کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندانی سیاسی ماموستا محمد خضرنژاد، تبدیل حکم اعدام به زندان

۲۲ خرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر

زندانی سیاسی ماموستا محمد خضرنژاد از روحانیون سرشناس کرد و از حامیان اعترضات سراسری ۱۴۰۱ می‌باشد. وی در تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۱ به همراه فرزندش یاسر خضرنژاد توسط نیروهای اداره اطلاعات بوکان دستگیر شده بود

 به گزارش کانون حقوق بشر ایران، سه‌شنبه ۲۲خرداد ۱۴۰۳، حکم اعدام زندانی سیاسی ماموستا محمد خضر‌نژاد به زندان تبدیل شده است. خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه عصر روز دوشنبه ۲۱خرداد ۱۴۰۳، در خبر اعلام کرد:

«ماموستا محمد خضرنژاد کە با اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم شده بود، با تخفیف مجازات از اعدام رهایی یافته و به حبس محکوم شده است.» تبدیل حکم اعدام به زندان پس از اعتراضات گسترده مردم کردستان و سایر نقاط به این حکم ضد‌انسانی می‌باشد.

پیش از این حکم اعدام و ۱۶سال زندان، زندانی سیاسی ماموستا محمد خضرنژاد در شعبه ۴۱ دیوان عالی به ریاست قاضی رازینی عینا تایید شده بود. زندانی سیاسی ماموستا محمد خضرنژاد از روحانیون سرشناس کرد و از حامیان اعترضات سراسری ۱۴۰۱ می‌باشد. وی در تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۱ به همراه فرزندش یاسر خضرنژاد توسط نیروهای اداره اطلاعات بوکان دستگیر و پس از چند روز به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده بود.


زندانی سیاسی ماموستا محمد خضرنژاد، تایید حکم اعدام توسط دیوان عالی

زندانی سیاسی آتنا فرقدانی، محکومیت به ۶سال زندان

با ارسال هرگونه اطلاعات در این زمینه به ما کمک کنید تا صدای زندانیان باشیم

لطفا هرگونه اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید

محاکمه غیابی ماموستا محمد خضرنژاد توسط ویدئوکال

در روزهای منتهی به ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ محاکمه ماموستا محمد خضرنژاد توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی رضا نجف‌زاده برگزار شد. اتهامات وی «افسادفی الارض» و «لطمه زدن به تمامیت یا استقلال کشور» می‌باشد. ماموستا بوکانی در دروان بازجویی و محاکمه از داشتن حق وکیل انتخابی محروم بوده است. دادگاه وی نیز به صورت غیابی و با ویدئو کنفرانس برگزار شده بود. وی از ۱۹ ماه پیش تا کنون بدون یک روز مرخصی در بازداشت بسر می‌برد.

زندانی سیاسی ماموستا محمد خضرنژاد در دوران بازجویی به شدت شکنجه شده بود. به طوری که پس از انتقال به زندان ارومیه آثار شکنجه بر روی بدن وی قابل مشاهده بود.

زندانی سیاسی ماموستا محمد خضرنژاد در کلیه مراحل دادگاه اتهامات انتسابی را رد کرده و اعلام کرده همه اعترافات اجباری و تحت شکنجه بوده است.

در پایان حکم دادگاه وی بابت اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام و از بابت اتهام «لطمه وارد کردن به تمامیت یا استقلال کشور» به ۱۵ سال حبس و از بابت و «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

بازداشت به جرم اعتراض به کشتار مردم معترض

این روحانی کرد بیش از یک سال است که تحت شکنجه‌های روحی و فیزیکی قرار دارد. این اقدام ماموران وزارت اطلاعات به منظور کسب اعترافات اجباری بوده است.

بازداشت ماموستا محمد خضرنژاد پس از شرکت وی در مراسم زنده یاد اسعد رحیمی از جان‌باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بوده است. وی در این مراسم در مسجد افتخاری بوکان سخنرانی کرده و ضمن محکوم کردن کشتار مردم معترض سران حکومت را مورد انتقاد قرار داده بود. وی هم‌چنین از امضا کنندگان بیانیه‌ ۲۶۶ روحانی اهل سنت کردستان در حمایت از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ می‌باشد. 

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ