کانون حقوق بشر ایران، بازتاب خبرها و صدای کلیه زندانیان با هر عقیده و مرام و مسلک از ترک و لر و بلوچ و عرب و کرد و فارس

اعدام ۵مرد و یک زن در زندان‌های عادل‌آباد و قزلحصار

۳۱ تیر, ۱۴۰۳دسته‌بندی اعدام


در سایه بحران اقتصادی فلج‌کننده‌ ناشی از غارتگری سران حکومت، آمار اعـدام‌ها در کشور به طور نگران‌کننده‌ای رو به افزایش است. این موج اعـدام‌ها که عمدتاً جرائم مرتبط با مواد مخدر و قتل می‌باشد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، یک‌شنبه ۳۱تیرماه ۱۴۰۳، شش زندانی در زندان‌های عادل‌آباد شیراز و قزلحصار کرج اعدام شدند. بامداد روز شنبه ۳۰تیر ۱۴۰۳، سه زندانی مرد و یک زندانی زن در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شدند. ۲تن از این زندانیان منصور توکلی و حامد شکسته نام داشتند اتهام این ۲تن قتل عنوان شده بود. هویت مرد سوم محسن استواری می‌باشد. در همین روز یک زن نیز در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شد. نام خانوادگی این زن محمودی‌نیا می‌باشد. وی به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

خبر اعدام این ۴تن تا کنون در رسانه‌های داخلی و سایت‌های قوه قضاییه منتشر نشده است.

اعدام ۲زندانی در زندان قزلحصار

سحرگاه روز یکشنبه ۳۱تیرماه ۱۴۰۳، دستکم ۲زندانی در زندان قزلحصار اعدام شده‌اند. این زندانیان عبارتند از، داوود براهویی، ۴۷ساله، متاهل و دارای ۷فرزند. وی ساکن زاهدان بود. او سال ۱۳۹۷ به اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. وی پیش از اعدام در واحد۲، سالن ۲ زندان قزلحصار زندانی بود.

زندانی دوم مهدی علی اکبری ۴۹ساله متاهل و دارای ۲فرزند می‌باشد. وی ساکن تهران بود. او در سال ۱۴۰۰ در تهران بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. وی در واحد ۲ سالن یک زندان قزلحصار زندانی بود.

اعدام این ۲تن بدون ملاقات آخر و اطلاع به خانواده آنها صورت گرفته است.

انتقال ۵زندانی به سلول انفرادی در زندان‌های قزلحصار و زابل

اعتصاب غذای یک زن زنـدانی پس از شکنجه‌های وحشیانه در زندان وکیل‌آباد مشهد


افزایش آمار اعدام‌ها در سایه بحران‌های اقتصادی

در سایه بحران اقتصادی فلج‌کننده‌ ناشی از غارتگری سران حکومت، آمار اعـدام‌ها در کشور به طور نگران‌کننده‌ای رو به افزایش است. این موج اعـدام‌ها که عمدتاً جرائم مرتبط با مواد مخدر و قتل می‌باشد، در رابطه مستقیم با فقر و فساد اقتصادی است که کشور را فرا گرفته است.

آمار اعـدام‌ها در یک سال گذشته بالاترین آمار اعـدام در 8 سال گذشته بوده است. این آمار نشان‌دهنده تشدید روند خشونت دولتی است که به جای پاسخ به چالش‌های اقتصادی و اجتماعی متعددی که مردم با آن دست به گریبان هستند به اعـدام روی آورده است.

در حالی که سران حکومت تلاش می‌کنند افزایش اعـدام‌ها را به عنوان راه حلی برای مقابله با جرم و جنایت، به ویژه قاچاق مواد مخدر، نشان دهند، مردم معتقدند که این مجازات‌ها نه تنها بازدارنده نیستند، بلکه ریشه مشکلات را حل نمی‌کنند و صرفاً ابزاری برای سرکوب نارضایتی‌های عمومی و حفظ قدرت در دستان سران حکومت می‌باشد.

نقض قوانین حقوق بشر در روند دادرسی

علاوه بر این، بسیاری از اعـدام‌ها در ایران با نقض قوانین حقوق بشر همراه است. متهمان، اغلب بدون دسترسی به وکیل انتخابی یا روند دادرسی عادلانه، به اعـدام محکوم می‌شوند. گزارش‌های متعددی از شکنجه و اعترافات اجباری در زندان‌ها حکایت دارند که نشان‌دهنده بی‌اعتنایی سیستم قضایی ایران به حقوق اولیه انسانی است.

جامعه جهانی، به ویژه سازمان‌های حقوق بشری، بارها نسبت به افزایش اعـدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف این اقدامات وحشیانه شده‌اند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نوشته‌های پر بیننده

بایگانی وبلاگ

بازدید وبلاگ