کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اتهام بغی به ۳زندانی سیاسی عقیدتی اهل سنت در زندان ارومیه

۸ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


این ۳زندانی سیاسی عقیدتی اهل سنت، در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه تحت شکنجه‌های فیزیکی و روحی به منظور اخذ اعترافات اجباری قرار داشته‌اند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، دوشنبه ۸مردادماه ۱۴۰۳، سه زندانی سیاسی عقیدتی اهل سنت به بغی متهم شده‌اند. این ۳فعال مذهبی در روز دوشنبه ۹بهمن‌ماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در شهر بوکان بازداشت شده‌ و ۳ماه تحت شکنجه ماموران اطلاعاتی قرار داشتند. این ۳زندانی سیاسی عقیدتی اهل سنت پس از پایان بازجوی در بهار ۱۴۰۳، به زندان مرکزی ارومیه منتقل شده و هم اکنون در آنجا زندانی می‌باشند.

این سه زندانی اهل سنت، حسین خسروی، سلیمان ادهمی و هیوا نوری نام دارند. اتهامات مطروحه علیه آنها، بغی عضویت در گروه‌ انصارالسنه و تبلیغ علیه نظام عنوان شده است. اتهام بغی می‌تواند برای آنها احکام سنگین از جمله اعدام و یا زندان‌های طولانی در پی داشته باشد.

گفته می‌شود که این ۳زندانی سیاسی عقیدتی اهل سنت، در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه تحت شکنجه‌های فیزیکی و روحی به منظور اخذ اعترافات اجباری قرار داشته‌اند. آنها در آن مدت از داشتن حق دسترسی به وکیل انتخابی و ملاقات با خانواده خود محروم بوده‌اند.

آنها در حال حاضر از حقوق یک زندانی از جمله حق استفاده از مرخصی و… محروم می‌باشند.

اعدام یک زن در زندان پارسیلون خرم‌آباد

هفتمین روز اعتصاب غذای ۲زندانی سیاسی حافظ فروحی ومنوچهرفلاح در زندان لاکان رشت 

بازداشت خودسرانه مصداق نقض حقوق بشر

بـازداشت خودسرانه مصداق نقض حقوق بشر توسط سران حکومت است. در ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است:

«هیچ‌کس را نباید خودسرانه دستگیر، توقیف یا تبعید کرد.

دکتر جاوید رحمان در گزارش خود به تاریخ آبان ۱۴۰۲، به افزایش تعداد بـازداشت‌ها، اعدام‌ها و قتل‌های خودسرانه از سوی نیروهای امنیتی اشاره کرد. وی همچنین به اقدامات سران حکومت در سرکوب مخالفان اشاره کرد. سران حکومت برای ساکت کردن مخالفان از جمله وکلا ، مدافعان حقوق بشر و تمامی افرادی که حقوق بنیادی خود را طلب می‌کنند، از تهدید، زندان و… استفاده می‌کنند. حکومت ایران در بـازداشت شهروندان هیچ محدودیتی برای خود قائل نیست.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ