کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

گزارشی از برگزاری جلسه اول دادگاه ۴۰نفر متهمان آتش سوزی زندان اوین

۳۰ خرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر

این جلسه به دلیل اعتراض خانواده های جانباختگان و متهمان نیمه تمام مانده و به روز بعد موکول شد. امروز چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳، جلسه دوم دادگاه متهمان آتش سوزی زندان اوین برگزار می شود

به گزارش کانون حقوق بشر ایران،  چهارشنبه ۳۰خرداد ۱۴۰۳، روز سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳، دادگاه چهل نفره متهمان آتش سوزی زندان اوین در شعبه ۱۱۴۸ دادگاه کیفری دو تهران مستقر در مجتمع قضایی بعثت به اتهام «اخلال در نظم و آشوب در زندان اوین، شورش و تخریب، تمرد از دستور زندانبان به قصد فرار و …» برگزار شد. این جلسه بدون حضور وکلای متهمان برگزار شد. یکی از وکلا که توانسته بود در جلسه دادگاه حضور یابد، پس از ساعتی از دادگاه اخراج شد.

این جلسه به دلیل اعتراض خانواده های جانباختگان و متهمان نیمه تمام مانده و به روز بعد موکول شد. امروز چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳، جلسه دوم دادگاه متهمان آتش سوزی زندان اوین برگزار می شود.

اسامی ۴۰ متهم پرونده آتش سوزی زندان اوین به شرح زیر است:

مجید روشن نژاد، لقمان امین پور، میثم دهبان زاده، رضا سلمان زاده، سعید خداپور، سید میلاد ابوالوفایی، اشکان کافی،محمد حسین مرادی، سینا میرزایی، مسعود حسین زاده، رضا حاجی، محمد سبحان موذن زاده، ایوب امامی زاده، نیما محمدی، علیرضا اسلمی، حمیدرضا ناظر، ، سید علی موسوی، مجید کریمی و علی صادقی شیرسوار، امیرحسین یوسفوند، میثم مرادیان، احمدرضا کونانی، سبحان حیات پور، ساسان زمانی، حسین بهزادی، محمد گراوند، سید محمد حسین موسوی، قاسم محمدی، عرفان ظریف، جلال نصرالهی، غلامحسن هاشمی سیاوشانی، مسعود پرچمی، حسن ملکشاهی، محمد علی دلخواسته،  علیرضا والی، محمد خان میرزایی، کامران نادعلی، امید آستانه، علیرضا ناظری، رحمان علیپور

جوان معترض محمود تورنگ، صدور حکم زندان و شلاق توسط دادگاه کیفری دو

دادگاه متهمان آتش سوزی در زندان اوین

اعتراض خانواده جانباختگان آتش‌سوزی زندان اوین

در این جلسه دادگاه علاوه بر نمایندگان دادستان، قوه قضاییه و سازمان زندان ها، تعدادی از خانواده‌های زندانیان کشته شده در جریان آتش سوزی اوین در ۲۳ مهر ۱۴۰۱، نیز حضور داشتند.

به گزارش یک منبع موثق، نماینده دادستان قصد داشت که زندانیان را در جریان آتش سوزی مقصر جلوه بدهد و خانواده های جانباختگان را به جان زندانیان بیندازد. ۴متهم ردیف اول اتهامات را رد کرد و اعلام کردند که با شکنجه از آنها اعترافات اجباری گرفته شده است.

بر اساس همین گزارش خانواده های جانباختگان سخنان نماینده دادستان برای مقصر جلوه دادن زندانیان را رد کردند.

یکی از خانواده ها گفت:  «فرزند من با ۳گلوله کشته شد. مگر زندانیان سلاح داشتند که فرزند مرا بکشند؟»

یکی دیگر از خانواده ها در خصوص این اتهام گفت: «به ما گفتند که بچه‌تان خفه شده ولی هیچ وقت به ما اجازه ندادند که پیکر پسرمان را ببینیم و بدون حضور ما او را دفن کردند».

خانواده‌های جانباختگان و متهمان نسبت به ریل برگزاری دادگاه اعتراض کرده و جلسه دادگاه را به هم زدند. خانواده های جانباختگان اعلام کردند که ما هیچ شکایتی از متهمان نداریم. آنها دوستان بچه‌های ما بودند. حکومت عامل قتل و بر زمین ریختن خون فرزندان ماست.

همچنین متهمان که برخی از آنان هم اکنون زندانی هستند، به سخنان نماینده دادستان اعتراض کردند.

به گفته منابع موثق به وکلا اجازه وارد شدن در پرونده داده نشده بود.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ