کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام ۲زندانی در زندان قزلحصار کرج

۱۱ مهر, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


سران حکومت در شهریورماه دستکم ۶۸زندانی را اعدام کرده‌اند. اعدام این زندانیان در حالی است که آنها اولین قربانیان غارت اموال عمومی توسط سران حکومت می‌باشند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران،  سحرگاه چهارشنبه ۱۱مهرماه ۱۴۰۳، دو زندانی در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند. این دو زندانی حمزه شهبازی و فضل‌الله پورنصیری نام داشتند. آنها پیشتر به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.


اعدام دستکم ۴زندانی در زندان‌های کاشان، سمنان، شیراز و کهنوج

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، سه‌شنبه ۱۰مهرماه ۱۴۰۳،‌ چهار زندانی در زندان‌های کاشان، شیراز، سمنان و کهنوج اعدام شدند. سحرگاه سه‌شنبه ۱۰مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان کهنوج اعدام شد. این زندانی عبدل حبیبی نام داشت اما اتهام وی مشخص نیست.

اعدام یک زندانی در زندان سمنان

سحرگاه سه‌شنبه ۱۰مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان سمنان اعدام شد. هویت این زندانی، ناصر جمشیدی، ۴۰ساله و اهل شهرستان یزد بوده است. وی پیش از این به اتهام حمل مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. به همراه ناصر جمشیدی یک زندانی دیگر به نام دستگیرساسولی نیز در زندان سمنان اعدام شد که خبر آن پیش از این توسط کانون حقوق بشر ایران، منتشر شده است.

اعدام یک زندانی در زندان شیراز

سحرگاه یک‌شنبه ۲۵شهریورماه ۱۴۰۳،‌ یک زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز اعـدام شد. این زندانی رضا محمدی نام دارد. وی اهل شیروان بود و از ۴سال پیش به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

پیش از این کانون حقوق بشر خبر اعـدام ۲زندانی دیگر که با رضا محمدی اعـدام شده بودند را منتشر کرده بود. این زندانیان امین شهابی و حسین مقامی نام داشتند.

اعدام یک زندانی در زندان کاشان

سحرگاه سه‌شنبه ۱۰مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان کاشان اعـدام شد. این زندانی میثم مظفری نام داشت. وی ۳۴ساله بود و ۳سال پیش به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. وی پیش از دستگیری به شغل دامداری در یکی از روستاهای کاشان مشغول بود.

خبر اعـدام هیچیک از این زندانیان در رسانه‌های داخلی یا سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.


اعدام ۴زندانی در زندان‌های کرمان، سمنان و سراوان

سه‌شنبه ۱۰مهرماه ۱۴۰۳، چهار زندانی در زندان‌های کرمان، سمنان و سراوان اعـدام شدند. سحرگاه سه‌شنبه ۱۰مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان سراوان اعـدام شد. این زندانی رشید سپاهی نام داشت وی درسال ۱۳۹۹ به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

رشید سپاهی، ۳۳ساله، اهل جالق و ساکن بخشان در شهرستان سراوان بود.

اعدام یک زندانی در زندان سمنان

بامداد سه‌شنبه ۱۰مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان سمنان اعـدام شد. این زندانی دستگیر ساسولی نام داشت وی در سال ۱۳۹۸ در ارتباط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. دستگیر ساسولی، ۴۶ساله، فرزند دینار،متاهل، پدر ۳فرزند، اهل و ساکن شهرستان زهک بود.

اعدام ۲زندانی در زندان‌ کرمان

به گزارش خبرگزاری میزان رئیس دادگستری استان کرمان از اعـدام ۲زندانی به اتهام سرقت و تجاوز خبر داد.این خبرگزاری هویت اعـدام شدگان و زمان اعـدام آنها را منتشر نکرده است.

دو زندانی در زندان‌های تبریز و زاهدان اعـدام شدند. سحرگاه دوشنبه ۹مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی تبعه افغانستان در زندان زاهدان اعـدام شد. این زندانی نصار احمد رحمتی نام دارد. وی سال ۱۳۸۹ به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

اعدام یک زندانی در زندان تبریز

بامداد پنج‌شنبه ۵مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان تبریز اعـدام شد. این زندانی شاهین یوسف اوغلی نام داشت. وی از ۴سال پیش به اتهام مرتبط با موادمخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

شاهین پوسف‌ اوغلی ۴۱ساله و اهل میاندو‌آب بود

خبر اعـدام این ۲زندانی تا کنون در رسانه‌های داخلی منعکس نشده است.

اعدام ۲زندانی در ملا عام در خمین

سحرگاه دوشنبه ۹شهریورماه ۱۴۰۳، دو زندانی در شهر خمین در ملا عام اعـدام شدند. خبرگزاری میزان هویت این دو زندانی را مشخص نکرده اما اتهام آنها را محاربه و افساد فی‌الارض اعلام کرده است. به گفته این خبرگزاری این افراد در سال ۱۳۹۹ در تعقیب و گریز با ماموران انتظامی یک مامور را به قتل رسانده‌اند.

پیش از این در تاریخ دوشنبه ۵شهریور ماه ۱۴۰۳ یک زندانی در شهر شاهرود در ملاعام اعـدام شدند. فرد اعـدام شده ۲۰ ساله بوده و توسط یک گروه اجیر شده بود تا یک وکیل را به قتل برساند تا از افشای ابعاد گسترده پرونده فساد مالی، پولشویی و اخلال در نظام اقتصادی جلوگیری کند. طبق رای صادره از دادگاه، عامل اصلی این جنایت به ۲۵سال زندان محکوم شده است اما جوان ۲۰ ساله به اتهام قتل اعدام شد.


اعدام ۲زندانی در زندان عادل آباد شیراز

دو زندانی در زندان شیراز اعدام شده‌‌اند. این دو زندانی امین شهابی و حسین مقامی نام دارند. این اعدام‌ها در ادامه اعدام‌های مخفیانه در زندان عاد‌ل‌آباد شیراز است که طی کمتر از ۱۰ روز ۱۳زندانی به صورت مخفیانه اعدام شده بودند.

روز دوشنبه ۲مهرماه ۱۴۰۳، امین شهابی در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد. وی پیش از این به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. امین شهابی اهل ایلام بود.

سحرگاه یک‌شنبه ۲۵شهریور ۱۴۰۳، یک زندانی به نام حسین مقامی در زندان عادل آباد شیراز اعـدام شد. این زندانی پیش از این به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. حسین مقامی اهل اهواز بود.

اعدام یک زندانی در زندان گرگان

یک زندانی در زندان گرگان اعـدام شد. حکم اعـدام این زندانی که یاسین درویشی نام دارد در بامداد چهارشنبه ۲۸شهریورماه ۱۴۰۱، اجرایی شد. وی پیش از این زمانی که ۱۹ ساله بود به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شد. یاسین درویشی مجرد و اهل گرگان بود.

محمد طهماسبی، بازداشت و بلاتکلیفی ۵۰ روزه در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز

زندان قزلحصار کرج، وضعیت وخیم بهداشتی در نبود پزشک


اعدام مخفیانه ۱۳زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز

در بازه زمانی ۲۵شهریور تا ۴مهرماه دستکم ۱۳زندانی به صورت مخفیانه در زندان عادل‌آباد شیراز اعـدام شده‌اند.

در روز دوشنبه ۲۶شهریورماه ۱۴۰۳، پنج زندانی مرد از جمله ۲تبعه افغانستان اعـدام شده‌اند. اسامی این زندانیان عبارتند از: امیر نادرزاده، سجاد فدایی ، عبدالله عبدالصمد که به اتهام قتل اعـدام شده و بهزاد باقری و یک تبعه افغانستان با نام کوچک مبشر که به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده، می‌باشند.

در روز چهارشنبه ۲۸شهریورماه ۱۴۰۳، حکم اعـدام ۴زندانی در زندان عادل‌آباد اعـدام شدند. اسامی این افراد عبارتند از: سپر نورانی، طاهر آرزومند و کامران حیدری که به اتهام مرتبط با مواد مخدر اعـدام شدند و شاهین اسلامی که به اتهام قتل اعـدام شده است.

دوشنبه ۲مهرماه ۱۴۰۳، سه زندانی به اسامی حسن نجاتی، محمدرضا نجاتی و فردین احمدی به اتهام قتل اعـدام شدند. کانون حقوق بشر ایران، در تاریخ ۴مهرماه خبر اعـدام فردین احمدی را منتشر کرده بود.

در روز چهارشنبه ۴مهرماه ۱۴۰۳، نیز حکم اعدام ۲زندانی به مرحله اجرا درآمد. اسامی این زندانیان، رسول شنبدی به اتهام مرتبط با مواد مخدر و ایوب (اکبر) سعدی‌خانی بودند.

اعدام یک زندانی در زندان کرمان

یک زندانی در زندان کرمان اعـدام شد. سحرگاه پنج‌شنبه ۵مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی به نام میلاد اخلاص‌پور در زندان مرکزی کرمان اعـدام شدو

این زندانی پیشتر به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.

خبر اعـدام این زندانی تا کنون در رسانه‌های داخلی یا سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.

اعدام ۵زندانی در زندان‌های اصفهان و رشت

پنج زندانی در زندان‌های رشت و اصفهان اعـدام شدند. بامداد پنج‌شنبه ۵مهرماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان دستگرد اصفهان اعـدام شد. این زندانی که محمود عطایی نام داشت، ۵سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.


مغایرت حکم اعـدام با منشور جهانی حقوق بشر

منشور جهانی حقوق بشر به عنوان یک سند بین‌المللی مهم، حقوق اساسی و بنیادین تمامی انسان‌ها را بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده سیاسی یا هر نظر دیگر، اصل و نسب ملی یا اجتماعی، دارایی، تولد یا هر وضعیت دیگری، تضمین می‌کند.

ماده سوم این منشور صراحتاً بیان می‌کند: هر فرد حق حیات دارد. این حق مشمول هیچگونه محرومیتی نمی‌شود مگر به موجب حکم صادره از دادگاهی صالح در اثر ارتکاب جرمی که مطابق قانون، جرم محسوب شود.

حکم اعـدام به عنوان بالاترین مجازات، به طور مستقیم با این ماده از منشور جهانی حقوق بشر در تضاد است. چرا که:

حق حیات: حق حیات به عنوان یک حق بنیادین و غیر قابل سلب مطرح می‌شود. حکم اعـدام این حق را سلب می‌کند.

عدم برگشت‌پذیری: در صورت اجرای حکم اعـدام، امکان جبران اشتباه قضایی وجود ندارد.

شکنجه و رفتار غیرانسانی: برخی از روش‌های اجرای حکم اعـدام به عنوان شکنجه و رفتار غیرانسانی تلقی می‌شوند که این خود مغایر با مفاد منشور جهانی حقوق بشر است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک



اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ