کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

نگاهی به قیام سراسری ۸۸ و سمبل‌های برجسته آن + مهمترین ویدئوها

۲۵ خرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی گزارش ویژه

نگاهی به قیام سراسری ۸۸ و سمبل‌های برجسته آن + مهمترین ویدئوها

مقدمه

پس از گذشت ۱۵ سال از قیام طولانی و سراسری مردم ایران علیه تمامیت حاکمیت نظام ولایت فقیه در سال ۸۸ مروری کوتاه و اجمالی بر مهم‌ترین وقایع و دستآوردهای آن خالی از فایده نیست و می‌تواند راهنمای موثری برای حرکت‌های بعدی باشد.

در این قیام مردم ایران یعنی جوانان و دانشجویان و زنان به رساترین شکل با شعار مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر اصل ولایت فقیه و مرگ بر خامنه ای نفی کامل حاکمیت ولایت فقیه را نشانه رفتند.


زمینه های قیام و علت شروع آن

۳۰سال پس از سرکوب و کشتار وحشیانه ، ۳۰سال پس از اعدام و زندان و شکنجه، ۳۰سال پس از اختناق مطلق و به مهمیز کشیدن مردم، ۳۰سال پس از جنگ و ویرانی و بدبختی، ۳۰سال پس از فقر و فلاکت و گرانی و بی‌خانمانی و بیکاری و … بغض فروخورده مردم و انبار باروت اعتراضات به یک‌باره منفجر شد و بیرون جهید.

اگر چه سرآغاز این اعتراضات به خاطر دروغ و تقلب بزرگ حاکمیت در اعلام پیروزی احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری بود و اگر چه قیام با شعار «رای من کو» شروع شد اما زمینه‌های قبلی قیام عامل اصلی و تعیین کننده بودند چرا که تقلب انتخاباتی در این نظام ، بسیار عادی و طبیعی است.

اصولا با وجود اصل ولایت فقیه، انتخابات در این نظام معنا ندارد و ازهمان فردای انقلاب ۲۲ بهمن اساسا چه در دوران خمینی و چه پس از آن در دوران خامنه‌ای تا بوده مهندسی انتصابات بوده نه چیز دیگر . اما این تقلب انتخاباتی جنگ گرگ‌ها را در تصاحب حق مردم در بالاترین سطح به حد اعلی رساند و شکاف عمیقی در درون نظام ایجاد کرد که همین شکاف امکان بروز خشم فروخورده مردم ایران را فراهم کرد تا میزان نفرت و انزجار خود را از تمامیت این نظام آشکار سازند.

ابعاد کمی و کیفی قیام

از نظر کمی ابعاد و گستردگی قیام بی‌نظیر و بی‌سابقه بود و تظاهرات‌ها و اجتماعات در تهران و کلان شهرهای ایران ابعاد میلیونی داشت و از نظر زمانی نیز قیام بسیار طولانی و مستمر بود به نحوی که دست کم ۷ماه به طول انجامید یعنی از نیمه دوم خرداد تا نیمه اول دیماه بی‌وقفه ادامه یافت.

از نظر کیفی نیز هدف براندازی کل نظام بود همانطور که سردمداران نظام اعتراف کرده و گفتند : « نتیجه انتخابات بهانه و کل نظام نشانه است»!

عناصر محوری و تعیین کننده قیام

نیروی محرک این قیام، یعنی نیروی هر لحظه حاضر در کف خیابان که نیروی تعیین کننده و بدنه اصلی قیام به حساب می‌آمدند جوانان، زنان و دانشجویان بودند که با استفاده از هر فرصتی هر تجمعی برای هر مناسبتی را به تظاهراتی علیه این نظام بدل می‌ساختند.

دانشگاه‌ها و خیابان‌ها به خط مقدم نبرد جوانان و زنان با پاسداران و مأمورین خامنه‌ای تبدیل شد و حاکمیت بسیاری از تجمعات رسمی خود به مناسبت‌های مختلف را لغو می‌کرد آنقدر که حتی دیگر تجمعات نماز جمعه نیز برای حکومت به تهدید علیه خودش و شکل گیری تظاهرات‌های مردمی تبدیل شده بود.

نقاط عطف قیـام

https://youtu.be/S9ABFv9JEZs

قیام ۸۸ فراز و فرود‌های بسیاری داشت اما قطعا ۳روز ۳نقطه عطف کیفی و تعیین کننده در قیام بود . نقطه عطف اول روز ۲۵ خرداد بود که تظاهرات عظیم ۳ میلیون نفره در تهران ثبت شده است و هم‌زمان در اکثر کلان شهرهای ایران اجتماعات بزرگ اعتراضی برگزار گردید .

نقطه عطف دیگر قـیام، روز ۳۰خرداد بود که علیرغم هشدارهای قبلی و تمهیدات امنیتی نظام در تهران و سایر شهرستان‌های ایران مردم به خیابان‌ها سرازیر شده و بی مهابا اعتراضات خود را بیان کردند.

در این روز شمار زیادی از جوانان و مردم در خیابانهای تهران به گلوله بسته شده و جان باختند که در راس آنها ندا آقاسلطان قرار داشت که به سمبل قـیام ۸۸ تبدیل گشت. دختر جوان معترضی که کلیپ آخرین لحظات جان سپردنش در کف خیابان امیرآباد تهران، به پربیننده ترین کلیپ در طول تاریخ تبدیل گشت.

ندا آقاسلطان ندای ایران که با چشمانی باز جهانی را دگرگون و وجدان های بسیاری را بیدار کرد

https://vimeo.com/957901957

نقطه عطف سوم بی‌گمان خیزش مردم قهرمان ایران در روز ۶دی یعنی روز عاشورا بود که نظام ولایت فقیه را تا لبه پرتگاه سرنگونی رساند.

https://youtu.be/nxwf7mq0heY

دستاوردها و تجارب قیام

بدون تردید قیام سراسری سال ۸۸ نقطه شروع سلسله قـیام‌های سراسری در ایران بود که از جمله می‌توان به قـیام‌ در سال‌های ۹۶ و ۹۷ و ۹۸ و ۱۴۰۱ اشاره نمود.

یکی از مهم‌ترین تجارب و دستآورد قیـام ۸۸ درک اهمیت فراهم بودن ظرف قیام از نظر زمان و مکان بود. یعنی وقتی به طور طبیعی مردم و جوانان می‌توانستند گرد هم بیایند، همان تجمع را تبدیل به قیام علیه نظام می‌کردند. این‌ چنین بود که در نماز جمعه تهران شعار « نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران » فراگیر شد به حدی نظام از این تجمعات شناخته شده وحشت داشت که راهپیمایی روز جهانی به اصطلاح قدس را تعطیل کرد.

درس مهم دیگر قیـام ۸۸ اتکا به خود و امید نبستن به قدرت‌های خارجی بود زیرا برای مردم ایران به وضوح ثابت شد که کشورهای دیگر در هر بزنگاه تاریخی در نهایت در مقام حامی و پشتیبان دیکتاتوری‌ها برمی‌آیند. به همین علت بود که مردم در خیابان‌ها شعار می‌دادند « اوباما اوباما تو با مایی یا اونها» ؟!

 کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ