، زمان رسیدگی به پرونده متهمین پرونده آتش سوزی زندان اوین مقرر شده و روز گذشته اولین جلسه دادگاه برگزار شده بود، اما جلسه دوم رسیدگی به اتهامات کنسل شد.

بر اساس گزارشات رسیده، مقامات قضایی و قاضی شعبه ۱۱۴۸ دادسرای کیفری ۲ با اعتراض متهمین نسبت به پرونده سازی نهادهای امنیتی بر علیه آنها روبرو شدند. از سوی دیگر خانواده جانباختگان این سانحه رسما در دادگاه اعلام نمودند که از متهمین هیچ شکایتی نداشته و قاتل فرزندان آنها مسئولین زندان اوین و نهادهای امنیتی هستند.

علاوه بر این تنها ۴ نفر از ۴۰ متهم قادر به دفاع از خود در برابر اتهامات شده بودند. بنابراین قاضی به ختم دادرسی و پایان دادگاه مبادرت ورزیده و جلسه دوم رسیدگی به اتهامات در روز ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ را کنسل نمود.

گزارشی از برگزاری جلسه اول دادگاه ۴۰نفر متهمان آتش سوزی زندان اوین

دفاعیات زندانی سیاسی‌ لقمان امین پور در رابطه با پرونده آتش‌سوزی ‌زندان ‌اوین

اعتراض خانواده جانباختگان آتش سوزی زندان

اوین

در جلسه دادگاه روز سه‌شنبه ۲۹خرداد ۱۴۰۳، علاوه بر نمایندگان دادستان، قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها، تعدادی از خانواده‌های زندانیان کشته شده در جریان آتش سوزی اوین در ۲۳ مهر ۱۴۰۱، نیز حضور داشتند.

به گزارش یک منبع موثق، نماینده دادستان قصد داشت که زندانیان را در جریان آتش سوزی مقصر جلوه بدهد و خانواده‌های جانباختگان را به جان زندانیان بیندازد. ۴متهم ردیف اول اتهامات را رد کرد و اعلام کردند که با شکنجه از آنها اعترافات اجباری گرفته شده است.

بر اساس همین گزارش خانواده‌های جانباختگان سخنان نماینده دادستان برای مقصر جلوه دادن زندانیان را رد کردند.

یکی از خانواده‌ها گفت: «فرزند من با ۳گلوله کشته شد. مگر زندانیان سلاح داشتند که فرزند مرا بکشند؟»

یکی دیگر از خانواده‌ها در خصوص این اتهام گفت: «به ما گفتند که بچه‌تان خفه شده ولی هیچ وقت به ما اجازه ندادند که پیکر پسرمان را ببینیم و بدون حضور ما او را دفن کردند».

خانواده‌های جانباختگان و متهمان نسبت به ریل برگزاری دادگاه اعتراض کرده و جلسه دادگاه را به هم زدند. خانواده‌های جانباختگان اعلام کردند که ما هیچ شکایتی از متهمان نداریم. آنها دوستان بچه‌های ما بودند. حکومت عامل قتل و بر زمین ریختن خون فرزندان ماست.

همچنین متهمان که برخی از آنان هم اکنون زندانی هستند، به سخنان نماینده دادستان اعتراض کردند.

به گفته منابع موثق به وکلا اجازه وارد شدن در پرونده داده نشده بود.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ