کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

بازداشت و بلاتکلیفی ۲۰ماهه جوان معترض ایذه‌ای رضا عرب‌پور

۲۵ تیر, ۱۴۰۳ دسته‌بندی حقوق بشر

رضا عرب پور به همراه ۷جوان دیگر ایذه‌ای، در اواسط آبان‌ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان ایذه بازداشت و به بازداشتگاه مرکزی اطلاعات سپاه پاسداران در شهر اهواز منتقل شده بودند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، دوشنبه ۲۵تیرماه ۱۴۰۳، متهم سیاسی رضا عرب‌پور که در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه بازداشت شده بود با گذشت بیش از ۲۰ماه هم‌ چنان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برد. وی به همراه ۷تن دیگر از جوانان ایذه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

این جوانان ایذه‌ای عبارتند از: رسول بداغی، وحید عباسی، صادق قاسمی، بهروز سلحشور، محسن احمدپور، اسماعیل موسوی نظری، بهمن بهمنی.

رضا عرب پور به همراه ۷جوان دیگر، در اواسط آبان‌ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهرستان ایذه بازداشت و به بازداشتگاه مرکزی اطلاعات سپاه پاسداران در شهر اهواز منتقل شدند. آنها در این بازداشتگاه تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار داشتند تا مجبور به اعترافات اجباری شوند.

آنها پس از اتمام بازجویی‌ها به زندان شیبان اهواز منتقل شده بودند. اتهامات این افراد اخلال در نظم عمومی، اجتماع و تبانی علیه حکومت، ترویج خشونت، فعالیت تبلیغی علیه نظام می‌باشد.

جلسه دادگاه رضا عرب‌پور به همراه ۷ جوان دیگر در تاریخ دهم و یازدهم تیرماه در شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز برگزار شد. آنها در این دادگاه به دفاع از خود در برابر اتهاماتی چون، محاربه، افساد فی‌الارض و تشکیل گروه باغی پرداختند.

زندانی سیاسی محمد نجفی تشدید بیماری‌ها به دلیل ممانعت از رسیدگی توسط مقامات زندان

پایان ماموریت دکتر جاوید رحمان گزارشگر ویژه در امور ایران

بازداشت‌های گسترده به منظور مهار اعتراضات

در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ اصلی ترین روش سران حکومت برای مهار آن، بـازداشت‌های گسترده معترضین بود. بنا به اطلاعات موثق آمار بـازداشت‌شدگان دستکم ۳۰ هزار نفر برآورد می‌شود. این بـازداشت‌های گسترده همه اقشار جامعه از جوانان، دانشجویان، اساتید دانشگاه‌ها، وکلا، پزشکان، خبرنگاران، ورزشکاران و روزنامه نگاران را دربرگرفته بود.

پیش از این در فروردین‌ماه ۱۴۰۲، سازمان عفو بین الملل در گزارش سالانه خود به خیزش و اعتراضات سراسری مردم ایران اشاره کرده بود. در این گزارش به استفاده گسترده از ابزار سرکوب برعلیه جوان و مردم معترض، شامل شلیک، بـازداشت‌های خودسرانه، محاکمه‌های ناعادلانه و شکنجه‌های جسمی و روحی توسط دیکتاتوری حاکم بر ایران پرداخته بود.

سازمان عفو بین الملل در شروع گزارش سالانه خود در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۲ نوشته بود: «ایران با یک خیزش مردمی بی‌سابقه علیه نظام جمهوری اسلامی تکان خورد. در این اعتراضات، نیروهای امنیتی به‌طور غیرقانونی گلوله‌های واقعی و گلوله‌های جنگی را برای سرکوب اعتراضات شلیک کردند و صدها مرد، زن و کودک را کشتند و هزاران نفر را مجروح کردند. هم‌چنین، هزاران نفر به‌طور خودسرانه بـازداشت و یا به‌طور ناعادلانه محاکمه شدند.»

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ