کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام دست‌کم ۳زندانی در زندان‌های بیرجند، وکیل‌‌آباد و بندرعباس

۴ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


سران حکومت در هراس از واکنش‌های اجتماعی در روزهای اخیر، اقدام به اعدام‌های مخفیانه و بدون اطلاع به خانواده قربانیان کرده است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، پنج‌شنبه ۴مردادماه ۱۴۰۳، دستکم ۳زندانی در زندان‌های بیرجند، وکیل‌آباد مشهد و بندرعباس اعدام شده‌اند. سحرگاه سه‌شنبه ۲مردادماه ۱۴۰۳، حکم اعدام یک تبعه افغانستان در زندان بندرعباس به مرحله اجرا درآمد. این زندانی گلاب‌شاه نورزهی نام داشت. وی ۴۳ساله و اهل ولایت فراه افغانستان بوده است. اتهام وی مرتبط با مواد مخدر می‌باشد.  وی ۵سال پیش بازداشت و در دادگاه به اعدام محکوم شده بود. این اعدام مخفیانه و بدون دادن ملاقات آخر به  خانواده انجام شد.

خبر این اعدام نیز در رسانه‌های داخلی و سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.

اعدام زندانی عقیدتی سیاسی کامران شیخه پس از ۱۵سال زندان

اعدام مخفیانه یک زندانی در زندان مرکزی قزوین


افزایش آمار زندانیان اعدام شده به دست‌کم ۸نفر

هم‌چنین آمار اعـدام زندانیان در زندان بیرجند، دست‌کم یک نفر افزایش یافته است. یک زندانی به نام مسلم حیدری نیز در میان اعـدام‌شدگان است. وی به اتهام مرتبط با موادمخدر بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود.  خبرهای حاکی است که یک زندانی مردم که هویت وی نامشخص است نیز در میان اعـدام شدگان است. به این ترتیب آمار اعـدام‌شدگان در زندان بیرجند به ۹زندانی می‌رسد.

اعدام یک زندانی در زندان مشهد

یک زندانی سحرگاه چهارشنبه ۳مردادماه ۱۴۰۳، در زندان وکیل‌آباد مشهد اعـدام شد. این زندانی رمضان نام داشت.  وی در سال ۱۳۹۸، به اتهام قتل بازداشت و به اعـدام محکوم شده بود. این حکم پس از چندی توسط دیوان عالی کشور تایید شده بود.

نیاز دستگاه سرکوب به اعدام زندانیان

از خردادماه و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری حکومت، انتظار می رفت که آمار اعـدام در این ماه‌ها کاهش یافته و حتی به صفر برسد. اما دستگاه سرکوب حکومت حتی در این دوران نیز نتوانست اعـدام‌ها را متوقف کند. در تیرماه حداقل ۳۲زندانی اعـدام شده‌اند. رسانه‌های داخلی خبر بسیاری از این اعـدام‌ها را منتشر نکرده‌اند.

نقش سپاه پاسداران در قاچاق مواد مخدر

صدور حکم اعـدام برای زندانیان با جرائم در ارتباط با مواد مخدر در حالی است که شواهد و مدارک متعددی وجود دارد که نشان‌دهنده نقش سپاه پاسداران و سران حکومت ایران در قاچاق مواد مخدر است.

سران سپاه با استفاده از درآمد هنگفت آن هزینه‌های سرکوب مردم در داخل و صدور جنگ افروزی در خاورمیانه را تهیه می‌کند.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) درسال ۲۰۰۸ طی گزارشی اعلام کرد که سپاه پاسداران در قاچاق مواد مخدر به اروپا نقش دارد. در سال 2011، نیز اتحادیه اروپا سپاه پاسداران را به دلیل نقش‌آفرینی در قاچاق مواد مخدر تحریم کرد.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ