کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام ۳زندانی در زندان‌های وکیل‌آباد مشهد و مرکزی زاهدان

۱۱ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


ماشین اعدام در ایران در ۱۰روز ابتدایی مردادماه دستکم ۲۵زندانی را اعدام کرده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، پنج‌شنبه ۱۱مردادماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان وکیل‌آباد مشهد اعدام شدند. حکم اعدام این ۲زندانی بامداد روز چهارشنبه ۱۰مردادماه ۱۴۰۳، در محوطه زندان اجرایی شد. این زندانیان موسی(اسماعیل) نجار و رمضان غلامیان نام داشتند و هر دو اهل مشهد بودند. این زندانیان پیش از این به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.

خبر اعدام این ۲زندانی تا کنون در رسانه‌های داخلی و یا سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.

اعدام یک زندانی در زندان زاهدان

به گزارش حال‌وش یک زندانی در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد. این زندانی فضل‌احمد فاتح‌نیا(زرکزهی) فرزند آقا نور، ۳۰ساله، پدر ۳فرزند و ساکن زهک در استان سیستان و بلوچستان بود. وی در سال ۱۴۰۱به اتهام قتل بازداشت و توسط دادگاه کیفری زابل به اعدام محکوم شده بود.

اعدام ۲زندانی در زندان‌های بافت و یاسوج

دهمین روز اعتصاب غذای ۲زندانی سیاسی حافظ فروحی و منوچهر فلاح در زندان لاکان رشت

اعدام یک زندانی در زندان بافت

بامداد یک‌شنبه ۷مرداد‌ماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان بافت اعـدام شده است. این زندانی محمد جواد تکلو نام داشت. وی در سال ۱۳۹۸، به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. به گزارش منابع موثق، مقتول از قاچاقچیان مواد مخدر وابسته به سپاه پاسداران بوده که در یک درگیری توسط سپاه و در شلیکی که به سمت خودروی وی شده به قتل رسیده بود. ماموران سپاه برای فرار از پاسخگویی و با صحنه‌سازی محمدجواد تکلو را متهم به قتل کرده بودند.

پیکر محمدجواد تکلو روز دوشنبه ۸مرداد به خاک سپرده شد. تا کنون خبر این اعـدام توسط رسانه‌های داخلی و سایت‌های قوه قضایی منتشر نشده است.

اعدام یک زندانی در یاسوج

یک زندانی به نام حشمت مرادیان بامداد روز چهارشنبه ۱۰مردادماه ۱۴۰۳، در زندان مرکزی یاسوج اعـدام شد. اتهام این زندانی قتل عنوان شده بود. حشمت مرادیان ۴۰ ساله، ۳سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

خبر اعـدام این زندانی تا کنون از سوی رسانه‌های داخلی ویا سایت‌های وابسته به قوه قضاییه منتشر نشده است.

سیستم معیوب قضایی با نقض آشکار اصول بنیادین دادرسی عادلانه

سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران، به واسطه تداخل گسترده قدرت‌های سیاسی و قضایی، به ابزاری برای سرکوب مخالفان و کنترل اجتماعی تبدیل شده است. نقض آشکار اصول بنیادین دادرسی عادلانه، از جمله اصل بی‌طرفی قضات، حق دسترسی به وکیل انتخابی و منع شکنجه، در این سیستم به امری عادی تبدیل شده است.

اعمال فشارهای نهادهای امنیتی بر قضات، تحریف روند دادرسی‌ها و صدور احکام اعـدام بر اساس اعترافات اجباری، نمونه‌هایی از این نقض آشکار حقوق بشر هستند. این رویه‌ها نه تنها با اصول اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی مغایرت دارد، بلکه با اهداف اعلام شده قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدالت و برابری نیز در تضاد است. به عبارت دیگر، سیستم قضایی ایران به جای آنکه به عنوان ضامن حقوق شهروندان عمل کند، به ابزاری برای تضییع این حقوق تبدیل شده است. 

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ