کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام جمعی ۳زن و ۴مرد در زندان مرکزی بیرجند

۲ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


در سایه بحران‌های اقتصادی ـ اجتماعی که ناشی از غارتگری این حکومت است آمار دستگیری و اعدام‌ها در ارتباط با مواد مخدر روزانه افزایش می‌یابد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، بامداد سه‌شنبه ۲مردادماه ۱۴۰۳، هفت زندانی در زندان بیرجند اعدام شدند. در این اعدام جمعی ۴مرد و ۳زن اعدام شده‌اند. اتهام این زندان در ارتباط با مواد مخدر بوده است. در میان اعدام شدگان یک زندانی بلوچ به نام امیر حمزه براهویی مجرد و یک زندانی کرد به نام وحید وحدانی می‌باشند.

این زندانیان روز یک‌شنبه ۳۱تیرماه به سلول انفرادی منتقل شده بودند. خبر انتقال آنها به سلول انفرادی توسط کانون حقوق بش ایران منتشر شده بود.

زندانی بلوچ محکوم به اعدام امیر حمزه براهوی مجرد، فرزند نورمحمد، متاهل و دارای ۲فرزند است. وی اهل شهرستان زابل و ساکن فضل‌آباد از توابع استان گلستان بود. او سال ۱۳۹۸ در شهر بیرجند به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و در دادگاه این شهرستان به اعدام محکوم شده بود. این حکم به دلیل نقض‌های جدی در پرونده توسط دیوان عالی کشور به دادگاه هم عرض منتقل شد اما این دادگاه نیز وی را به اعدام محکوم کرد. وی بارهای در دادگاه این اتهامات را رد کرده بود.

زندانی کرد اعـدام شده وحید وحدانی نام داشت. وی ۳۳ساله و ساکن بجنورد بود. هویت سایر زندانیان اعـدام شده تا کنون مشخص نشده است.

خبر این اعـدام جمعی تا کنون از سوی رسانه‌های داخلی یا سایت‌ها وابسته به قوه قضاییه منتشر نشده است.

اعـدام یک زندانی در زندان قم و انتقال یک زندانی به سلول انفرادی در زندان ارومیه

انتقال ۷زندانی به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعـدام در زندان بیرجند

افزایش آمار اعدام‌ها در سایه بحران اقتصادی در کشور

در سایه بحران اقتصادی فلج‌کننده‌ ناشی از غارتگری سران حکومت، آمار اعـدام‌ها در کشور به طور نگران‌کننده‌ای رو به افزایش است. این موج اعـدام‌ها که عمدتاً جرائم مرتبط با مواد مخدر و قتل می‌باشد، در رابطه مستقیم با فقر و فساد اقتصادی است که کشور را فرا گرفته است.

آمار اعـدام‌ها در سال ۱۴۰۲، بالاترین آمار اعـدام در 8 سال گذشته بوده است. این آمار نشان‌دهنده تشدید روند خشونت دولتی است که به جای پاسخ به چالش‌های اقتصادی و اجتماعی متعددی که مردم با آن دست به گریبان هستند به اعـدام روی آورده است.

در حالی که سران حکومت تلاش می‌کنند افزایش اعـدام‌ها را به عنوان راه حلی برای مقابله با جرم و جنایت، به ویژه قاچاق مواد مخدر، نشان دهند، مردم معتقدند که این مجازات‌ها نه تنها بازدارنده نیستند، بلکه ریشه مشکلات را حل نمی‌کنند و صرفاً ابزاری برای سرکوب نارضایتی‌های عمومی و حفظ قدرت در دستان سران حکومت می‌باشد.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ