کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندان قزلحصار کرج، وضعیت وخیم بهداشتی در نبود پزشک

۱۱ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


به گفته زندانیان در واحد۲ زندان قزلحصار، پس از انتقال پزشک زندان، کسی به جای وی نیامده و به زندانیان بیمار هیچگونه رسیدگی نمی‌شود

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، ۱۱مهرماه ۱۴۰۳، وضعیت بهداشتی زندانیان در زندان قزلحصار بسیار بد و وخیم گزارش شده است. به گفته زندانیان پس از انتقال پزشک زندان، کسی به جای وی نیامده و به زندانیان بیمار هیچگونه رسیدگی نمی‌شود. گزارش زیر از داخل واحد۲ زندان قزلحصار ارسال شده است که عینا منتشر می‌شود.

وضعیت بد زندانیان واحد۲ زندان قزلحصار

روز ۵ مهر عزیزی رئیس زندان قزلحصار به واحد ۲ برای بازدید رفته ، در همین موقع یکی از زندانیان به او می‌گوید که اینجا دکتر ندارد واز وقتی که دکتر امجد را از اینجا برده‌اید ما مشکل داریم. عزیزی با توهین و تحقیر زندانی نامبرده به او می‌گوید حرف زیادی نزن برو توی اتاقت و ساکت باش.

این در حالی است که اغلب زندانیان در این واحد که متشکل از ۴ سالن است بعلت طولانی مدت بودن حبس‌شان و همچنین عدم رسیدگی‌های اولیه بهداشتی و درمانی دچار بیماری‌های گوناگونی هستند که در خود می‌پیچند و رسیدگی به وضعیت آنها نمی‌شود.

عزیزی در بازدید خود از محل مجموعه بهداشتی واحد ۲ به وکیل بند امر می‌کند که این درب را عوض کن واگر عوض نکنی از اینجا می‌برمت جای بدتری این درحالی است که هر چیزی که بخواهی عوض کنی ویا بخری می‌بایست با هزینه زندانیان خریده شود آنهم با قیمت‌های بسیار بالا وسرسام آور.

بنا بر گفته خانواده‌های زندانیان :

اگر یک یخچال در بیرون از زندان ۳ میلیون قیمت دارد وقتی خراب شود زندانیان می‌بایست ۴ میلیون بدهند تا این یخچال را تعمیر کنند آنهم با کیفیت پایین. و به این صورت زندانیان را اذیت و آزار می‌کنند.

زندانی سیاسی مهدی حسنی کیست؟

هادی رستمی زندانی محکوم به قطع عضو، انتقال به سلول انفرادی


افشای جنایات در زندان‌ها وظیفه هر شهروند

این گوشه‌ای از وضعیت جهنمی زندان‌ها در حکومت قرون وسطایی ولایت فقیه است. زندانیان یا مبارزان آزادی هستند که توسط نیروهای سرکوبگر به اسارت گرفته شده‌اند یا قربانیان سرقت و چپاول ثروت‌های عمومی توسط سران حکومت.

وضعیت اسف‌بار زندان‌ها در جمهوری اسلامی، لکه ننگی بر پیشانی این رژیم است. ضروری است که جامعه بین‌المللی اقدامات قاطع‌تری برای فشار بر این حکومت به منظور احترام به حقوق بشر و حقوق زندانیان و بهبود شرایط زندان‌ها انجام دهد.

وظیفه هر یک از شهروندان افشای هر گونه اطلاعات و جنایات این حکومت در زندان‌ها می‌باشد. کانون حقوق بشر ایران افشای جنایات این حکومت در قبال زندانیان را وظیفه خود دانسته و از همه مردم درخواست کمک و همکاری داریم.


 بشرنقض حقوق بشر با انجام نشدن رسیدگی پزشکی زندانیان

محرومیت زندانیان از رسیدگی پزشکی نقض چندین اصل مهم در قوانین حقوق بشری بین‌المللی است. این عمل با موارد زیر مغایرت دارد:

ماده 5 اعلامیه جهانی حقوق بشر: که به صراحت بیان می‌کند هیچ‌کس نباید تحت شکنجه یا رفتار یا مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز قرار گیرد. عدم ارائه مراقبت‌های پزشکی می‌تواند نوعی رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز تلقی شود.

ماده 10 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی: این ماده تأکید می‌کند که با تمامی افرادی که از آزادی‌شان محروم شده‌اند، باید به صورت انسانی و با احترام به کرامت ذاتی آنها رفتار شود. محرومیت از مراقبت پزشکی، مغایر با این ماده است.

قوانین استاندارد حداقل رفتار با زندانیان (قوانین نلسون ماندلا):

این قوانین که توسط سازمان ملل متحد تدوین شده‌اند، به صراحت بیان می‌کنند که زندانیان باید به خدمات درمانی مناسب دسترسی داشته باشند و شرایط بهداشتی و درمانی زندان‌ها باید استانداردهای لازم را داشته باشد.

محرومیت از خدمات پزشکی به عنوان شکلی از شکنجه یا رفتار غیرانسانی در بسیاری از اسناد حقوق بشری محکوم شده و نقض کرامت انسانی افراد به شمار می‌رود.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک



اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ