کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

زجر و شکنجه میریوسف یونسی با ممانعت از اعزام برای جراحی

۱ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


زندانی سیاسی میریوسف یونسی محروم از انتقال به بیمارستان برای جراحی است. ممانعت از انتقال او توسط مسئولان زندان باعث زجر و شکنجه او و خانواده اش شده است.

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، دوشنبه اول مرداد ۱۴۰۳، میریوسف یونسی در زندان اوین نیاز به جراحی دارد. اما با وجود موافقت دادیار و پیگیری خانواده، از اعزام او به بیمارستان ممانعت به عمل آمده است.

خانواده این زندانی سیاسی برای او سه بار تخت بیمارستان و دکتر متخصص رزرو کرده اند. اما هر بار مسئولان زندان با کارشکنی در لحظه آخر مانع از اعزام او شده اند.

آیدا یونسی امروز اول مرداد در پیج شخصی خود نوشت:

«پدرم نياز به عمل فوری دارد، پزشك زندان از ٤ ماه پيش تاكيد كرده كه ‎#میریوسف_يونسی بايد برای جراحی به بيمارستان برود، داديار موافقت كرده، مادرم ٣ بار تاكنون تخت بيمارستان و دكتر متخصص رزرو كرده، اما هر بار در آخرين لحظه مسئولين زندان اوين مانع از اعزام پدرم شدند. وزارت اطلاعات و مسئولان زندان از هر فرصتی برای آزار و اذیت زندانی استفاده می کنند، از محدود کردن امکانات حداقلی داخل زندان تا ممانعت از دریافت عمل پزشکی لازم، هدفشان ایجاد ناراحتی و درد برای زندانی است».

میریوسف یونسی به ۵ سال زندان محکوم شد

اعتصاب غذای منوچهر فلاح و حافظ فروحی در زندان لاکان رشت

زندان شیبان اهواز، انتقال زندانی سیاسی یوسف سواری به مکان نامعلوم

درباره میریوسف یونسی

میریوسف یونسی، پدر زندانی سیاسی علی یونسی است. او که بیش از ۷۰ سال سن دارد، روز چهارشنبه ۷دی ماه ۱۴۰۱، در سومین ماه از شروع اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، توسط ماموران لباس شخصی بدون ارائه حکمی در منزل پدری خود در شاهرود بازداشت شد. ماموران اطلاعات پس از بازداشت او به منزل مسکونی خانواده او در تهران یورش برده و موبایل‌ها، لپ ‌تاپ‌ و وسایل شخصی‌ شان را با خود بردند. آنها حین تفتیش منزل با مادر علی یونسی درگیر و به او توهین کرده باعث بدحالی او شدند.

روز دوشنبه ۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۱، وزارت اطلاعات مدعی شد که او جزو یک «شبکه‌ تأمین مالی و تجهیزات تیم‌های عملیاتی» سازمان مجاهدین خلق در ایران بوده است.

میریوسف یوننسی حدود سه ماه و نیم در سلول های انفرادی و در بسته بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ تحت شکنجه و بازجویی قرار داشت. او از دسترسی به داروهایش محروم بود و به گفته فرزندانش با روش های خشونت آمیز و حرفهای زشت تحت فشار قرار گرفت تا اتهاماتی را که به او مربوط نیست، قبول و به آنها اعتراف کند. او هم اکنون بیش از یک سال است که در زندان اوین در بلاتکلیفی به سر برد و سرانجام در دی ماه ۱۴۰۲، توسط قاضی ایمان افشاری از شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال زندان محکوم شد. جلسه رسیدگی به پرونده میریوسف یونسی روز سه شنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۲، در تهران برگزار شد. به دلیل نپوشیدن لباس زندان، جلسه دادگاه بدون حضور او برگزار شد.

خبر محکومیت آقای یونسی توسط فرزندش رضا یونسی در شبکه ایکس منتشر شد. رضا یونسی صدور محکومیت را یک عمل انتقامجویانه دانست.

درباره علی یونسی دانشجوی نخبه ریاضی

علی یونسی  دانشجوی مهندسی کامپیوتر و امیرحسین مرادی دانشجوی فیزیک، دو دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف روز ۲۲ فروردین ماه ۹۹، توسط مأموران اطلاعات بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شدند. بازداشت آنها با ضرب و شتم همراه بود. این دو دانشجو سپس به سلولهای انفرادی ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.

ماموران شامگاه جمعه ۲۲ فروردین ماه پس از تفتیش منازل و بدون ارائه حکم قضایی این دوفعال دانشجویی را همراه با ضرب و شتم شدید بازداشت کردند بطوریکه در هنگام یورش ۱۲ مامور سپاه پاسداران به خانه علی یونسی، در ضرب و شتم وحشیانه پیشانی او را شکافتند.

امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ و علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶ است. همچنین، علی یونسی با کسب مدال طلا در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد، برای ایران افتخار آفریده است.

عفو بین الملل روز دوشنبه اول آذر ۱۴۰۰، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به قضاییه ایران نسبت به خطر اعدام دو دانشجوی نخبه علی یونسی و امیرحسین مرادی هشدار داده و خواستار آزادی فوری آنها شد.

در نهایت این دو دانشجوی نخبه زندانی سیاسی، در تاریخ ۵ تیر ۱۴۰۱، پس از ۸۰۸ روز نگهداری در بندهای دربسته و سلولهای انفرادی زندان اوین، با احکام سنگین ۱۶ سال حبس، به بندهای عمومی اوین منتقل شدند. علی یونسی همراه با پدرش میریوسف یونسی هم اکنون در زندان اوین محبوس هستند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ