کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

احضار ۸ جوان متهم سیاسی به دادگاه انقلاب اهواز

۲۶ خرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر

این ۸متهم سیاسی، در اواسط آبان‌ماه ۱۴۰۱، در اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در شهرستان ایذه بازداشت و به بازداشتگاه مرکزی اطلاعات سپاه پاسداران در شهر اهواز منتقل شده بودند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، شنبه ۲۶خرداد ۱۴۰۳، دادگاه انقلاب اهواز زمان دادرسی ۸ متهم سیاسی را مشخص نمود. این جوانان عبارتند از: رسول بداغی، وحید عباسی، صادق قاسمی، بهروز سلحشور، محسن احمدپور، رضا عرب‌پور، اسماعیل موسوی نظری، بهمن بهمنی. بنا به حکم دادگاه درروزها ۹ تا ۱۱تیرماه ۱۴۰۳، این ۸ متهم سیاسی در شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز محاکمه خواهند شد.

این ۸متهم سیاسی، در اواسط آبان‌ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان ایذه بازداشت و به بازداشتگاه مرکزی اطلاعات سپاه پاسداران در شهر اهواز منتقل شدند. آنها در این بازداشتگاه تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار داشتند تا مجبور به اعترافات اجباری شوند.

زندانی سیاسی هومن صیدالی، بازداشت و بلاتکلیفی ۱۸ماهه در زندان شیبان اهواز

زندانی سیاسی یحیی ناصری، مخالفت مقامات امنیتی با عمل جراحی وی

با ارسال هرگونه اطلاعات در این زمینه به ما کمک کنید تا صدای زندانیان باشیم

لطفا هرگونه اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید

این ۸ متهم سیاسی پس از اتمام بازجویی‌ها به زندان شیبان اهواز منتقل شده بودند. اتهامات این افراد اخلال در نظم عمومی، اجتماع و تبانی علیه حکومت، ترویج خشونت، فعالیت تبلیغی علیه نظام می‌باشد.

این افراد پس از نزدیک به ۱۶ماه بازداشت در اواخر اسفند‌ماه ۱۴۰۲ با قید وثیقه آزاد شده بودند.

بازداشت‌های گسترده به منظور مهار اعتراضات

در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ اصلی ترین روش سران حکومت برای مهار آن، بـازداشت‌های گسترده معترضین بود. بنا به اطلاعات موثق آمار بـازداشت‌شدگان دستکم ۳۰ هزار نفر برآورد می‌شود. این بـازداشت‌های گسترده همه اقشار جامعه از جوانان، دانشجویان، اساتید دانشگاه‌ها، وکلا، پزشکان، خبرنگاران، ورزشکاران و روزنامه نگاران را دربرگرفته بود.

پیش از این در فروردین‌ماه ۱۴۰۲، سازمان عفو بین الملل در گزارش سالانه خود به خیزش و اعتراضات سراسری مردم ایران اشاره کرده بود. در این گزارش به استفاده گسترده از ابزار سرکوب برعلیه جوان و مردم معترض، شامل شلیک، بـازداشت‌های خودسرانه، محاکمه‌های ناعادلانه و شکنجه‌های جسمی و روحی توسط دیکتاتوری حاکم بر ایران پرداخته بود.

سازمان عفو بین الملل در شروع گزارش سالانه خود در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۲ نوشته بود: «ایران با یک خیزش مردمی بی‌سابقه علیه نظام جمهوری اسلامی تکان خورد. در این اعتراضات، نیروهای امنیتی به‌طور غیرقانونی گلوله‌های واقعی و گلوله‌های جنگی را برای سرکوب اعتراضات شلیک کردند و صدها مرد، زن و کودک را کشتند و هزاران نفر را مجروح کردند. هم‌چنین، هزاران نفر به‌طور خودسرانه بـازداشت و یا به‌طور ناعادلانه محاکمه شدند.» 

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ