کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

نهمین روز اعتصاب غذا ۲زندانی در زندان بم

۱۲ شهریور, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


دو زندانی با اسامی چنگیز میردل و کهندل میردل در اعتراض به اذیت و آزار دادستان و رئیس زندان بم نهمین روز اعتصاب غذای خود را سپری می‌کنند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، دوشنبه ۱۲شهریورماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان بم در اعتراض به اذیت و آزار دادستان و رئیس زندان بم اعتصاب غذا کردند. بر اساس خبری که از داخل زندان بم به دست کانون حقوق بشر ایران رسیده، ۲زندانی با اسامی چنگیز میردل و کهندل میردل در اعتراض به اذیت و آزار دادستان و رئیس زندان بم نهمین روز اعتصاب غذای خود را سپری می‌کنند. مقامات زندان به جای پاسخ‌گویی و رسیدگی به خواسته‌های این ۲زندانی آنها را به سلول انفرادی منتقل کردند. از وضعیت جسمی این ۲زندانی پس از گذشت ۹روز از اعتصاب غذا اطلاعی در دست نیست.

زندان بم از مخوف‌ترین زندان‌ها است که به دلیل اختناق و سرکوب حاکم بر آن به سختی حتی خبرهای اعدام آن نیز منتشر می‌شود. با این حال بیشترین اعدام در سال ۱۴۰۳، مربوط به زندان بم بوده و در حال حاضر نیز دست‌کم ۱۷ زندانی زیر حکم اعدام هستند.

افشای اسامی و مشخصات ۴۵ پاسدار سرکوبگر در استان‌های البرز و اردبیل + دانلود سند PDF

صدور حکم اعدام یک زندانی در زندان بم

تنبیه زندانیان اعتصاب غذا کرده نقض آشکار حقوق بشر

انتقال زندانیانی که اعتصاب غذا کرده‌اند به سلول انفرادی برای تنبیه، با چندین ماده از قوانین و معاهدات حقوق بشر مغایرت دارد. این اقدام از جهات مختلفی نقض حقوق انسانی و کرامت ذاتی افراد تلقی می‌شود. در زیر به برخی از این مواد و اصول حقوق بشری اشاره شده است:

نقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

این ماده به‌صراحت اعلام می‌کند که «هیچ‌کس نباید تحت شکنجه یا رفتارها یا مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز قرار گیرد.» انتقال زندانیان به سلول انفرادی به‌عنوان روشی برای تنبیه، به‌ویژه در شرایطی که آن‌ها در اعتصاب غذا به سر می‌برند، می‌تواند نوعی رفتار بی‌رحمانه و غیرانسانی تلقی شود و به‌عنوان شکنجه محسوب شود.

نقض ماده ۷ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی:

این ماده نیز به صراحت می‌گوید: «هیچ‌کس نباید تحت شکنجه یا مجازات‌ها و رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز قرار گیرد.» استفاده از انفرادی به‌عنوان وسیله‌ای برای مجازات و ایجاد فشار روانی بر زندانیانی که در حال اعتصاب غذا هستند، برخلاف این ماده می‌باشد.

نقض اصول اساسی رفتار با زندانیان: اصولی که توسط سازمان ملل متحد در رابطه با رفتار با زندانیان تعیین شده‌اند، از جمله اصول «حداقل استانداردهای سازمان ملل برای رفتار با زندانیان» (که به اصول نلسون ماندلا نیز معروف است)، تاکید دارند که زندانیان باید با کرامت و احترام رفتار شوند و از روش‌های مجازات که منجر به درد و رنج غیرضروری می‌شوند، اجتناب شود.

نقض ماده ۱۰ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی:

این ماده تاکید می‌کند که با کلیه افرادی که از آزادی خود محروم شده‌اند، باید با انسانیت و احترام به کرامت ذاتی انسان رفتار شود. انتقال زندانیان به سلول انفرادی در شرایط اعتصاب غذا، می‌تواند نقض این حق و تعرض به کرامت انسانی آن‌ها تلقی شود.

حق بر سلامتی و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی:

رفتار با زندانیانی که اعتصاب غذا کرده‌اند باید به‌گونه‌ای باشد که سلامت جسمانی و روانی آن‌ها حفظ شود. تنبیه از طریق انفرادی می‌تواند وضعیت سلامتی زندانیان را وخیم‌تر کند و این برخلاف حق بر سلامتی است که در اسناد مختلف حقوق بشری، از جمله ماده 12 میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ذکر شده است.

این اقدامات نشان‌دهنده عدم احترام به حقوق اساسی بشر و نقض تعهدات بین‌المللی در رابطه با رفتار انسانی با زندانیان است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ