کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

آتش سوزی زندان اوین؛ طرح ادعای خسارت ۴۰میلیاردی از زندانیان توسط ادره کل زندان‌ها

۶ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی حقوق بشر


روز دوم مرداد ۱۴۰۳، متهمان پرونده آتش سوزی زندان اوین ابلاغیه‌ای که در تاریخ ۲۴ تیر ۱۴۰۳، صادر شده بود را دریافت کردند. به موجب این ابلاغیه اداره کل زندان‌های استان تهران با نمایندگی سامان ابوالقاضی، حسن آخریان و عباس شفیعی، از دادگاه خواهان اخذ ۴۰ میلیارد تومان خسارت از متهمان پرونده آتش سوزی اوین شده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، شنبه ۶مردادماه ۱۴۰۳، اداره کل زندان‌های استان تهران، در صدد گرفتن ۴۰ میلیارد خسارت از زندانیان متهم در جریان آتش سوزی زندان اوین در مهر ماه ۱۴۰۲ است

این در حالی است که در جریان آتش سوزی زندان اوین بر اثر شلیک مأمورین حفاظت یگان ویژه، تعدادی از زندانیان کشته و تعدادی به شدت مجروح شدند.

زندانیانی که از این آتش سوزی رهایی یافتند، تا صبح توسط ماموران یگان ویژه شکنجه و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. شدت شکنجه‌ها به حدی بود که بسیاری از زندانیان باگذشت نزدیک ۲سال، آثار آن را بر بدن خود دارند. ادراه کل زندان‌ها با گذشت نزدیک به ۲سال، به جای پرداخت خسارت و درمان زندانیان، در پی غارت آنان برآمده و ادعای خسارت ۴۰ میلیاردی کرده‌ است.

روز دوم مرداد ۱۴۰۳، متهمان پرونده آتش سوزی زندان اوین ابلاغیه‌ای که در تاریخ ۲۴ تیر ۱۴۰۳، صادر شده بود را دریافت کردند. به موجب این ابلاغیه اداره کل زندان‌های استان تهران با نمایندگی سامان ابوالقاضی، حسن آخریان و عباس شفیعی، از دادگاه خواهان اخذ ۴۰ میلیارد تومان خسارت از متهمان پرونده آتش سوزی زندان اوین شده است.

بر اساس این ابلاغیه دادگاه کیفری ۲ مجتمع قضایی بعثت تهران که پیش از این محکومیت سنگین بر علیه ۴۰ متهم آتش سوزی زندان اوین صادر کرده بود، خود را فاقد صلاحیت در خصوص رسیدگی به این امر دانسته است.

لازم به ذکر است که در جریان آتش سوزی زندان اوین دستکم ۸ تن از زندانیان کشته شده و شمار دیگری به شدت مجروح شدند.

این اقدام اداره کل زندان‌های استان تهران، اقدامی روشن جهت اخاذی از زندانیانی است که تنها بخاطر نجات جان خود از آتش سوزی و دود ناشی از آن، درهای بسته را شکسته بودند تا امکان خروج از بند را پیدا کنند.

آخرین وضعیت زندانی سیاسی محمد بروغنی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

آتش سوزی زندان اوین، صدور حکم ۲۵۱سال زندان و ۵۰۳۲ضربه شلاق برای متهمان + جدول اسامی

صدور حکم ۲۵۱سال زندان و ۵۰۳۲ضربه شلاق برای متهمان آتش سوزی زندان اوین

دوشنبه ۴تیرماه ۱۴۰۳، حکم زندان و شلاق برای ۴۰تن از زندانیان متهم در آتش‌سوزی زندان اوین صادر شد. این حکم توسط شعبه ۱۱۴۸ دادگاه کیفری ۲تهران به ریاست جبار جوادی‌رمی صادر و به زندانیان ابلاغ شده است.

این زندانیان عبارتند از:

مجید روشن نژاد، لقمان امین پور، میثم دهبان زاده، محمد حسین مرادیان، سینا میرزایی، مسعود حسین زاده، رضا حاجی، محمد سبحان موذن زاده، ایوب امامی زاده، امید آستانه، علیرضا نظری، رحمان علیپور، سید علی موسوی، مجید کریمی و علی صادقی شیرسوار، نیما محمدی، علیرضا اسلمی، حمیدرضا ناظر، امیرحسین یوسفوند، میثم مرادیان، احمدرضا کونانی، سبحان حیات پور، ساسان زمانی، رضا سلمان زاده، سید میلاد ابوالوفایی، اشکان کافی، علیرضا والی، محمد خان میرزایی، کامران نادعلی، غلامحسن هاشمی سیاوشانی، مسعود پرچمی، حسن ملکشاهی، محمد علی دلخواسته، سعید خداپور، حسین بهزادی، محمد گراوند، سید محمد حسین موسوی، قاسم محمدی، عرفان ظریف ابن کاظم، جلال نصرالهی

اتهامات مطروحه علیه این زندانیان عبارتند از: «اخلال در نظم و آشوب در زندان اوین، شورش و تخریب، تمرد از دستور زندانبان به قصد فرار و …»

این زندانیان بابت این اتهامات مجموعا به ۲۵۱سال زندان، ۵۰۳۲ضربه شلاق، دیه یک انسان کامل و مجازات‌های تکمیلی محکوم شده‌اند.

شروع محاکمه زندانیان در اواخر خردادماه ۱۴۰۳

در روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد ۱۴۰۳، متهمان آتش سوزی در زندان اوین محاکمه شدند. بر اساس احضاریه‌هایی که برای این متهمان ارسال شده، آنها قرار بود که طی دو روز در شعبه ۱۱۴۸ دادگاه کیفری دو تهران مستقر در مجتمع قضایی بعثت به اتهام «اخلال در نظم و آشوب در زندان اوین، شورش و تخریب، تمرد از دستور زندانبان به قصد فرار و …» محاکمه شوند. به برخی از متهمان این پرونده اتهام قتل زده شده بود.

درباره آتش‌سوزی زندان اوین در جریان قیام سراسری ۱۴۰۱

لازم به ذکر است که در جریان قیام سراسری ۱۴۰۱، در شامگاه ۲۳ مهر ماه، زندانیان سیاسی از طرف نیروهای گارد و یگان ویژه با گلوله‌های جنگی و ساچمه مورد حمله قرار گرفته و تعدادی از زندانیان کشته شدند. باقیمانده زندانیان توسط نیروهای یگان ویژه و گارد زندان تا صبح با بدن‌های مجروح به شدت و تا سرحد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

آتش سوزی در زندان اوین از ساعت ۲۱ روز ۲۳ مهر ۱۴۰۱ در بند۷ این زندان آغاز شد. همزمان با آتش‌سوزی در زندان اوین، گارد زندان نیز اقدام به تیراندازی کرده و آژیر زندان به صدا درآمد. آتش به سرعت گسترش یافته و جان زندانیان در خطر جدی قرار گرفت. بدنبال این آتش سوزی صداهای مهیب انفجار منطقه را لرزاند طوری که گفته می‌شد شیشه ساختمان‌های مجاور شکسته است.

با ادامه‌دار شدن آتش‌سوزی، زندانیان سیاسی بند ۸ نیز تلاش کردند برای کمک به بند ۷ وارد آنجا شوند. عده زیادی از مردم تهران نیز با شنیدن خبر آتش سوزی و شورش در زندان برای حمایت از زندانیان به سمت زندان اوین حرکت کردند. به طوری که منجر به ترافیک شدیدی شد.

تعدادی از زندانیان سیاسی در تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۴۰۱، یک روز پس از آتش‌سوزی مهیب در این زندان، با بدن‌های مجروح و خون چکان به زندان گوهردشت منتقل شدند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ