کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

محکومیت زندانی سیاسی علی هارون‌الرشیدی به ۱۳سال زندان

۷ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


در روزهای گذشته شعبه ۲۶دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، زندانی سیاسی علی هارو‌ن‌الرشیدی را به اتهام بغی به ۱۳سال زندان محکوم کرد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، یک‌شنبه ۷مردادماه ۱۴۰۳، زندانی سیاسی علی هارون‌الرشیدی توسط دادگاه انقلاب به ۱۳ سال زندان محکوم شده است. در روزهای گذشته شعبه ۲۶دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، زندانی سیاسی علی هارو‌ن‌الرشیدی را به اتهام بغی به ۱۳سال زندان محکوم کرد.

زندانی سیاسی علی هارون‌الرشیدی، متولد ۱۳۶۷ اهل اصفهان و دارای مدرک کارشناسی می‌باشد. وی در آذرماه ۱۴۰۲، توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود. از اتهامات وی اطلاع دقیقی در دست نیست.

بازداشت و بلاتکلیفی دانشجوی معترض احسان فریدی در زندان تبریز

محکومیت جوان معترض ایذه‌ای به یک سال حبس


نقض گسترده حقوق زندانیان

از جدی‌ترین مشکلات زندانیان در زندان‌های جمهوری اسلامی، نقض گسترده حقوق زندانیان بخصوص جوانان معترض و زندانی سیاسی در مراحل بازداشت، بازجویی، بازپرسی و دادگاه است. بسیاری از احکام صادر شده بر اساس اعترافات تحت شکنجه بوده و از نظر قانونی سندیت ندارد. همچنین بیشتر زندانیان در مراحل بازجویی و بازپرسی و دادگاه از حق داشتن وکیل انتخابی محروم هستند. بسیاری از وکلای تسخیری تجربه و انگیزه دفاع از موکل خود را ندارند و بیشتر در پی صدور و تایید حکم دادگاه می‌باشند.

روند معیوب سیستم قضایی به منظور ایجاد جو سرکوب

سیستم قضایی در ایران یک سیستم معیوب است که برخلاف قوانین بین‌المللی اصل را بر اعدام و زندان به منظور ایجاد جو رعب و وحشت در راستای سرکوب و کنترل جامعه قرار داده است. رعایت نشدن اصل بی‌طرفی قضات تحت فشار نهادهای امنیتی، رعایت نشدن حق دسترسی به وکیل انتخابی، استفاده از شکنجه و اعترافات اجباری و… از نمونه‌‌های چرخه معیوب در سیستم قضایی کشور است.

رعایت نشدن تناسب جرم و مجازات ، تمرکز بر مجازات بدون ریشه‌یابی علل وقوع جرم، نداشتن تخصص لازم در بخش‌‌های بازپرسی، دادستانی و قضاوت در دادگاه باعث شده که بسیاری از متهمان قربانی این سیستم ناکارآمد شده و به اعـدام محکوم شوند. صدور حکم اعـدام برای کسانی‌که اولین بار است که جرمی را مرتکب شده و به روند بازجویی و بازپرسی آشنایی ندارند، نشان‌دهنده نقض حقوق بشر در ایران می‌باشد.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ