کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

پایان ماموریت دکتر جاوید رحمان گزارشگر ویژه در امور ایران

۲۵ تیر, ۱۴۰۳ دسته‌بندی گزارش ویژه

دکتر جاوید رحمان در گزارشی که به زودی توسط سازمان ملل متحد منتشر می‌شود، به قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ و اعدام‌های ابتدای دهه ۶۰ اشاره کرده و آنرا جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی دانسته است

شورای حقوق بشر سازمان ملل در تاریخ ۲۲تیرماه ۱۴۰۳، خانم مای‌ساتو را به عنوان گزارشگر ویژه جدید سازمان ملل در امور ایران منصوب کرد.

وی جانشین دکتر جاوید رحمان حقوق‌دان پاکستانی ـ بریتانیایی است که از دو هفته دیگر مأموریتش به پایان میرسد. او پس از فوت خانم عاصمه جهانگیر به عنوان گزارشگر ویژه در امور ایران منصوب شد و ۶سال در این منصب مشغول به کار بود. دکتر جاوید رحمان رئیس دانشکده حقوق دانشگاه برونل لندن و استاد حقوق اسلامی است که در ۵ژوئن ۲۰۱۸ از میان ۱۴کاندید به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران معرفی شد.

آقای رحمان، در مدت مأموریت خود، گزارش‌های متعددی از وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران منتشر کرد. از جمله گزارش‌هایی که دکتر جاوید رحمان منتشر کرده است می‌توان به گزارش های زیر اشاره کرد:

ـ‌ گزارش در رابطه با تعداد بالای بازداشت‌ها، اعدام‌ها و قتل‌های خودسرانه و غیرقانونی

ـ گزارش در رابطه با نقض گسترده حقوق زنان

ـ گزارش در رابطه با کشتار زندانیان سیاسی در دهه شصت و قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷

زندانی سیاسی محمد نجفی تشدید بیماری‌ها به دلیل ممانعت از رسیدگی توسط مقامات زندان

زندان دستگرد اصفهان کسب ثروتهای میلیاردی با بیگاری کشیدن از زندانیان


کشتار دهه ۶۰ نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت

در قسمتی از گزارش دکتر جاوید رحمان آمده است:

«فتوای خمینی حاکی از این است که او مجاهدین را نه فقط به دلایل سیاسی بلکه به‌خاطر اعتقادات مذهبی می‌خواست از بین ببرد و چون یک نیت مذهبی در کار بوده، این جنایت علاوه بر «جنایت علیه بشریت»، «نسل کشی» هم به حساب می‌آید.

این جنایات هولناک دربرگیرنده وخیم‌ترین و فاحش‌ترین موارد نقض حقوق‌بشر در تاریخ معاصر است. مقامات ارشد حکومتی نه فقط برای جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی توطئه و طراحی کردند؛ بلکه به‌طور فعال در این جنایات شرکت داشته و به ارتکاب آنها دستور دادند.

رژیم ایران در سال ۱۳۶۰ و ۱۳۶۱ و ۱۳۶۷ مرتکب نسل‌کشی علیه مخالفان سیاسی خود به‌خاطر وابستگی و تعلقات مذهبی شده است. خمینی در فتوای خود مجاهدین را منافق و بدتر از کفار معرفی کرده است.

رژیم ایران مرتکب جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی علیه هزاران زندانی سیاسی که عمده آنها اعضا و هواداران سازمان مجاهدین بوده‌اند، شده است. جنایاتی از جمله کشتار دستجمعی، خودسرانه و فراقضایی، شکنجه، تجاوز و سایر اقدامات ضدانسانی.

اعدامهای دستجمعی، خودسرانه و فراقضایی هزاران زندانی سیاسی که به‌طور خودسرانه دستگیر شده بودند، مصداق جنایت علیه بشریت، ناپدیدشدگی اجباری، شکنجه و سایر رفتارهای غیرانسانی است.

این اعدامها دربرگیرنده اعدام زنان، که برخی از آنها قبل از اعدام مورد تجاوز قرار گرفته بودند، و تعداد زیادی کودکان است.

گزارش بر اساس مصاحبه‌های گزارشگر ویژه ایران با ۸۰شاهد، قربانیان و بازماندگان و خانواده‌های قربانیان این جنایات و نیز صدها فقره اسناد و مدارک مختلف تنظیم شده است.»

کشتار دهه ۶۰ یک موضوع در جریان است و نه تاریخی

در گزارش دکتر جاوید رحمان ذکر شده است که اعدام‌ زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ با فتوای و دستور مستقیم خمینی بوده و از طریق هیات مرگ به اجرا درآمده است. ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشته شده در سقوط بالگرد و مصطفی پورمحمدی ۲عضو این کمیته مرگ بوده‌اند.

دکتر جاوید رحمان در گزارش‌های خود کشتار زندانیان سیاسی در ابتدای دهه ۶۰ و سال ۶۷ را یک موضوع تاریخی ندانسته بلکه آنرا نقض حقوق بشر در ایران و یک مسئله به روز و فعلی می‌داند. وی خواهان پیگرد قانونی سران حکومت ایران، و رفع مصونیت سیاسی آنها شده است. او همچنین خواستار افشای حقیقت در رابطه با کشتار دهه ۶۰ در ایران و پیگرد جهانی برای محاکمه عاملان آن شده است.

دکتر مای ساتو گزارشگر ویژه در امور ایران

جانشین دکتر جاوید رحمان، حقوق‌دان ژاپنی خانم دکتر مای‌ساتو است. وی سابقه درخشانی در زمینه حقوق بشر به خصوص در خصوص مبارزه با مجازات اعدام و تخلفات قضایی و حقوق بشری دارد. خانم ساتو در حال حاضر دانشیار دانشگاه موناش استرالیا است. او همچنین افسر تحقیقاتی اکسفورد ـ هاروارد و عضو فوق دکترا در دانشگاه اکسفورد است.

مردم ایران و همچنین نهادهای حقوق بشری که نقض گسترده حقوق بشر در ایران را رصد می‌کنند، انتظار دارند که خانم مای ساتو مانند دکتر جاوید رحمان گزارش‌های صریح، مستقل و بدور از ملاحظات سیاسی در رابطه با وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران منتشر کند و در به سرانجام رساندن پیگرد قضایی سران دیکتاتوری ولایت فقیه به جرم نقض حقوق بشر از همه امکانات دسترس خود استفاده نماید.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ