کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زندان نظام شیراز زندانی ناشناخته و مرموز

۱۱ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی بانک زندان


لیست بخش‌های مختلف

1. زندان نظام شیراز معروف به زندان شماره ۲ شیراز

2. وضعیت کلی زندان

3. وضعیت غذایی در زندان نظام شیراز

4. بهداری زندان

5. بیگاری

6. کروکی سازمان کار زندان نظام شیراز

7. افشای جنایات در زندان‌ها وظیفه هر شهروند

گزارشی از زندان نظام شیراز (زندان شماره ۲ شیراز)

گزارش زیر از زندان نظام شیراز (زندان شماره ۲ شیراز) برای اطلاع عموم مردم و سازمان‌های حقوق بشری منتشر می‌شود.

زندان‌ها تحت حاکمیت سران حاکم بر ایران از دیرباز به دلیل شرایط غیر‌انسانی و نقض گسترده حقوق بشر و رفتار ظالمانه با زندانیان مشهور بوده است. در سال‌های اخیر، با تلاش زندانیان، خانواده آنها و… گزارش‌ها و روایت‌های متعددی از وضعیت وخیم زندان‌ها، از جمله فقدان امکانات اولیه بهداشتی، شکنجه و آزار جسمی و روحی زندانیان، فقدان محاکمه عادلانه و تراکم غیرقابل تحمل در سلول‌ها، انتشار یافته است.

جامعه بین‌المللی بارها نسبت به وضعیت اسف‌بار زندان‌ها در جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده و خواستار احترام به حقوق بشر زندانیان شده است. سازمان‌های مدافع حقوق بشر نیز گزارش‌های متعددی از نقض حقوق بشر در زندان‌های ایران منتشر کرده‌اند. برای افشای هرچه بیشتر جنایات سران حکومت در زندان‌ها، کانون حقوق بشر ایران از همه شهروندان و زندانیان درخواست دارد که هر گونه اطلاعات از درون زندان‌های حکومت را برای ما ارسال کنند.

اطلاعات تکمیلی خود از درون زندان‌ها و اسامی و مشخصات روسا و مأمورانی که در شکنجه و اذیت و آزار زندانیان دست دارند، را برای کانون حقوق بشر ایران به آدرس (@MaryamHashemai) ارسال کنید.

گزارش زیر به صورت کامل و بدون کم و کاست از زندان نظام شیراز (زندان شماره ۲ شیراز) برای اطلاع عموم مردم و سازمان‌های حقوق بشری منتشر می‌شود.

زندان نظام شیراز معروف به زندان شماره ۲ شیراز


نقشه زندان نظام شیراز

زندان نظام شیراز یا «زندان شماره ۲ شیراز» در شهر شیراز بلوار رحمت جنب خیابان سپاه شمالی واقع شده است. گزارش حاضر با استفاده از گزارشات زندانیانی که در این زندان محبوس بوده‌اند تنظیم شده است.

وضعیت کلی زندان

الف. این زندان اساسا خاص زندانیان ارگان‌های نظامی است. اما یک بند ویژه روحانیون و متهمین جرائم مالی و…. است. زندانی سیاسی در این زندان نگهداری نمی‌شود.

ب. آمارکل این زندان حدود ۲۰۰ نفر است. ولی معمولا تعداد زندانیان از این تعداد کمتر است.

ج. این زندان یک ساختمان ۲طبقه است که هر طبقه آن ۸ اتاق دارد. آمار هر اتاق بعضا ۱۵ تا ۱۸نفر هم می‌رسد ولی معمولا تعداد نفرات هر اتاق ۸ تا ۱۰نفر است.

طبقه پایین که بند نظامیان است اکثرا خالیست. مقامات زندان فضا را برای زندانیان خیلی سهل می‌گیرند. در هفته تا ۳روز هم بعضا نظامی‌ها به مرخصی می‌روند. زندانیان نظامی که احکام سنگین دارند را بعد از چندماه یا ماکزیمم یکی دوسال آزاد می‌کنند. زندانیان نظامی هر هفته به خانه‌های خودشان می‌روند.

این زندان در واقع سرپوشی برلاپوشانی جرم وجنایت‌های عوامل سرکوب هستند. به این وسیله می‌خواهند نشان دهند که حساب وکتاب وقانون براین ارگان‌ها حاکم است. اما عمدتا آنها را بعداز مدت کوتاهی آزاد می‌کنند.

وضعیت غذایی در زندان نظام شیراز

کیفیت غذا خیلی پایین است. معلوم نیست از چه موادی تهیه می‌شود. بوی بد می‌دهد. بسیاری از زندانیان غذای زندان را دور می‌ریزند.

عدسی پر از ریگ و سنگ است.

صبحانه اکثرا پنیر وخیار، یا حلوا شکری، آن هم بدترین جنس‌اش ، یا کره و یک عدد مربا است.

غذاهای زندان اکثرا تاریخ گذشته هستند. مثلا سوسیس تاریخ گذشته یا یک روز و دو سه روز مانده به پایان تاریخش برای زندانیان می‌آورند.

ناهار، خورشت قیمه، یا خورشت سبزی، و اکثرا سویاپلو، جمعه‌ها مرغ

شام، پنیر، یا ۲-۱ تخم مرغ آب پز، و بعضی شب‌ها سیب زمینی آب پز، بعضی شب‌ها عدسی ، یا همون سوسیس

قیمت مواد غذایی که فروشگاه زندان عرضه می‌کند، چندین برابر قیمت واقعی است. رئیس زندان هم گوشش به اعتراض زندانیان بسته است وگویی با دیوار حرف می‌زنند.

بهداری زندان

زندان نظام شیراز دکتر ندارد. رئیس زندان اجازه ورود بعضی داروها را نمی‌دهد

درمان از جانب زندان خلاصه می‌شود به یک قرص یا شربت و تمام. زندانیان بعضا از درد کلیه و …… به خود می‌پیچند ولی هیچ ترتیب اثری داده نمی‌شود.

در یک مورد یک زندانی‌ خودش را با تیغ می‌زد اما مامورین زندان به جای کمک و رسیدگی به او، صحنه را نظاره می‌کردند و می‌خندیدند.

یکی از موضوعات عام درزندانیان دندان درد است که بعضا برای زندانی کلافه کننده است. چندین نفر، از دندان درد شب تا صبح به خود می‌پیچیدند، وماه‌ها این درد‌ها را تحمل می‌کردند، اما هیچ امکان مداوایی وجود ندارد. چندین ماه زندانیان التماس کردند که یک دندان پزشک آورده شود، یک نفر را آوردند که وسایل پزشکی لازم را نداشت،

بعدهم که دندان چند نفررا کشید، بهانه آورد و نیامد.

بیگاری

در زندان نظام شیراز، جوراب بافی راه‌اندازی کرده‌اند. از صبح تا ۷ شب از زندانی کارکشیده می‌شود. تا آخر ماه ۱۰۰هزارتومان یا ۱ میلیون یا یک ونیم میلیون حقوق بدهند. زندانیان برای پر کردن وقت خودشان به این کار تن می‌دهند. بعضا هم از شدت فقر و نداری به این بیگاری تن می‌دهند.

این علاوه بر این است که برای همه کارهای ساختمانی و تاسیساتی ونگهداری ساختمان از زندانیان بیگاری کشیده می‌شود. از لوله‌کشی تا کارهای برقی و رنگ زدن و موکت و….همه و همه توسط زندانیان انجام می‌گیرد.

کروکی سازمان کار زندان نظام شیراز

رئیس زندان نظام شیراز فردی به اسم سیدرضا اسکندری است که بسیار سرکوب‌گراست. خودش می‌گوید من مرده شور هستم، با قاتلان زندگی کردم، با ولد زنا زندگی کردم، چقدر آدم در سال ۸۸ کشتم، و …….،

زندانیان می‌گویند در قیام‌های گذشته، ماشین تیرباز و مسلسل به زندان آورده بود، تا کسی نزدیک زندان نشود،

سیدرضا اسکندری، خودش پرونده باز دارد، یعنی باید زندانی باشد، اما اینقدر برای سپاه و این رژیم کاربرد داشته که، رییس زندان گذاشته شده است. او در همه ارگان‌ها دست دارد، پایگاه بسیج، زندان، و هر جایی که سرکوب باشد.

چشمش به خانواده‌های زندانیان ناپاک است.

از بسیاری از زندانیان رشوه گرفته تا برایشا ن کاری انجام دهد، اما نکرده است.

رییس قبلی زندان نظام شیرازعلی رضا نژاد بود که به بازداشگاه مرکزی شیراز، منتقل گردیده است.

وکیل بند با کارمندان زندان رابطه خوبی دارد، در واقع نفر زندانبانان است.

یکی از زندانبان‌ها فردی است به اسم محمدی که رفتار خیلی بد و سرکوب‌گرانه ای با زندانیان دارد. چندبار در جلسات زندانیان شرکت کرده و گفته: من در زندان عادل آباد چقدر دست و پای زندانیان را خورد کرده‌ام!

افشای جنایات در زندان‌ها وظیفه هر شهروند

این گوشه‌ای از وضعیت جهنمی زندان‌ها در حکومت قرون وسطایی ولایت فقیه است. زندانیان یا مبارزان آزادی هستند که توسط نیروهای سرکوبگر به اسارت گرفته شده‌اند یا قربانیان سرقت و چپاول ثروت‌های عمومی توسط سران حکومت.

وضعیت اسف‌بار زندان‌ها در جمهوری اسلامی، لکه ننگی بر پیشانی این رژیم است. ضروری است که جامعه بین‌المللی اقدامات قاطع‌تری برای فشار بر این حکومت به منظور احترام به حقوق بشر و حقوق زندانیان و بهبود شرایط زندان‌ها انجام دهد.

وظیفه هر یک از شهروندان افشای هر گونه اطلاعات و جنایات این حکومت در زندان‌ها می‌باشد. کانون حقوق بشر ایران افشای جنایات این حکومت در قبال زندانیان را وظیفه خود دانسته و از همه مردم درخواست کمک و همکاری داریم.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:




اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ