کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

هواخوری بدون سایه؛ وضعیت طاقت‌فرسا در بند ۸ زندان اوین

۱۱ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


لیست بخش‌های مختلف

1. وضعیت طاقت‌فرسا در بند ۸ زندان اوین

2. تعداد زندانیان

3. در باره بند ۸ زندان اوین

4. افشای جنایات در زندان‌ها وظیفه هر شهروند

زندانیانی که گذرشان به بند ۸ زندان اوین می‌افتد باید حتما کسی را خارج از زندان داشته باشند تا برایشان پول واریز کند. در غیراین صورت به علت پایین بودن کیفیت غذا و غیرقابل استفاده بودن آن، زندانی با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، ۱۱مرداد ۱۴۰۳، بر اساس گزارشی که از وضعیت بند ۸ زندان اوین به دست ما رسیده زندانیان در این بند تحت فشارهای غیر انسانی قرار دارند. این اقدام به منظور تحت فشار دادن زندانیان و شکنجه آنها صورت می‌گیرد. بند۸ زندان اوین از یک ساختمان ۴طبقه تشکیل شده که دارای ۴ سالن ۷، ۸، ۹ و ۱۰ می‌باشد.

هر سالن از یازده اتاق و یک حسینیه کوچک تشکیل شده است. ابعاد اتاق‌های نزدیک به ۱۲مترمربع است که در هر اتاق ۱۵ زندانی نگهداری می‌شوند. این بند دارای یک هواخوری است که به گفته زندانیان اساسا سایه‌ای برای قدم زدن زندانیان ندارد. در این بند نزدیک به ۸۰۰ زندانی نگهداری می‌شوند.

گزارش زیر که از داخل بند ۸ زندان اوین برای کانون حقوق بشر ایران ارسال شده است عینا در زیر منعکس می‌شود.

1وضعیت طاقت‌فرسا در بند ۸ زندان اوین

وضعیت آب گرم و استحمام در زندان:

در هر سالن ۲۰۰ نفره جمعا ۵ حمام و ۶ سرویس بهداشتی وجود دارد. به این ترتیب برای هر ۴۰ نفر یک حمام و برای هر ۲۵ نفر یک سرویس بهداشتی وجود دارد که عموما یکی یا دو تای آنها خراب و از دور استفاده خارج است.

وضعیت بهداشت هم بسیار پایین است چون امکانات و وسایل نظافت و بهداشت عمومی و انفرادی در دسترس زندانیان نیست.

گزارش‌ها حاکی است که به دلیل غیربهداشتی بودن شرایط، زندانیان از وجود ساس رنج می‌برند.

کیفیت غذا صفر و بسیار بد است.

2تعداد زندانیان

هر زندانی هنگام ورود به بند ۸ بایستی کف خواب باشد تا بعد به مرور زمان صاحب تخت شود.

هواخوری این بند، اساسا سایه‌ای ندارد و زندانیان مجبور هستند زیر آفتاب در هواخوری قدم بزنند یا ورزش کنند.

در زندان اوین برخی زندانیان برای امرار معاش مجبورند کارگری بقیه را بدهند و در ازای آن از سایر زندانیان، پول دریافت کنند که تا امکان زنده ماندن در زندان را داشته باشند.

زندانیانی که گذرشان به بند ۸ زندان اوین می‌افتد باید حتما کسی را خارج از زندان داشته باشند تا برایشان پول واریز کند. در غیراین صورت به علت پایین بودن کیفیت غذا و غیرقابل استفاده بودن آن، زندانی با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

فروشگاه زندان اوین به صورت نوبه‌ای باز می‌شود و مواد غذایی موجود در فروشگاه به صورت سلیقه‌ای تامین می‌شود.

زندانی می‌بایست چند ساعت در صف نوبت بایستد تا بتواند مواد مورد نیاز خود را بخرد. تازه این در شرایطی است که اگر جنس مورد نظر در فروشگاه باشد. قیمت‌ها را هم که به دلخواه تعیین می‌کنند و هیچ قانونی برای قیمت‌ها وجود ندارد.

وضعیت بهداری زندان افتضاح است که نیازمند گزارش‌های مفصل از جانب عموم زندانیانی است که پایشان به بیرون از زندان می‌رسد.

در صورتی که زندانی بیمار شود، به جز یک قرص که فقط برای معتاد کردن زندانی است، به او چیز دیگری داده نمی‌شود. در صورت اصرار زندانی، به جای قرص به او یک آمپول مسکن می‌دهند و هیچ رسیدگی دیگر دارویی و درمانی برای وی صورت نمی‌گیرد.

3در باره بند ۸ زندان اوین

بند ۸ زندان اوین از ساختمان ۴طبقه‌ای تشکیل شده که از حداقل استانداردهای لازم برای یک بند عمومی و یک زندان برخوردار نیست.

این ساختمان در کنار بند ۷ زندان اوین (آموزشگاه قدیم) و بندهای مخوف ۲۴۰ و ۲۴۱ که بندهای انفرادی وزارت اطلاعات و حفاظت قوه قضاییه و سلول‌های انفرادی تنبیهی زندان اوین می باشد، قرار گرفته است.

در دهه های پیشین از این ساختمان به عنوان بخش اداری آموزشگاه و بندهای ۲۴۰ و ۲۴۱ استفاده می‌شد. لذا فیزیک ساختمان این بند که متشکل از اتاق‌های کوچک با سقف‌های کوتاه و تهویه نامناسب می‌باشد، به هیج عنوان پاسخگوی تعداد زیاد زندانیان نیست. بند ۸ از ۴ طبقه تشکیل شده که تحت عنوان سالن‌های ۷، ۸، ۹ و ۱۰ شناخته می شود.

سالن۷ متشکل از ۹اتاق است که در اصطلاح سالن کارگری نام دارد و زندانیان مالی که در سراجی و نجاری زندان با حقوق های ناچیز مشغول به کارند، در آن در حال گذراندن حبس می باشند.

این گوشه‌ای از وضعیت جهنمی زندان‌ها در حکومت قرون وسطایی ولایت فقیه است. زندانیان یا مبارزان آزادی هستند که توسط نیروهای سرکوبگر به اسارت گرفته شده‌اند یا قربانیان سرقت و چپاول ثروت‌های عمومی توسط سران حکومت.

4افشای جنایات در زندان‌ها وظیفه هر شهروند

سران حکومت با همانند‌سازی از جامعه تلاش می‌کنند، هر چه بیشتر شرایط زندان را برای زندانیان سخت‌تر کنند. آنها می‌خواهند به این ترتیب هر اعتراضی را در نطفه خفه کنند. اما شرایط انفجاری جامعه، واعتراضات در زندان‌ها نشان داده، این تلاش‌های مذبوحانه تاثیری بر جو اعتراضی در جامعه و باطبع آن زندان‌ها نداشته است.

سران حکومت با سخت کردن شرایط زندان می‌خواهند به زندانیان این گونه القا کنند که هیچ حسابرسی در قبال جنایات‌شان نخواهند داشت. دراین سال‌ها مشخص شده، افشای جنایات انجام شده در زندان‌ها در داخل و خارج از کشور و واکنش‌هایی که در پی دارد، سران حکومت را وحشت‌زده کرده و ادامه این جنایات سخت‌تر خواهد شد. پس وظیفه هر یک از شهروندان افشای هر گونه اطلاعات و جنایات این حکومت در زندان‌ها می‌باشد. کانون حقوق بشر ایران افشای جنایات این حکومت در قبال زندانیان را وظیفه خود دانسته و از همه مردم درخواست کمک و همکاری داریم.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ