کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام مخفیانه یک زندانی در زندان تبریز

۳ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


رعایت نشدن تناسب جرم و مجازات ، تمرکز بر مجازات بدون ریشه‌یابی علل وقوع جرم، نداشتن تخصص لازم در بخش‌‌های بازپرسی، دادستانی و قضاوت در دادگاه باعث شده که بسیاری از متهمان قربانی این سیستم معیوب شده و به اعدام محکوم شوند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، چهارشنبه ۳مردادماه ۱۴۰۳، یک زندانی در تاریخ ۲۹فروردین‌ماه ۱۴۰۳، به صورت مخفیانه در زندان مرکزی تبریز اعدام شده است. خبر این اعدام تا کنون از هیچ خبرگزاری داخلی و یا سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده بود. این زندانی امین موسوی بخشایش نام داشته و ۲۸ ساله بوده است. وی ۴سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون حداقل ۱۹۸ نفر اعدام شده‌اند. پس از پایان انتخابات حکومت و تحریم گسترده مردم، سران حکومت روند اعدام زندانیان به منظور ایجاد جو رعب و وحشت در جامعه را افزایش داده‌اند.

انتقال زندانی عقیدتی سیاسی کامران شیخه برای اجرای حکم اعدام

وضعیت فاجعه بار زندانیان در زندان تهران بزرگ






روند معیوب سیستم قضایی بر مبنای افزایش اعدام به منظور ایجاد جو سرکوب

سیستم قضایی در ایران یک سیستم معیوب است که برخلاف قوانین بین‌المللی اصل را بر اعدام و زندان به منظور ایجاد جو رعب و وحشت در راستای سرکوب و کنترل جامعه قرار داده است. رعایت نشدن اصل بی‌طرفی قضات تحت فشار نهادهای امنیتی، رعایت نشدن حق دسترسی به وکیل انتخابی، استفاده از شکنجه و اعترافات اجباری و… از نمونه‌‌های چرخه معیوب در سیستم قضایی کشور است.

رعایت نشدن تناسب جرم و مجازات ، تمرکز بر مجازات بدون ریشه‌یابی علل وقوع جرم، نداشتن تخصص لازم در بخش‌‌های بازپرسی، دادستانی و قضاوت در دادگاه باعث شده که بسیاری از متهمان قربانی این سیستم ناکارآمد شده و به اعـدام محکوم شوند. صدور حکم اعـدام برای کسانی‌که اولین بار است که جرمی را مرتکب شده و به روند بازجویی و بازپرسی آشنایی ندارند، نشان‌دهنده نقض حقوق بشر در ایران می‌باشد.

عدم ریشه‌یابی قتل در محاکم قضایی، باعث بی‌ اعتباری این محاکم در سطح بین‌المللی شده است. طبق قوانین بین‌المللی بایستی به علت قتل به صورت ریشه‌ای پرداخت. تمرکز صرف بر مجازات قاتلان بدون بررسی علل و عوامل زمینه‌ساز جرم، نه تنها به حل مشکل قتل‌ها کمک نمی‌کند، بلکه به نقض حقوق بشر و تداوم خشونت در جامعه منجر می‌شود.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ