کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام دستکم ۴۲زندانی در ماه‌های خرداد و تیر ۱۴۰۳

۶ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی گزارش ویژه


زندانی سیاسی ادریس جمشیدزهی ۴۵ ساله که به اتهام کشتن یک فرمانده محلی بسیج در سال ۹۶ به اعدام محکوم شده بود، روز ۲۸ تیرماه در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد

براساس آمار و مشخصات ثبت شده در کانون حقوق بشر ایران،  در ماه‌های خرداد و تیر ۱۴۰۳، جمعا ۴۲ زندانی اعدام شده‌اند. این در حالی است که زندانیان در زندان‌های مختلف هر هفته روزهای سه‌شنبه در اعتراض به حکم ضدانسانی  اعدام، دست به اعتصاب غذا می‌زنند و بیست و ششمین هفته اعتصاب آنان در روزهای گذشته به پایان رسیده است.

اعدام ۱۲زندانی در خردادماه

در خرداد،۱۴۰۳،  دوازده زندانی که همگی آنها را مردان تشکیل می‌دادند، به دار آویخته شدند.

اتهام این زندانیان مواد مخدر، قتل و تجاوز اعلام شده است. ۱۲زندانی اعدام شده در زندان‌های مرکزی قزوین، مرکزی قم، مرکزی شیراز، مرکزی زنجان، مرکزی یزد، مرکزی همدان و نیشابور اعدام شدند.

سن اعدام‌شدگان براساس اخبار منتشر شده بین ۲۳ تا ۴۰سال بوده است.

اعدام ۳۰زندانی در تیرماه

در تیر ماه ۱۴۰۳،  آمار زندانیان اعدام شدگان دستکم ۳۰نفر است. ۲۹تن از اعدام‌شدگان را زندانیان مرد، و یک تن  زن است. در میان اعدام‌شدگان یک زندانی سیاسی به نام ادریس جمشید‌زهی وجود دارد.

زندانیان با جرائمی همچون قتل و مواد مخدر در زندان‌های مرکزی قزوین، مرکزی شیراز، مرکزی مشهد، مرکزی ساری، مرکزی تبریز، مرکزی زنجان، مرکزی گرگان، مرکزی رشت، مرکزی زاهدان، مرکزی کرمانشاه، قائن و قزلحصار اعـدام شده‌اند. سن اعـدام‌شدگان بین ۲۸ تا ۴۹سال بوده است.

در بین اعـدام‌شدگان ۳ زندانی بلوچ، ۳ زندانی کرد و ۳ نفر از اتباع افغانستان به چشم می‌خورد.

همچنین زندانی سیاسی ادریس جمشیدزهی ۴۵ ساله که به اتهام کشتن یک فرمانده محلی بسیج در سال ۹۶ به اعـدام محکوم شده بود، روز ۲۸ تیرماه در زندان مرکزی زاهدان اعـدام شد.

یک زن با نام خانوادگی محمودی نیا در تاریخ ۳۰ تیر ماه به اتهام قتل در زندان مرکزی شیراز اعـدام شده است.

اعـدام یک زندانی در زندان تربت‌جام

اعـدام ۴زندانی در زندان‌های ارومیه، قائن و قزوین


اعـدام، یکی از جنجالی‌ترین و بحث‌برانگیزترین مجازات‌ها در جهان است. اعـدام به عنوان یکی از شدیدترین مجازات‌ها، نه تنها از نظر اخلاقی قابل توجیه نیست، بلکه به لحاظ اجتماعی و اقتصادی نیز برای خانواده فرد اعـدام شده پیامدهای منفی بسیاری دارد.

اعـدام به عنوان نقض حق حیات یکی  از بنیادی‌ترین حقوق بشر را مورد تهدید قرار داده است. بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری  اعـدام را مجازاتی بی‌رحمانه  و  غیرانسانی می‌دانند که حتی پس از اجرای حکم باعث مشکلات مالی و عاطفی و اجتماعی برای بازماندگانش می‌شود. افزایش آمار مجرمان نشان داده که اعـدام کارکرد بازدارندگی نداشته و حتی باعث افزایش خشونت در جامعه می‌شود.

نقض گسترده حقوق زندانیان

از جدی‌ترین مشکلات زندانیان در زندان‌های جمهوری اسلامی، نقض گسترده حقوق زندانیان در مراحل بازداشت، بازجویی، بازپرسی و دادگاه است. بسیاری از احکام صادر شده بر اساس اعترافات تحت شکنجه بوده و  از نظر قانونی سندیت ندارد. همچنین بیشتر زندانیان در مراحل بازجویی و بازپرسی و دادگاه از حق داشتن وکیل انتخابی محروم هستند. بسیاری از وکلای تسخیری تجربه و انگیزه دفاع از موکل خود را ندارند و بیشتر در پی صدور و تایید حکم دادگاه می‌باشند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ