کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام مخفیانه یک زندانی در زندان مرکزی قزوین

۴ مرداد, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


اعدام این زندان به صورت مخفیانه و بدون اطلاع به خانواده وی اجرا شده است. خبر اعدام محمد قربانی توسط یک زندانی به خانواده وی اطلاع داده شده و آنها از حق ملاقات آخر هم محروم بوده‌اند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، پنج‌شنبه ۴مردادماه ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان قزوین اعدام شد. این اعدام بامداد روز جمعه ۱۹تیرماه ۱۴۰۳، و به صورت مخفیانه اجرا شده است. زندانی اعدام شده محمد قربانی نام داشت. وی ۷سال قبل به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. گفته می‌شود پیش از این به وی وعده آزادی مشروط داده شده بود اما خانواده مقتول با استفاده از رانت و… روند اجرا حکم را تغییر داده‌اند.

اعـدام این زندان به صورت مخفیانه و بدون اطلاع به خانواده وی اجرا شده است. خبر اعـدام محمد قربانی توسط یک زندانی به خانواده وی اطلاع داده شده و آنها از حق ملاقات آخر هم محروم بوده‌اند. محمد قربانی در زمان بازجویی، بازپرسی و دادگاه از حق داشتن وکیل انتخابی محروم بوده است.

خبر اعـدام این زندانی تا کنون توسط رسانه‌های داخلی منتشر نشده و اعـدام این زندانی توسط قوه قضاییه تایید یا تکذیب نشده است.

تحصن زنان زندان اوین در اعتراض به حکم اعـدام پخشان عزیزی

اعـدام یک زندانی در زندان پارسیلون خرم‌آباد

معیوب سیستم قضایی بر مبنای افزایش اعدام به منظور ایجاد جو سرکوب

سیستم قضایی در ایران یک سیستم معیوب است که برخلاف قوانین بین‌المللی اصل را بر اعـدام و زندان به منظور ایجاد جو رعب و وحشت در راستای سرکوب و کنترل جامعه قرار داده است. رعایت نشدن اصل بی‌طرفی قضات تحت فشار نهادهای امنیتی، رعایت نشدن حق دسترسی به وکیل انتخابی، استفاده از شکنجه و اعترافات اجباری و… از نمونه‌‌های چرخه معیوب در سیستم قضایی کشور است.

رعایت نشدن تناسب جرم و مجازات ، تمرکز بر مجازات بدون ریشه‌یابی علل وقوع جرم، نداشتن تخصص لازم در بخش‌‌های بازپرسی، دادستانی و قضاوت در دادگاه باعث شده که بسیاری از متهمان قربانی شده و به اعـدام محکوم شوند. صدور حکم اعـدام برای کسانی‌که اولین بار است که جرمی را مرتکب شده و به روند بازجویی و بازپرسی آشنایی ندارند، نشان‌دهنده نقض حقوق بشر در ایران می‌باشد.

عدم ریشه‌یابی قتل در محاکم قضایی، باعث بی‌ اعتباری این محاکم در سطح بین‌المللی شده است. طبق قوانین بین‌المللی بایستی به علت قتل به صورت ریشه‌ای پرداخت. تمرکز صرف بر مجازات قاتلان بدون بررسی علل و عوامل زمینه‌ساز جرم، نه تنها به حل مشکل قتل‌ها کمک نمی‌کند، بلکه به نقض حقوق بشر و تداوم خشونت در جامعه منجر می‌شود.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ