کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

بازداشت و بلاتکلیفی دانشجوی معترض احسان فریدی در زندان تبریز

۷ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


دانشجوی معترض احسان فریدی در تاریخ ۳۱خرداد ۱۴۰۳، پس از احضار به دادسرای عمومی و انقلاب تبریز بازداشت و روانه زندان تبریز شده بود

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، یک‌شنبه ۷مردادماه ۱۴۰۳ دانشجوی معترض احسان فریدی با گذشت نزدیک به ۵۰ روز از بازداشت هم‌چنان در بلاتکلیفی بسر می‌برد. مقامات زندان به صورت غیر رسمی گفته‌اند که جلسه دادگاه احسان فریدی در روز ۱۳مرداد خواهد بود. در حال حاضر وی از حق انتخاب وکیل محروم بوده و اتهامات منتسب به وی مشخص نمی‌باشد.

دانشجوی معترض احسان فریدی در تاریخ ۳۱خرداد ۱۴۰۳، پس از احضار به دادسرای عمومی و انقلاب تبریز بازداشت و روانه زندان تبریز شده بود. احسان فریدی دانشجوی رشته مهندسی ساخت و تولید دانشکده فنی دانشگاه تبریز است. او روز ۲۹خرداد ۱۴۰۳، به دادسرای عمومی و انقلاب تبریز احضار شده بود. وی پیش‌تر در ۱۸ اسفند ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان تبریز منتقل شده بود. او پس از پایان مراحل بازجویی در تاریخ ۲۸ اسفند‌ماه ۱۴۰۲، با تودیع وثیقه آزاد شد. تا کنون از اتهامات مطروحه علیه احسان فریدی اطلاعی حاصل نشده است.

دانشجوی بازداشتی احسان فریدی ۲۱ ساله و اهل شهرستان تبریز است.

محکومیت جوان معترض ایذه‌ای به یک سال حبس

تحصن زنان زندانی سیاسی اوین در اعتراض به احکام اعدام

بازداشت در احکام قضایی ایران

حکومت ایران در احکام قضایی خود با توسل به خشونت و سرکوب، مانع از برخورداری شهروندان از حق آزادی بیان، اجتماع و تجمع می‌شود. تظاهرات و تجمع‌های مسالمت آمیز مخالف حکومت را جرم قلمداد کرده و شهروندان را به خاطر ابراز مخالفت، تحت پیگرد قرار داده و دست به بـازداشت‌های گسترده می‌زند. زنان به بهانه‌های واهی نظیر بدحجابی بـازداشت می‌شوند. تبعیض علیه زنان و دختران نهادینه شده است.

ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که به کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان نپیوسته است. این درحالی است که کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان، یک سند بین‌المللی است که در سال ۱۹۷۹ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسیده است و تقریباً همه کشورهای جهان عضو آن هستند.

این کنوانسیون دارای یک مقدمه و ۳۰ ماده است و کشورهای عضو آن متعهد می‌شوند که هرگونه تبعیض علیه زنان را که مغایر اصل برابری انسان‌هاست، از بین ببرند.

سازمان عفو بین الملل در شروع گزارش سالانه خود در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ نوشته بود: «ایران با یک خیزش مردمی بی‌سابقه علیه نظام جمهوری اسلامی تکان خورد. در این اعتراضات، نیروهای امنیتی به‌طور غیرقانونی گلوله‌های واقعی و گلوله‌های جنگی را برای سرکوب اعتراضات شلیک کردند و صدها مرد، زن و کودک را کشتند و هزاران نفر را مجروح کردند. هم‌چنین، هزاران نفر به‌طور خودسرانه بـازداشت و یا به‌طور ناعادلانه محاکمه شدند.»

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ