کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

حکم یک سال زندان و ۷۴ضربه شلاق برای امجد بختیاری از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری

۲۵ تیر, ۱۴۰۳ دسته‌بندی حقوق بشر

امجد بختیاری دبیر دبیرستان‌های دهگلان است که در روز ۱۱مهرماه ۱۴۰۱، توسط ماموران امنیتی به اتهام شرکت در اعتراضات سراسری بازداشت شده بود

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، دوشنبه ۲۵تیرماه ۱۴۰۳، امجد بختیاری از معلمان معترض در شهرستان دهگلان که در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، بازداشت شده بود به یک سال حبس تعزیزی و ۷۴ضربه شلاق محکوم شد. وی در روز ۱۱مهرماه ۱۴۰۱، توسط ماموران امنیتی به اتهام شرکت در اعتراضات سراسری بازداشت شد. او پس از پایان بازجویی در اواسط آبان‌ماه ۱۴۰۱، با تودیع وثیقه به صورت موقت از زندان آزاد شد.

امجد بختیاری در شعبه ۱۰۲دادگاه کیفری دو دهگلان به اتهام، اخلال در نظم و آسایش عمومی و تبلیغ به نفع مخالفان حکومت به ۱۲ماه حبس تعزیری و ۷۴ضربه شلاق محکوم شده است. این حکم به مدت ۲سال به حالت تعلیق درآمده بود اما در حال حاضر وی تحت فشار اداره اطلاعات شهرستان دهگلان قرار دارد.

امجد بختیاری، ۴۶ساله، دبیر دبیرستان‌های دهگلان است که توسط هیئت رسیدگی به تخلفات اداره استان کردستان به اتهام شرکت در اعتراضات سراسری با قطع رتبه‌بندی معلمان مواجه شده است. وی همچنین دانشجوی رشته‌ کارشناسی ارشد فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران می‌باشد.

بازداشت و بلاتکلیفی ۲۰ماهه جوان معترض ایذه‌ای رضا عرب‌پور

زندانی سیاسی محمد نجفی تشدید بیماری‌ها به دلیل ممانعت از رسیدگی توسط مقامات زندان


بازداشت‌های گسترده به منظور مهار اعتراضات

در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ اصلی ترین روش سران حکومت برای مهار آن، بـازداشت‌های گسترده معترضین بود. بنا به اطلاعات موثق آمار بـازداشت‌شدگان دستکم ۳۰ هزار نفر برآورد می‌شود. این بـازداشت‌های گسترده همه اقشار جامعه از جوانان، دانشجویان، اساتید دانشگاه‌ها، وکلا، پزشکان، خبرنگاران، ورزشکاران و روزنامه نگاران را دربرگرفته بود.

پیش از این در فروردین‌ماه ۱۴۰۲، سازمان عفو بین الملل در گزارش سالانه خود به خیزش و اعتراضات سراسری مردم ایران اشاره کرده بود. در این گزارش به استفاده گسترده از ابزار سرکوب برعلیه جوان و مردم معترض، شامل شلیک، بـازداشت‌های خودسرانه، محاکمه‌های ناعادلانه و شکنجه‌های جسمی و روحی توسط دیکتاتوری حاکم بر ایران پرداخته بود.

سازمان عفو بین الملل در شروع گزارش سالانه خود در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۲ نوشته بود: «ایران با یک خیزش مردمی بی‌سابقه علیه نظام جمهوری اسلامی تکان خورد. در این اعتراضات، نیروهای امنیتی به‌طور غیرقانونی گلوله‌های واقعی و گلوله‌های جنگی را برای سرکوب اعتراضات شلیک کردند و صدها مرد، زن و کودک را کشتند و هزاران نفر را مجروح کردند. هم‌چنین، هزاران نفر به‌طور خودسرانه بـازداشت و یا به‌طور ناعادلانه محاکمه شدند.»

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ