کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

دادگاه متهمان آتش سوزی در زندان اوین

۲۸ خرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر

                                                       دادگاه متهمان آتش سوزی در زندان اوین

در روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳، چهل نفر که در جریان قیام سراسری ۱۴۰۱، در آتش سوزی اوین در زندان اوین محبوس بودند، به اتهام «اخلال در نظم و آشوب در زندان اوین» محاکمه می‌شوند. برخی از متهمان آتش سوزی در زندان اوین هم اکنون در زندان به سر می برند.

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد ۱۴۰۳، متهمان آتش سوزی در زندان اوین محاکمه می شوند. بر اساس احضاریه هایی که برای این متهمان ارسال شده، آنها قرار است که طی دو روز در شعبه ۱۱۴۸ دادگاه کیفری دو تهران مستقر در مجتمع قضایی بعثت به اتهام «اخلال در نظم و آشوب در زندان اوین، شورش و تخریب، تمرد از دستور زندانبان به قصد فرار و …» محاکمه شوند. به برخی از متهمان این پرونده اتهام قتل زده شده است.

در دی ماه ۱۴۰۲، خبرگزاری میزان به نقل از علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد: «قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست برای ۴۰ نفر در پرونده آتش‌سوزی زندان اوین صادر شده است».

چند تن از زندانیان سیاسی از جمله لقمان امین پور، میثم دهبان زاده، مجید روشن نژاد و رضا سلمان زاده مشمول این پرونده سازی شده و طی این دو روز ملزم به حضور در دادگاه می باشند. لقمان امین پور، میثم دهبان زاده و رضا سلمان زاده هم اکنون در زندان قزلحصار زندانی هستند.

زندانی سیاسی لقمان امین پور در روز ۲۷ مهرماه ۱۴۰۱، چند روز پس از جریان آتش سوزی، به سلول های انفرادی بند ۲۴۱ اوین منتقل و تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفت. او را در سرمای شدید زندان اوین بدون لباس گرم و پتو و در شرایط سخت تحت شکنجه و ضرب و شتم قرار دادند. او همچنین طی مدت نگهداری در سلول های انفرادی بند ۲۴۱، محروم از تماس و ملاقات با خانواده، و محروم از هر گونه امکاناتی بود. لقمان امین پور پس از دو و نیم ماه نگهداری در سلول انفرادی و شکنجه، در دی ماه ۱۴۰۱، به زندان گوهردشت منتقل شد.

زندانی سیاسی میثم دهبان زاده نیز پس از انتقال تعدادی از زندانیان سیاسی اوین به زندان گوهردشت به انفرادی‌های بند ۲۴۱ اوین منتقل و تحت شکنجه و بازجویی قرار گرفت. مقامات زندان وی را پس از مدتی به زندان گوهردشت منتقل کردند.

درباره آتش سوزی و شورش در زندان اوین در جریان قیام سراسری ۱۴۰۱

لازم به ذکر است که در جریان قیام سراسری ۱۴۰۱، در شامگاه ۲۳ مهر ماه، زندانیان سیاسی از طرف نیروهای گارد و یگان ویژه با گلوله های جنگی و ساچمه مورد حمله قرار گرفته و تعدادی از زندانیان کشته شدند. باقیمانده زندانیان توسط نیروهای یگان ویژه و گارد زندان تا صبح با بدن های مجروح به شدت و تا سرحد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

آتش سوزی در زندان اوین از ساعت ۲۱ روز ۲۳ مهر ۱۴۰۱ در بند۷ این زندان آغاز شد. همزمان با آتش‌سوزی در زندان اوین، گارد زندان نیز اقدام به تیراندازی کرده و آژیر زندان به صدا درآمد. آتش به سرعت گسترش یافته و جان زندانیان در خطر جدی قرار گرفت. بدنبال این آتش سوزی صداهای مهیب انفجار منطقه را لرزاند طوری که گفته می‌شد شیشه ساختمان‌های مجاور شکسته است.

با ادامه‌دار شدن آتش‌سوزی، زندانیان سیاسی بند ۸ نیز تلاش کردند برای کمک به بند ۷ وارد آنجا شوند. عده زیادی از مردم تهران نیز با شنیدن خبر آتش سوزی و شورش در زندان برای حمایت از زندانیان به سمت زندان اوین حرکت کردند. به طوری که منجر به ترافیک شدیدی شد.

تعدادی از زندانیان سیاسی در تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۴۰۱، یک روز پس از آتش‌سوزی مهیب در این زندان، با بدن های مجروح و خون چکان به زندان گوهردشت منتقل شدند.

واکاوی شورش زندانیان در ۲۳ مهر ۱۴۰۱

صدور کیفرخواست ۴۰ زندانی در  پرونده آتش سوزی زندان اوین

مصطفی پورمحمدی یک زندگی سراسر جنایت؛ نگاهی به سوابق او – ویدئو

با ارسال هرگونه اطلاعات در این زمینه به ما کمک کنید تا صدای زندانیان باشیم

لطفا هرگونه اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید

قتل و زخمی کردن زندانیان توسط مقامات زندان و نیروهای گارد ویژه در جریان آتش سوزی زندان اوین

بر اساس گزارشاتی که پس از جریان آتش سوزی منتشر شد، بیش از ۱۰۰ تن از زندانیان بر اثر شلیک ساچمه‌ای و همچنین ضرب و شتم توسط مأمورین، بشدت مضروب و مصدوم شدند و تعدادی از زندانیان بر اثر شلیک، کشته شده و جان خود را از دست دادند.

اسامی ۸ تن از جانباختگان این درگیریها از این قرار است:

‍۱ . محمدحسین امینیان جزی – ۲۱ ساله (وی از بازداشت شدگان قیام دانشجویی در اوایل مهر ماه بود)

۲ . علی بساکی – اهل الیگودرز – ۳۶ ساله

۳ . علی اکبر (رسا) جعفری – ۲۳ ساله

۴ . محمدرضا مشهدی فراهانی – ۴۹ ساله

۵ . حمید سعید مظفری

۶ . حسین اکبرزاده

۷ . سیدفرهاد حسینی

۸ . عزت الله شهبازی 

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ